תמא 38 בנייה פינוי בינוי
צילום: By Jat306/shutterstock

בת ים: גידול של 400% בהיתרים לתמ"א 38/2 – הריסה ובנייה

מנתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי לצד הגידול בתמ"א 38/2, יש האטה באישור פרויקטים של תמ"א 38/1 - חיזוק ועיבוי מבנים קיימים

פורסם בתאריך: 26.10.20 11:21

בשנה האחרונה, עלה משמעותית מספר הפרויקטים שאושרו במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה בבת ים לעומת מספרם של פרויקטים שאושרו במסגרת תמ"א 38/1, חיזוק ועיבוי. כך עולה מנתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.



בדו"ח האחרון שפירסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בחודש מאי השנה, מתברר כי מספר היתרי הבנייה לפרויקטים במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה, בשנת 2019, עמד על 97 יחידות דיור חדשות. זאת לעומת 18 בלבד בשנת 2018, כלומר, גידול של כ-438 אחוז בשנה.

לעומת זאת, מספר היתרי הבנייה לפרויקטים במסגרת תמ"א 38/1, חיזוק ועיבוי, בשנת 2019, עמד על 425 יחידות דיור חדשות. זאת לעומת 362 בשנת 2018, כלומר גידול של כ-17 אחוז בלבד.

כמו כן, עולה מהדו"ח כי מספר מתחמי פינוי-בינוי שאושרו בבת ים בשנת 2019 עמד על 20 מתחמים, בהם 7,197 יחידות דיור חדשות, ומתוכן 5,130 תוספתיות.

לאחרונה פורסם כי ישנה עמותה שפועלת בעיר ובה יזמים אשר מקדמים פרויקטים במסגרת תמ״א 38/1 המבקשים להגיע להישגים מול ראש העירייה, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מהנדסת העיר והרשות המקומית.

בימים אלה מקדם מינהל התכנון במשרד הפנים, תקנות חדשות לחוק התכנון והבנייה שיחליפו את תמ"א 38 שאמורה להסתיים בעוד כשנתיים. בתוך כך, יתקיימו שני מסלולים, בדומה לתמ"א 38 כאשר סמכויות יוקנו לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.

בין היתר, מבנים ישנים שנבנו עד 1980 ומיועדים למסלול של חיזוק, יצטרך היזם להציג חוות דעת מקצועית של קונסטרוקטור לפיה ניתן לחזק את יסודות הבניין הרעוע וכן, לאורך קידום הפרויקט יחויב היזם לליווי ובקרת ביצוע על ידי מהנדס. לעומת זאת, בתוכניות של תמ"א 38/2, הריסה ובנייה, לא יהיה צורך בחוות דעת של קונסטורקטור, שכן מתחמים שלמים יהרסו לטובת הקמה של שכונה חדשה.

עוד מציעות התקנות, כי במבנים ישנים המיועדים לתמ"א 38/1 של חיזוק ותוספת בנייה על הגג, תתאפשר תוספת זכויות בנייה בהיקף של 200 אחוז, ובמבנים משותפים על עמודים, הקומות יוקצו לטובת הקמת שטחי ציבור ולא לצורך הקמת דירות גן למכירה בשוק החופשי. שטח הדירות יצומצם, ולא תהיה תוספת קבועה של 25 מ"ר לכל דירה, שהייתה נהוגה עד כה. היקף הדירות ייקבע לפי תוכנית ספציפית, ולא תהיה תוספת קבועה של מרפסת. הדירות החדשות על פי ההצעה, יכללו ממ"ד, ששטחו כ-12 מ"ר. לעומת זאת, בפרויקטים במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה, תתאפשר תוספת של זכויות בנייה בהיקף של עד 350 אחוז להקמת בנייני מגורים לצד שטחי מסחר ומשרדים בהיקף של עד רבע משטחי הבנייה, כאשר שטחי ציבור ישמשו כ-15 אחוז משטחי הבנייה.

בארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז טוענים כי הצפי הוא שכמות הפרויקטים במסגרת תמ"א 38/1 תפחת בהרבה מכיוון שהיתרים הניתנים לכך מתבססים על החלטות הועדה המקומית שהתקבלו בקדנציה הקודמת של ראשות עיריית בת ים, כאשר המדיניות של השלטון החדש הוא לא לאשר פרויקטים מסוג זה.

"צמצום פרויקטים במסגרת תמ"א 38/1 היא מגמה כלל ארצית", כך אומר יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יהודה כתב, "בשנים האחרונות מקודמים יותר ויותר פרויקטים במסגרת תמ"א 38/2, הריסה ובנייה, ופינוי-בינוי, אולם יש לקדם ולהוציא אל הפועל גם פרויקטים שמתוכננים במסגרת תמ״א 38/1 תוך הקפדה יתרה על ביטחון הדיירים המתגוררים בפרויקט במהלך ביצועו".

"אם רשויות מקומיות מחליטות לשנות מדיניות, יש לעשות זאת במידתיות רבה עם הוראות מעבר מתאימות ולא לפגוע בדיירים, בקבלנים או יזמים ובנותני שירותים שמסתמכים על הוראות החוק והמדיניות הקיימת", מוסיף כתב.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

-->
🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות