נדלן
נדלן

פסק דין חריג: מתווך מבת ים שלא החזיק ברישיון יקבל דמי תיווך של 220 אלף שקל

יזם סירב לשלם למתווך לאחר שגילה כי פעל ללא רישיון. בסופו של דבר הורה ובית המשפט לשלם את דמי התיווך והיזם הקשיב לעצת הרב והחליט שלא לערער

פורסם בתאריך: 13.8.20 18:20

חרף החוק הקיים, לפיו מתווך נדל"ן חייב לפעול ברישיון על מנת לגבות דמי תיווך מבעלי נכסים, פסק בית המשפט כי מתווך מבת ים, יהיה זכאי לקבל דמי תיווך בשווי של 220 אלף שקל, למרות שפעל ללא רישיון בתוקף.



המתווך משה עזרא, בעל משרד תיווך בבת ים, ביצע לפני תשע שנים עסקת תיווך של מגרש בשדרות העצמאות 32 עבור היזם ויקטור בובליל. בין השניים סוכם כי המתווך יהיה זכאי לדמי תיווך בשיעור שני אחוזים, בצירוף מע"מ משווי העסקה וכי המתווך יקבל דמי שיווק בשיעור שני אחוזים פלוס מע"מ מהתמורה, בגין כל דירה שתימכר.

עוד נקבע כי דמי התיווך ישולמו רק לאחר קבלת אישור לתוכנית הקמת המיזם על המגרש בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת ים. לפני שלוש שנים, לאחר שהתוכנית אושרה פנה המתווך ליזם וביקש את דמי התיווך.

היזם לא התכחש תחילה לחובתו לשלם דמי תיווך, אולם כעבור זמן הודיע למתווך כי הוא אינו זכאי לדמי תיווך כיוון ששלוש שנים טרם ביצוע העסקה בין השניים, פג תוקפו של רישיון התיווך. לפיכך, טען היזם, כי המתווך לא היה רשאי לעסוק בתיווך ואינו רשאי על פי חוק המתווכים לגבות ממנו דמי תיווך. בנוסף, לפי חוק זה, על המתווך לשלם אגרה שנתית במועד.

בעקבות טענת היזם, מיהר המתווך להסדיר את רישיונו בחודש אפריל 2018. המתווך טען להגנתו כי אי תשלום האגרות השנתיות משנת 2008 נעשה בתום לב, שכן הוא עוסק בתיווך כבר משנת 1973, לפני הסדרת תחום עיסוק זה בחוק. עוד טען המתווך, כי זכותו לדמי תיווך נקבעת לפי יום קבלת ההיתר לפרויקט באוגוסט 2018 והוא שילם אגרה עבור שנה זו. כיוון
שהיזם סירב לשלם, הגיש המתווך תביעה, באמצעות עו"ד ארז אסרף.

בית המשפט השלום בתל אביב קבע כי מצד אחד, המתווך עסק בתיווך בכל אותה תקופה ללא רישיון בתוקף, בניגוד לחוק, ולכן אינו זכאי לדמי תיווך, אולם מנגד היזם אינו מכחיש שקיבל בסופו של יום את שירותי התיווך. לכן היזם פעל בחוסר תום לב במטרה להימנע
מתשלום דמי תיווך ונתלה בעובדה שהתבררה לו שלמתווך אין רישיון בתוקף.

עו"ד ארז אסרף. צילום: ניר סלקמן

השופט עזריה אלקלעי מבית משפט השלום בתל אביב ציין בפסק הדין, כי במקרים שבהם נשללו דמי התיווך ממתווך שפעל ללא רישיון בתוקף, ישנה חוסר נוחות מאכיפת החוק, כך כלשונו. זאת, למרות שהיזם קיבל את שירות התיווך. בית המשפט בחר להישען בפסיקתו על "הגישה המקלה" המאפשרת במקרים שבהם לא נכללו פרטים שחייבים להיכלל בהזמנת שירותי תיווך שלא לפסול את זכות המתווך לדמי תיווך.

השופט הדגיש בפסיקתו כי מדובר היזם הוא איש נדל"ן מנוסה, ולכן סירובו לשלם נעשה בחוסר תום לב. בית המשפט פסק כי הקפדה על לשון החוק, מקום שההקפדה אינה נחוצה, היא התנהגות בחוסר תום לב, והורה ליזם לשלם את דמי התיווך בסכום של יותר מ-220 אלף שקל.

הזם ויקטור בובליל טוען מצידו כי אופן הפעולה שבו נקט המתווך היה לא חוקי, וכי לא קיימת בעיה משפטית עם פסק הדין יחד עם זאת, אומר בובליל כי החליט לקיים את פסק הדין ולא להגיש ערעור נגדו.

"החוק הוא חוק יבש. מתווך שטוען שהוא מתווך ובא ללא רישיון בתוקף זה לא חוקי. הוא צריך לקבל על זה קנס מרשם המתווכים." אומר בובליל ל"השקמה בת ים" ומוסיף: "הוא במשך שמונה שנים לא חידש את הרשיון. בדרך כלל מי שמפסיד צריך לשלם הוצאות משפט. בפסק דין כתוב שהרישיון שלו לא היה בתוקף ואין לו הוצאות משפט".

"שאלתי בכתב את רשם המתווכים, והוא אמר שלא מגיעים למתווך שום דמי תווך ואפילו מגיע לו על זה משפט. זה כמו אדם שנוהג ברכב ללא רשיון נהיגה. הביטוח לא מכיר בו ובצדק. החוק אומר שאם אתה טוען שאתה מתווך ומחתים מישהו על נכס, ברגע  שאין רשיון בתוקף, לא מגיעים לך דמי התיווך", טוען בובליל.

לדבריו, חרף מסקנתו כי טענותיו מגובות חוקית ומשפטית, החליט בובליל שלא לערער על פסק הדים בערכאות גבוהות יותר, זאת לאחר שהתייעץ עם רבו. "אני שאלתי את הרב שלי והוא אמר לי: 'ויקטור, שלם לו, יש אלוהים בשמיים'. אני שומע בקול הרב שלי. אבל משפטית הוא צריך לעמוד לדין על זה שהוא עבד שמונה שנים ללא רשיון".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות