בית הספר תחכמוני

ללמוד בתחכמוני – להרגיש בגוגל: כך זה נראה

כמעט בלי שיעורי בית אבל עם חדר מנוחה, כיתה חדשנית, מרחבי למידה ופופים במקום כיסאות. בבית הספר היסודי תחכמוני בבת ים שואבים השראה ממשרדי גוגל מענקית החיפוש: "אנחנו פורצים את גבולות הכיתה ללמידה חדשנית"

פורסם בתאריך: 24.4.19 11:11

בשנה וחצי האחרונות, בית הספר היסודי תחכמוני בבת ים עבר לא פחות ממהפכה. מערך הלמידה עבר שינוי דרמטי, ומבית ספר "רגיל" עם שולחנות, כיסאות ושיעורי בית הוא הפך למוסד לימודי בסגנון פתוח יותר. שיעורי הבית צומצמו למינימום, הכיתה קיבלה אופי חדשני, הפופים החליפו את הכיסאות ונוצרו מרחבי למידה שונים כולל חדר מנוחה.

בעקבות המהפך באופי הלמידה, הורים ומורים מספרים שהתלמידים מחכים להגיע לבית הספר, נהנים מהלמידה, וכי הישגיהם השתפרו באופן משמעותי. בראיון ל"השקמה בת ים" מספרת מנהלת תחכמוני אוולין רוטשילד מה הוביל אותה לחולל את המהפך ואיך נראים תלמידים ששמחים להגיע ללימודים.

בית ספר תחכמוני

לא במקרה מזכיר בית הספר את ענקית החיפוש גוגל, שמשרדי החברה שנבנו לעובדיה כוללים חדרי מנוחה ומרחבי עבודה לא קונבנציונליים. רוטשילד, המנהלת הנכנסת, מגיעה מתחום ההיי-טק, שהשפעתו ניכרת בשינוי הגדול שעבר בית הספר. בעבודתה הקודמת עסקה במערכות מידע, ניהלה מוצר ופרויקטים של מערכות מידע לאקדמיה, ולאחר שנים החליטה לעשות הסבה מקצועית להוראה.

"אחרי שנים החלטתי שאני רוצה ללכת אחרי נטיות לבי ולעסוק בשליחות חינוכית", מספרת רוטשילד ל"השקמה בת ים", אשר נטיות לבה כללו גם עריכת שינוי דרסטי בשיטת הלימוד הקיימת – לא עוד תלמידים שלומדים שלא מתוך סקרנות ורצון לצבור ידע, רק משום שהם חייבים, אלא לימוד מהנה, מרצון ומתוך תשוקה לגלות ולדעת.

"כשהגעתי לבית הספר לפני שנה וחצי, הדבר הראשון היה לעשות מהפכה פנים בית ספרית", מספרת רוטשילד, זו מהפכה של ממש". כחלק מהמהפכה היא יזמה מתחמי למידה מותאמים אישית שבהם התלמידים יכולים ללמוד עם הרגליים למעלה או כשהם שכובים על פוף. את השיעור הכיתתי המסורתי החליפו משימות רשות וחובה שמתוכן התלמידים בוחרים מה ללמוד. "יש כמה מרחבי למידה בבית הספר", מספרת רוטשילד, "כמו חדר האתנחתה והתרפיה המיועד לעבודה עם קבוצות קטנות ולשיחות אישיות, ובנוסף יש חדר שבו מתקיימת למידה חדשנית. המרחבים בנויים בצורה כזאת שהילדים ימצאו את המקום המיוחד שנוח להם ללמידה חקרנית וסקרנית".

בית הספר תחכמוני

לדבריה, הצורך למרחבי הלמידה הגיע מתוך קושי מסוים. "זה מאוד מאתגר לשבת שעות על הכיסא וללמוד", היא מסבירה, "אני רואה במרחבי הלמידה שיצרנו מרחבי הייטק שבהם לעובדים יש את התנאים האידיאליים לשבת שעות במשרד. בגוגל, לדוגמה, המשרדים הם במתחם פתוח. המחשבה שלי היא לתת לילדים לפרוץ את גבולות הכיתה. הם לומדים במרחבים האלה על ידי משימות שונות, מזמינים למידה ומאוד נהנים. מרחבי למידה ולמידה חדשנית עוזרים גם לילדים שיש להם הפרעות קשב אשר צריכים למידה חווייתית ונותנים פתרון לסוגים שונים של ילדים".

גם שיעורי בית הם לא דבר מקובל בבית הספר החדשני. "אנחנו מאמינים שתלמידים צריכים ללמוד ולעבוד בבית ספר ומשתדלים לא לתת שיעור בית", מסבירה רוטשילד, "אלה רק משימות בית חווייתיות לעתים".

בית הספר תחכמוני

על ההצלחה מספרת רוטשילד ש"התלמידים רצים למרחבי הלמידה האלה. בכל הפסקה אנו מקרינים סרטון באנגלית באורך חמש דקות. התלמידים בוחרים לראות אותו בהפסקה שלהם, ונהנים מהחוויה". לדבריה, "אנחנו פורצים את גבולות הכיתה ללמידה חדשנית וזה המקום להודות לעיריית בת ים על ההשקעה הרבה בבית הספר בחודשי הקיץ, במה שהוביל לילדים שמחים שרק רוצים ללמוד".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. דינה

    כל הכבוד על היוזמה מאוד מקווה שעוד בתי ספר בבת ים יקחו חלק בפרויקט מבורך זה …

  2. יעל

    כתבה מרשימה על מנהלת מרשימה.
    מדהים איך חלום הופך למציאות ולחשוב שילדים רצים בשמחה לבית הספר — השראה של ממש.

  3. אמא אוהבת

    על ראש העיר לגרום לכל בתי הספר בעיר להראות כך ולשנות את התפיסה החינוכית!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות