צילום: fizkes / shutterstock.com

חובה בתפריט היומי: מנת עידוד. איך מעודדים את הילדים?

אפרת רובינשטיין יוסף, יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית, קובעת שעידוד הוא הגורם החשוב ביותר בהתפתחות ילדים בריאים ומסבירה איך עושים את זה בכמה עקרונות פשוטים

פורסם בתאריך: 15.5.19 15:54

עידוד הוא הנקודה החשובה ביותר בגידול ילדים. זהו גורם כה חשוב, שחוסר עידוד עלול להשפיע על התנהגותו של הילד ולהוביל להתנהגות שלילית. מדוע? משום שהעידוד מעלה את ערך האדם בפני עצמו, וככל שגדלה תחושת הערך – כך קטן הצורך בהתנהגויות מפריעות שמובילות לפגיעה באחרים וגם בילד עצמו.



מאחורי כל התנהגות מפריעה עומדת יכולת שאפשר לכוונה לאפיקים חיוביים, לכן אם במקום לכעוס נתעסק בהבנה ובעידוד, נוכל לזהות יכולת זו. נכון, קשה מאוד לא לכעוס ולעודד בזמן שההתנהגות של הילד מפריעה. אך אם נצליח להתמקד יותר במציאת הפן החיובי בהתנהגות המפריעה, יתפוגג כעסנו מהר יותר. עם זאת, העידוד אינו מכשיר לשיפור התנהגות. כל מטרתנו בעידוד היא להעצים את תחושת הערך של הילד כדי שיוכל להכיר את היכולות והכוחות שטמונים בו.

העידוד נחוץ תמיד, והוא הכרחי בכל תהליך שינוי, כי רק ילד (וגם מבוגר) שמעודדים אותו פנוי לצמוח, לשפר ולהתפתח. עידוד הוא המזון הפסיכולוגי שלנו – כל אחד מאיתנו זקוק למאגר עידוד יציב ועשיר אשר באמצעותו נוכל לשמוח יחד בהצלחות וללמוד ולצמוח מכישלונות ומהתסכולים שמתלווים אליהם.

שבעה עקרונות לעידוד ילדים:

אמפתיה לפני פתרונות

שקפו לילדים רגשות שזיהיתם אצלם כמו למשל אכזבה, תסכול, שמחה. לדוגמה, נניח שירד גשם והילד לא יצא לחצר. נוכל לומר לו: "זה בטח היה מאכזב שלא יצאת היום לחצר". כלומר, לפני שנקפוץ לפתרונות נגלה אמפתיה. כך הילד ירגיש שהבנו את התחושות שלו, מה בדרך כלל מעודד את הילד.

מחמאות ספציפיות

אנו נוטים לומר לילדים "את מקסימה", "אתה מדהים" – נסו במקום זה להיות ספציפיים יותר ועודדו את הילדים דרך הסתכלות על היכולות שלהם. לדוגמה, אפשר לומר: "את ילדה מקסימה, איך הרגעת את אחיך התינוק! כל הכבוד, ממש עזרת לי".

הדרך חשובה מהתוצאה

האירו את החיובי ולא את השלילי תוך התייחסות לכוחות וליכולות. לדוגמה, ילד מזג לאחותו מים וכשהלך להביא לה נשפך לו – נתייחס לזה שמזג לה ורצה להביא לה ולא לזה שנשפך לו. הדרך חשובה יותר מהתוצאה.

מטרות קצרות טווח

נכיר במאמץ ובהשקעה של הילד ונציב יחד מטרות קצרות טווח שאותן נלווה ונשקף לילד תוך כדי התקדמותו. נאפשר התנסות בעצמאות תוך אמונה ביכולות של הילד. נדריך, נלווה ונאפשר להתאמן ולהצליח.

להיות מראה מעודדת

אנו מהווים מראה עבור הילדים שלנו: הם מתבוננים בנו ורואים את עצמם. בואו נהיה מראה מעודדת, משקפת כוחות אשר מתפעלת מהם. ילדים לומדים מהמודל ההורי שלהם, לכן עלינו להתנהג כפי שאנו רוצים שהם יתנהגו.

להתמיד בעידוד

כל הילדים זקוקים לעידוד באופן קבוע. כדי להיות בטוחים שהילדים קיבלו מנה יומית של עידוד, מה דעתכם לקבוע זמן ביום שבו תיתנו להם אותה? הודו לילדים על העזרה במידה שעזרו לכם, האירו את הכוחות והיכולות שלהם, גלו הערכה לכך שהם שיתפו אתכם בדברים שעברו במהלך היום וכמובן אמרו להם שאתם אוהבים אותם.

המטרה: התקדמות

חשוב שנזכור, אנו ההורים, שאין אנו חותרים לשלמות אלא להתקדמות, ושגם אם עד כה לא שמנו דגש על חשיבות העידוד בגידול ילדינו – תמיד אפשר אחרת.

לשליחת מייל לאפרת רובינשטיין יוסף ליחצו כאן

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות