צילום: serhii.suravikin / shutterstock.com

ניידת לגילוי מוקדם של סרטן השד הגיעה לבת ים

הניידת לזיהוי מוקדם של סרטן השד המופעלת על ידי רשת אסותא. כל הפרטים שחשוב לדעת על הבדיקה שעשויה להציל חיים

פורסם בתאריך: 2.2.20 12:37

ניידת הממוגרפיה לזיהוי מוקדם של סרטן השד, הגיעה היום (ראשון) לבת ים, כדי לאפשר לנשות העיר לבצע את הבדיקה שעשויה להציל חיים. מדובר בניידת שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן ונועדה להנגיש ככול שניתן את הבדיקה, כאשר מבוטחות קופת חולים "מכבי" קיבלו זימון וידרשו להגיע היום לביצוע הבדיקה.



מהי בדיקת ממוגרפיה?

ממוגרפיה היא בדיקת רנטגן מהירה לגילוי סרטן השד. מדובר בסריקה ולא בבדיקה פולשנית. באמצעות הבדיקה ניתן לגלות את הגידול בשד גם בשלבים התחלתיים, כאשר הגושים הם קטנים ולא ניתן להרגיש אותם באמצעות מישוש.

על פי סקר ארגון הבריאות העולמי, ישראל עומדת בראש הטבלה האירופאית מבחינת שיעורי ביצוע הממוגרפיה. ממחקר שערך מכון "ברוקדייל" ומנתוני התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד משנת 2009 עולה כי מאז תחילת פעילותה של הניידת צומצם בצורה משמעותית הפער בין המגזרים השונים, בזכות הנגישות לבדיקת הממוגרפיה בקרב נשים המתגוררת בפריפריה. כמו כן עולה מהסקר כי הפערים בין נשים יהודיות וערביות צומצמו כמעט לחלוטין, כאשר במגזר החרדי שיעור הנבדקות נמצא בעלייה אך נמוך בכ-10 אחוז מהממוצע הארצי. כתוצאה מכך הורחבה היוזמה, וכיום הניידת מגיעה לרוב ערי ישראל במטרה לעודד כמה שיותר נשים להיבדק.

כיצד פועלת ניידת הממוגרפיה?

הניידת מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא, המורכב מנשים בלבד, אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. הניידת כוללת חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה מתקדם. ביצועי הניידת נמצאים תחת תוכנית בקרת איכות של משרד הבריאות, הפועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן.

הבדיקה מתבצעת על ידי יצירת קשר של צוות המרפאה של קופת החולים, אליה אמורה להגיע הניידת, כך שנשים שנמצאות בקבוצת הסיכון מבחינת הגיל, מקבלות הזמנה הכוללת את התאריך ואת שעת הבדיקה. זאת בהתאם למועד בו תפעל הניידת ביישוב שבו הן מתגוררות.



כיצד נעשית הבדיקה?

לאחר מילוי הפרטים הנבדקת מתבקשת להיכנס לחדר ההלבשה ולפשוט את בגדיה בפלג גופה העליון. טכנאית רנטגן מסייעת לה להתמקם מול המכשיר. הבדיקה עצמה אורכת מספר דקות. התשובה נשלחת לבית הנבדקת, ובנוסף ישלח עותק לרופא המטפל. שם הרופא המטפל נקבע על ידי הנבדקת וירשם בשאלון שימולא לפני ביצוע הבדיקה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות