צילום: זק"א תל אביב
צילום: זק"א תל אביב

הרב האשכנזי הנכנס שהכריז על גולדין ושאול כעל חללים: "האמונה מחזקת"

הרב יעקב רוז'ה, בין היחידים בישראל שמורשים לקבוע מות חלל, נכנס השבוע לתפקידו בבת ים אחרי שנים של שירות ייחודי בצה"ל: "המשפחה צריכה לקבל את הבן שלה בכל מקרה, גם אם הלך לצבא או פנה לדרך אחרת"

פורסם בתאריך: 19.3.19 13:12

בטקס מרשים שהתקיים בתחילת השבוע בבניין עיריית בת ים מונה הרב יעקב רוז'ה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי של העיר. מדובר במנוי שכולל רק תואר והרב ישמש בתפקידו ללא שכר. באירוע לקחו חלק ראש העירייה צביקה ברוט, הרב הראשי הספרדי הרב אליהו בר שלום, סגני ומ"מ ראש העירייה, חברי המועצה, רבנים ואישי ציבור. גם מנכ"ל זק"א תל אביב, הרב צבי חסיד וראש צוות בת ים הרב אברהם בן זקן הגיעו לטקס.



רק לפני כחודש מלאו לרב רוז'ה 75 שנים, מרביתם בעשייה למען המדינה. הוא התגייס להנדסה קרבית, ובהמשך הפך לסמג"ד יחידת הקבורה של פיקוד דרום, וכבר יותר מ-45 שנים הוא עוסק בזיהוי חללי צה"ל, ובד בבד גם מכהן כיו"ר ועד רבני זק"א. הוא גם משמש כרב המכון הפתולוגי במכון לרפואה משפטית באבו כביר, חבר הרבנות הראשית, וכעת גם הרב הראשי האשכנזי בבת ים.

רוז'ה היה אחד מחברי הצוות שהכריזו על הדר גולדין ואורון שאול כחללי צה"ל, והיה בצוות שקבע את מותם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בגוש עציון – גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. "התחלתי בתפקיד הזה במלחמת יום כיפורים", הוא מספר ל"השקמה בת ים", "ומאז מילאתי אותו במלחמות ישראל, במבצעים 'צוק איתן' ו'עופרת יצוקה' ובפיגועים באזרחות. מתפקידי לוודא שהזיהוי יהיה קביל על פי ההלכה. אני מלווה את תהליך הזיהוי הגופות ותומך במשפחה ברגע הקשה במהלך הזיהוי. לפעמים היו מצבים כמו ב'צוק איתן' שבהם אין גופות כלל".

העיסוק בשכול ובזיהוי גופות כל חייך השפיע עליך?

"מי שעוסק בנושאים האלה צריך חוסן נפשי מסוים. אנחנו עושים את זה מתוך אמונה בתפקיד ויודעים שאין מי שיעשה את העבודה הזאת במקומנו, זק"א והצבא. זה כן השפיע עלי, אבל האמונה מחזקת. האמונה בתפקיד, במסירות ובחשיבות שלו".

הרב מספר ש"אתמול בטקס היה רגע שמאוד נגע ללבי. זה היה כשבן למשפחה שכולה שאני מלווה במסגרת שיעורים לזכרם של כמה נופלים ממשפחות בבת ים קם ואמר בדמעות: 'הרב רוזה הוא הרב של המשפחות השכולות'. זה ריגש אותי מאוד. מכל התפקידים שלי זה הכי קרוב ללבי. הכאב אף פעם לא עובר. אני מכיר במצב ומשתדל לתמוך ולחזק את המשפחות".

אתה בא ממשפחה דתית. כיצד הגיוס לצבא התקבל אצל משפחתך?

"באותה תקופה לא היתה שום בעיה. היה ברור שגם אדם שבא ממשפחה דתית ישרת בצבא. אבא שלי, שהיה רב, שירת בהגנה עוד לפני שהוקם צה"ל".

לסיכום, מה אתה חושב על משפחות חרדיות שנוטשות את בניהן כי התגייסו לצבא?

"אני חושב שהמשפחה צריכה לקבל את הבן שלה בכל מקרה, גם אם הלך לצבא או פנה לדרך אחרת".

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות