מתבגרת shutterstock.com / Brocreative

ליהנות מגיל ההתבגרות של הילדים? יש דבר כזה

אפרת רובינשטיין יוסף, יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית, ממליצה כיצד להתמודד עם גיל ההתבגרות שמבלבל את ההורים לא פחות מאשר את המתבגרים

פורסם בתאריך: 26.6.19 15:12

גיל ההתבגרות הוא תקופה מבלבלת ומתעתעת. הילדים כבר לא ממש ילדים אבל עדיין לא מבוגרים, ולכן תחושת השייכות שלהם מתנדנדת – הם חווים שינויים גופניים בד בבד עם שינויים פנימיים, החשיבה והמודעות העצמית שלהם מתפתחות והם עסוקים בלבחון ובלבקר את עצמם כל הזמן. כל פצעון על הפנים הופך לאסון לאומי, וגם אם לנו ההורים זה נראה קיצוני, יש לאיבוד הפרופורציות הזה הסבר הגיוני – המתבגר רוצה להיראות טוב ולזכות במקום בטוח בקבוצת השווים.

החברים בתקופה זו הם השדה החברתי שבו המתבגר יכול להרגיש במיטבו, שייך ומובן. מצד האחר, המתבגר חש שהוא חייב לבדל את עצמו מהוריו, שלא כמו בילדות שהוריו שימשו דמויות חשובות ביותר עבור הילד. עתה צריך המתבגר להיפרד מהקשר התלותי עם הוריו ולבסס איתם קשר אחר.

כדי להצליח בהתרחקות מהוריהם, המתבגרים נוטים לבטל את דעתם של ההורים ולסרב לעזרה מצדם. כהורים, חשוב שנזכור כי נכון שיש למתבגר צורך טבעי בהיפרדות, אך עם זאת יש למתבגר גם צורך אדיר להיות מחובר להוריו. ברגע שנבין זאת, תפקידנו בתקופה החשובה הזו בחייהם יהיה ברור ומוגדר לנו יותר, ונוכל לסייע להם במקום להרגיש חסרי אונים, כעוסים ומתוסכלים.

המתבגר בעצם אומר: תגידו לי מה לעשות – ואני אעשה את ההפך, ועם זאת עליכם לקבל אותי ולאהוב אותי כמו שאני ולהיות כאן בשבילי. מבלבל, נכון?

המתבגרים זקוקים לנו, גם אם נראה לנו לעתים שלא. הם עצמם מבולבלים – אז בואו לא נתבלבל גם אנחנו. עלינו לאפשר לילדים שלנו לעצב את הזהות שלהם בדרכם, וגם לכוון ולהדריך אותם ולשמש עבורם מודל להיוועצות ולתמיכה.

טיפים להתמודדות עם מתבגרים

תקשורת פתוחה: מומלץ להקפיד לשמור תמיד על ערוצים של תקשורת פתוחה עם המתבגרים. התייחסו אליהם בכבוד ושיוון ערך, גם אם לעתים זה קשה. הם בוחנים אותנו, ופנייה אל המתבגר בטון מכבד מהווה תנאי הכרחי לשיתוף פעולה.

חוקים ברורים: חשוב שתהיה מסגרת מוגנת של חוקים וגבולות. גיל ההתבגרות מזמן התנסויות רבות וחדשות והמתבגרים מבלים שעות בחדר מאחורי דלת סגורה, עם חברים או בפלאפון. הם יכולים למדר אותנו ולהסתיר מאיתנו מה הם עושים ומה קורה איתם, ולכן התקשורת איתם מאוד חשובה. שיתוף, התייעצות, בקשת עזרה, שיחה משפחתית, יציאה משותפת ועידוד יסייעו בביסוסה של תקשורת פתוחה שכאמור חיונית במיוחד בגיל ההתבגרות.

תמיכה עקבית: היו רגועים – גיל ההתבגרות אינו פצצה מתקתקת, ורוב בני הנוער יעברו אותו בשלום. עם זאת חשוב לדעת: הילדים שלנו זקוקים לתמיכתנו תמיד, ובמיוחד בתקופה משמעותית כמו גיל ההתבגרות. אם השכלנו ליצור איתם מערכת יחסים טובה, יש סיכוי לא רק "לשרוד" את התקופה המאתגרת הזאת אלא אפילו ליהנות ממנה. חובתנו כהורים להיות זמינים עבורם ולתת מענה מתאים לצורכיהם.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות