הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך
הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך

שי פירון: "אם הייתי רוצה לחזור לפוליטיקה הייתי שם עכשיו"

"החברה הישראלית חולה והפוליטיקה היא המראה של כולנו": הרב שי פירון אומר בוועידת החינוך של ערי ישראל

פורסם בתאריך: 26.8.19 18:38

הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך, אומר הערב (שני) בוועידת החינוך של ערי ישראל המתקיימת בבת ים כי "מעורבות ההורים לא צריכה להיות בוועד ההורים".



הוועידה מתקיימת זו השנה השנייה ברציפות באודיטוריום העירוני על שם מנחם רוטשילד ברחוב שאול הדדי שבבת ים, בהנחיית אלמוג בוקר כתב חדשות ערוץ 13. הוועדה מתקיימת לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובה ייקחו חלק מובילי החינוך בבת ים, בכירי הנהגת העיר, נציגי המורים ההורים והתלמידים.

הוועידה עוסקת במצבה של מערכת החינוך בעיר ובכלל, על כניסת עולם הטכנולוגיה והחדשנות לבתי הספר, לאן מועדות פניו של החינוך בישראל, התמודדות מערכת החינוך עם המכשירים הסלולריים, עולם הרשתות החברתיות והדברים שאתם חייבים לדעת על החינוך במאה ה-21.

הרב שי פירון אמר בפתח דבריו: "לא הכינו אותי לחיים שכאלה, כדי להיות פוליטיקאי בישראל, צריך להיות עם התאמה פנימית מאוד גדולה. היו לי שלוש שנים נפלאות אבל הרגשתי שאני מוותר על הרבה מאוד דברים ולכן אני מנסה להשפיע בדרכים אחרות".

הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך

עוד אמר פירון: "אין פוליטיקאים מושחתים במדינות מתוקנות. הפוליטיקאים הם תמונת מראה של האזרחים ומי שחושב שכולנו בסדר ואף פעם לא דוחפים ורק למעלה יש 20 אנשים מושחתים עושה עבודה קלה. החברה הישראלית חולה. אנחנו גזעניים, דורסניים ולא יודעים להקשיב אני יושב כאן בזכות תנועות הנוער כדי ללמוד לדבר להקשיב, מכיון אנחנו בסיטואציה והתמונה מאוד מורכבת"

אלמוג בוקר: איפה עובר הקו בים המעורבות של ההורים להתערבות?

פירון: "אני כופר דיון בוועד ההורים. הוא שאריות של ההסתדרות. הייתי מנהל 17 שנים, וכמנהל חדש, ניגשה אליי תלמידה לברך אותי ושאלתי אותה מה הם הכי היו רוצים ממני, היא השיבה מראות בשירותים. הבנתי שמדובר בתהליך ארוך כי כשמנהל בית ספר צריך לקנות מראה הוא צריך לקבל שלוש הצעות מחיר ולהגישן לעירייה, והחלטתי לקנות על חשבוני ולהתקינן בעצמי. למחרת מועצת התלמידים הודיעה: 'לאחר מאבק ממושך של מועצת התלמידים בהנהלת בית הספר הצלחנו להשיג מראות'".

"ראו מה המודל שקיים במדינות אחרות, יש הנהלה ומי שרוצה להיות בביקורת צריך להיות באחריות. ההורים ונציגות תלמידים ובוגרים יושבים בהנהלה, אם אנחנו רוצים מעורבות הורים זה לא צריך להיות בוועד ההורים. אני מציע שתהיה הנהלה בכל בית ספר משולבת עם נציגי ציבור, תלמידים, מורים, הורים וכו'. הנהלת בית ספר לא ועד. כי שבהנהלה אתה אחראי וצריך לקבל החלטה. אתה רואה את הדברים האמיתיים. אני רוצה את ההורים שותפים באחריות ובניהול".

בוקר: מי אמר שהם לא שותפים?

פירון: "אני לא מחפש מניפולציה. שותפות עם ההורים היא להבין את התמונה הרחבה – להבין איך הכל נראה. מקומם של הסתדרות המורים צריכה במחשבה שונה, איך צריכים להיראות.

בוקר: "המאבק של הסתדרות המורים בגלל הסיפור עם הפנסיות, ימי חופשה וההשבתה של הלימודים".

פירון: "תפקידו של ארגון לדאוג לעובדיו וזה בסדר גמור. בהקשר הספציפי הזה לא צריכים להגיע לרגע האחרון. זה תוצאה של כאוס כללי של ממשלת מעבר. זכותו של ארגון מורים להגן על הזכויות הפרסונאליות של עובדיו. אנו צריכים לשאול את עצמנו האם כוחו של הארגון מתוך רצון להיות שותף ברפורמות חינוכיות. והאם אני צריך לשמר את העובדה שמדינת ישראל המדינה היחידה בעולם שמובילה במבחני בגרות".

"מדינת ישראל מעבירה סכומי כסף אדירים לארגוני המורים. פתאום הם מקבלים מופעים בהנחה ובמקום שהמורה יחשוב שמשרד החינוך דואג למורים שלו ואוהב אותו באים ארגוני המורים. הם צריכים להיות יותר פעילים ברפורמות, שינוי הכשרת המורים שלא רלוונטיים. הייתי רוצה שארגון המורים ידרוש כמו שבמשפטים צריך מבחן הסמכה ורפואה, הייתי רוצה שמורה שמסיים לימודי הוראה יבוא כסטז'ר יעשה מבחן מקיף ואז נראה אם זה מתאים או לא".

עוד אמר הרב פירון "צריך לעלות את שכר המורים. בכל מדינה בעולם מורה מגיע בשמונה והולך סיבות שעה חמש לא כל אחד מסיים את עבודתו והולך מיד. גם עו"ד ורופאים לוקחים את העבודה הביתה. אין אף מקצוע במדינת ישראל שבו המציאו את ההשוואה לגמול. עובדים סוציאליים ופיזיותרפיסטים מרוויחים פחות מהמורים וגם הרופאים עם שעות הסטאז', שכר המורים לא מספיק גבוה לא בגלל שאתם לא עובדים מספיק, אלא הוא צריך להיות גבוה בגלל המסר החברתי. בין זה לבין להגיד שאנחנו נמצאים באותו המקום, זה לא נכון וצריך לעשות יותר".

הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך

 

אסתר פירון, חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק קשרי חוץ: "מה זה עושה לך להגיע לעיר בת ים, העיר בה גדלת וחונכת?"

הרב פירון: "למדתי בבת ים את כל שנות לימודיי. בית הספר היה מקום מאוד רע בשבילי, מאוד סבלתי בבית הספר, הרגשתי שאני מאוד כבוי. ואלמלא הרב יעקב רוז'ה שהיה המחנך שלי בישיבת בני עקיבא באדרת בת ים, ש עזר לי מאוד הייתי נופל. התקנתי מנורה קטנה ומאוורר בתוך הארון והייתי קורא ספרים שעניינו אותי. תמיד אני אומר שמעבר לקריאה – מה שקורה בעולם הלמידה היום שהיא מאוד ארכאית ועוסקת מאוד בשינוי והבנה ופחות ביצירתיות. למזלי  יעקב קרא לי ודיבר איתי, היינו יושבים שעות ומשוחחים על הספרים שאני קראתי וזה נתן לי תחושה שמישהו רואה אותי".

משה אשכנזי, תושב בת ים: "הבית ספר של היום הוא רלוונטי בכלל?

פירון: "התשובה היא לא. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של האנושות שהמורים לא יודעים איך יראה העולם שיסיימו בו. לא יודעים אילו מקצועות ייעלמו מהעולם. לא יודעים אילו כישורים נדרשים לעולם החדש. אנחנו צריכים אנשים עם חשיבה מחוץ לקופסא בניגוד לבית הספר שהוא מאוד תבניתי עם חוקים ברורים".

"האם אנחנו מחנכים ילדים ליצירתיות? לא. בית הספר משתמש בכל מה שמזיק לבוגר. השינוי לא יכול לקרות בתוך 10 שנים. כל ילד צריך להצטיין במשהו לאו דווקא במה שהמדינה אומרת לו להצטיין כדוגמת מתמטיקה".

"אין בתי ספר מקצועיים ברעננה ובצפון ת"א, האמירה הזו הזויה שחינוך מקצועי היא הסללה שזה מגיע לתלמה ילין שנותנים להם 10 שעות צ'לו זה לא הסללה. בנגרות זה הסללה ובצ'לו ואומנות זה לא? כל אדם לגופו".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

-->
🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות