ועידת החינוך בבת ים. צילום: השקמה
ועידת החינוך בבת ים. צילום: השקמה

"כמו חציית כביש גם שימוש בסלולר דורש הדרכה"

דנה זיידס, נציגת תנועת "תנו לגדול על שקט": "אסור שילדים ביסודי יחזיקו סמארטפון בבית הספר"

פורסם בתאריך: 26.8.19 17:52

האם אפשר להוציא את הסלולרי מהכיתות? ועידת החינוך של ערי ישראל מתקיימת הערב (שני) זו השנה השנייה ברציפות בבת ים,  באודיטוריום העירוני על שם מנחם רוטשילד ברחוב שאול הדדי שבבת ים, בהנחיית אלמוג בוקר כתב חדשות ערוץ 13. הוועדה מתקיימת לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובה ייקחו חלק מובילי החינוך בבת ים, בכירי הנהגת העיר, נציגי המורים ההורים והתלמידים.

הועידה עוסקת במצבה של מערכת החינוך בעיר ובכלל, על כניסת עולם הטכנולוגיה והחדשנות לבתי הספר, לאן מועדות פניו של החינוך בישראל, התמודדות מערכת החינוך עם המכשירים הסלולריים, עולם הרשתות החברתיות והדברים שאתם חייבים לדעת על החינוך במאה ה-21.



הפאנל עוסק בנושא מערכת החינוך בעידן הסלולר, ובשינויים הצפויים בשנת הלימודים הקרובה. המשתתפים דנו בסוגיה האם אכן יש להוציא את הטלפונים הניידים מכיתות הלימוד על פי עמדתה של דנה זיידס, נציגת תנועת "תנו לגדול בשקט" שהחלה לפני כשנתיים על ידי שתי אמהות המבקשות לצמצם את החשיפה למסכים ולדחות את ההתמכרות לרשתות החברתיות. בפאנל לקחו חלק אפרת יוסף, יו"ר ועד ההורים ביגאל אלון ויועצת משפחתית, קרן יעקב, רכזת שכבה ומורה לתנ"ך בתיכון רמות, דניס צ'רקוב, כוכב רשת ויוטיובר.

מריה, תלמידה העולה לכיתה י"ב סיפרה בפאנל: "אני מכיתה ז' עם טלפון בבית ספר. בחטיבה בהתחלה בכיתות ז' עד ט' הטלפון השפיע עלי כי נתתי לו להשפיע אבל כרגע הוא לא משפיע כבעבר"

עוד סיפרה מריה "אני מקשיבה בשיעורים ושמה אותו בצד. מה לעשות שהטלפון הוא דבר שיותר מעניין מהשיעור, אבל כשיש בגרויות צריך להקשיב לשיעור ומבינים שזה יותר חשוב".

אפרת יוסף, יו"ר ועד ההורים ביגאל אלון אמרה: "אני חושבת שבסופו של דבר הבעיה המרכזית זה ההסברה. אני לא בטוחה שעושים הסברה כמו שצריך. הסברה צריכה להיות מותאמת גיל ובסופו של דבר זו הבעייתיות העיקרית בסיפור הזה".

"אני חושבת שאם עושים הסברה כמו שצריך, מותאמת גיל, מגיל מאוד צעיר מבינים את היתרונות והחסרונות של הטלפון אז התפעול של הטלפון יהיה יותר אפקטיבי עבור הילדים".

קרן יעקב, רכזת שכבה ומורה לתנ"ך בתיכון רמות אמרה בפאנל: "אני עובדת בחטיבת ביניים ותיכון, כמו כל פיתוח טכנולוגי חדש אני מאמינה בחדשנות, אני חושבת שאנחנו חייבים לקרב את ההוראה ולהפוך אותה לפחות פסיבית. אני משתמשת ביתרונות של הכלים הדיגיטליים, אז כן – גם במכשיר סלולרי. כמובן שיש חוקים: בשיעור לא גולשים בפייסבוק. אבל אני יכולה לשלוח טופס דיגיטלי בתחילת שיעור, לשאול שאלות ולראות מה יודעים בסוף שיעור. להשתמש בזה כמבחן הצלחה… הם יותר בעלי מוטיבציה כשאני אומרת להם להוציא את הטלפון"

ועידת החינוך בבת ים. צילום: השקמה

אבל עד כמה יש לך שליטה? אם אני עכשיו מסתכל בצד לראות מה שולחים לי או לגלוש בפייסבוק? איך אפשר לשלוט כשהסקרנות בגיל הזה היא הכי חזקה שיש?

 "אני חושבת שאין שליטה מאה אחוז, אבל ברגע שיש יצירת אמון במהלך השיעור. הם כבר מכירים את הכללים ואני מטמיעה את זה בעיקר בחטיבות וכשמגיעים לתיכון אנחנו כבר ביישור קו. תמיד יש פה ושם זליגה בעניין ואנחנו מעירים ומזכירים. זה חלק מלימוד כללים. יש ערכים שחונכתי לפיהם ואני משליכה את זה אחר כך בחיים שלי".

דנה זיידס, נציגת תנועת "תנו לגדול על שקט": "משגע אותי שהיא משתמשת בטלפון הנייד כדי ללמד את התלמידים. אני מייצגת את תנו לגדול על שקט, והמטרה שלו זה דחיית גיל מתן סמארטפון לילדים. בדגש על יסודי.  אני בת 36 וההתפתחות של מוח ילדים מעסיקה אותי ועם כל הידע שלי אני מכורה. אני לא שבעת רצון מהאופן שבו אני משתמשת בו, אני משתדלת לא ליד הילדים, לא בארוחה רומנטית עם בן הזוג וזה מחליק מידי פעם. ההתמכרות שם. לצפות מילדים צעירים לדעתי גן בגיל החטיבה להצליח להיות בכזו שליטה על זה, זה קצת יומרני".

כשמדברים על גיל מסוים אז מכיתה ט' או י'?

"אני מאמינה שזה לא, זה משהו שצריך להגיע עם הרבה חינוך ל'איך להשתמש' אבל גם כמו שחציית כביש מותרת מגיל מסוים".

מריה מגיבה: "יש לזה שני צדדים. הם כן יכולים לעזור אפשר להיכנס ולחקור. אבל זה גם מוציא מריכוז כי אפשר לסטות".

קרן: "היום ההוראה פחות מותאמת לבני הנוער. ואולי ימציאו את הסמארפון שכן עושה את הבחירות בכיתה כמו שיש גוגל ילדים. אז אני אומרת שאם ימציאו אפליקציה שנכנסים רק בכיתה ולא יקפצו הודעות ווטס אפ וכאלה אז יש לזה מקום. נראה שמערכת החינוך לא מכינה את המורים לקבל את זה"

עוד הוסיפה קרן: "זה לא קשור למוכנות אלא להסכמה. ברגע שלא מפחדים מזה, מכל דבר שנכנס חדש לעולם, מערכת החינוך מתמודדת כל הזמן עם דברים שנכנסים אליה. אני מלמדת בשיעורי חינוך דברים שלא זכיתי ללמד כי זה לא היה תחום הדעת שהתעסקו. דברים כן צריכים לעלות לשיח, כל דבר הוא אמור להיות בתוך שיחה. גם עם תלמידים אנחנו מדברים בבית, ומפעילים שיקולי דעת".

אפרת יוסף: "אין לנו רצון ללכת אחורה והמטרה היא להתקדם. אבל חשוב שבאמת יהיה שיח פתוח גם עם התלמידים ולהבין בעצם מה הגבולות  כל דבר הוא טוב שהאו בגדר איזון והוא מתון. כל דבר מוגזם זה הולך לכיוון השלילי יותר. כולנו מכירים את הסכנות ואת היתרונות. בסופו של דבר, שיח פתוח מול התלמידים לשתף אותם בכל השיח, מה נכון לעשות ומה פחות ולהגיע איתם לחוקים מסוימים לגבי השימוש בסמטרפונים, ברגע שתלמידים יהיו שותפים וירגישו ששומעים אותם ויש להם חלק מזה, הם ישתפו פעולה".

מריה: "אני חושבת שצריכה להיות החלטיות ומשהו קבוע. במקום להגיד תשימו את הטלפונים אולי באמת לקבוע איתנו התלמידים בשיתופיות, וככה גם באמת לא יהיה לנו להפר את החוק אחרי שסיכמנו על זה ביחד. כולם ביחד ירגישו עם זה בנוח".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות