צילום: fizkes / shutterstock.com
צילום: fizkes / shutterstock.com

כשהגבולות מטשטשים: כיצד יוצרים סמכות הורית במאה ה-21?

אם בעבר ההורות היתה נוקשה יותר והתבססה על חוקים ועל צייתנות, כיום חייבים לייצר סמכות הורית – וזה אתגר לא פשוט. אפרת רובינשטיין יוסף, יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית, מסבירה כיצד תעשו זאת נכון

פורסם בתאריך: 10.4.19 12:01

סמכות הורית נחשבת לאחת המשימות המאתגרות ביותר בתפקיד ההורות. בעוד בעבר סגנון ההורות היה נוקשה וצייתני, כיום סגנון ההורות שונה מכיוון שאנו נותנים מקום נרחב לרצונות ולרגשות של ילדינו.

מתי זה הופך לבעיה? כאשר אנו מוצאים את עצמנו במאבקי כוח מול הילדים ומתקשים להתמודד עם זה. אנחנו מרגישים מותשים ומיואשים ופשוט מוותרים להם ומבליגים. כך הילד גדל בתחושה שהוא המחליט, בעל השליטה ומתנהג ככל העולה על רוחו.

חוסר חוקים וגבולות מייצרים חוסר ביטחון ויציבות בחייו של הילד שעלול להשפיע על תחושת הערך, ומשם יכול להביא לתוצאות הרסניות בעתיד ועלול להשפיע באופן שלילי על התנהלותו של הילד במסגרות שונות במהלך חייו.

זאת משימה לא פשוטה, לייצר סמכות מול הילד, אך חשובה והכרחית. חשוב לא לוותר גם כשקשה, גם כשהילד צורח, נשכב על הרצפה וכועס, גם אם כל הקניון מסתכל עליכם ואתם נבוכים מהסיטואציה ברגע שאמרתם: "לא זה לא!". אך מנגד, חבקו אותו וגלו אמפטיה והבנה למצבו.

חשוב לזכור כי ההורה הוא זה שמכתיב את הגבולות. עם זאת, בהחלט יש מקום להתייעץ עם הילד, לשמוע את דעתו, לשתף אותו ולקבוע יחד איתו את החוקים. תמיד תסבירו לילד שהחוקים לא נקבעים סתם כך אלא לאחר מחשבה רבה.

איך בונים סמכות הורית?

הקשבה

הילדים זקוקים לנו שנשמע אותם, אז כשהם באים לדבר איתנו, בואו נקשיב להם הקשבה אמיתית ללא מסיחי דעת ונעודד אותם לשתף אותנו במה שעובר עליהם. באמצעות כך הם ילמדו לסמוך עלינו ולהקשיב לנו כאשר יהיו זקוקים לעזרה ולעצה.

אמפטיה

הילדים לעתים מגיבים לסיטואציות בחייהם בזעם ותוך התנגחות מולנו. יש לזכור שהילד נמצא במצוקה וחשוב להגיב באמפטיה למצבו. משפטים כמו "אני יודעת שקשה לך", "אני מבינה אותך" בתוספת חיבוק בהחלט יכולים לעזור. למרות שזה לא תמיד פשוט, חשוב שתבינו שבאמת קשה להם והם לא עושים בכוונה.

הצבת גבולות

גבולות חשובים מאין כמותם. הם שומרים על ילדינו, מקנים להם יציבות וביטחון ומאפשרים להם תהליכי למידה והתפתחות תקינים בעתיד. הורים יקרים – אל תחששו להציב גבולות ולעמוד על שלכם. זה חשוב. אך מנגד, תמלאו את הילדים באהבה, בחום ובתשומת לב, כי זה הכי חשוב, וזכרו – לא משנה איך התנהלתם עד היום, תמיד אפשר לשנות, ותמיד אפשר אחרת.

* הכותבת היא יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית
לשליחת מייל ליחצו כאן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות