שלומית פונדמינסקי ויורם כרמי (צילום: אפרת מזור)

מנהיגים רוקדים: מה קורה כששני מוחות יצירתיים משתפים פעולה?

נתניהו ופוטין על במה אחת: מופע סולו חדש של היוצרת שלומית פונדמינסקי בכיכובו של הכוריאוגרף הבינלאומי יורם כרמי שחוזר לבמה אחרי 15 שנה עוסק בדמות מנהיגי העולם.

14.12.18 11:22

לא פשוט לכנס שני מוחות יצירתיים לשיתוף פעולה נטול אגו, אבל זה מה שקרה ליוצרת והכוריאוגרפית שלומית פונדמינסקי ולכוריאוגרף הבינלאומי יורם כרמי שאיחדו כוחות למופע סולו – היא אחראית על כתיבת היצירה, והוא באור הזרקורים.  מופע המחול "Mental Examination Status Scan -M.E.S.S" מפגיש על במה אחת מנהיגים תוך עיסוק בשאלות כמו כיצד נראים ברגעים מכריעים של לקיחת החלטות שישפיעו על מיליוני אנשים. את הסולו המכונן מבצע כרמי, כוריאוגרף מצליח ברחבי העולם ומנהל קבוצת המחול "פרסקו" אשר חוזר לבמה לאחר 15 שנים מאחורי הקלעים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות בבת ים? 

הורידו את אפליקציית "השקמה בת ים" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה בת ים" באייפון 


הפסקה של 15 שנים בתחום המחול הפיזי, ושיבה אל הבמה לאחר מכן, הם לא דבר של מה בכך. "היו כמה סיטואציות שבהן ראיתי את יורם על הבמה מדבר מול קהל", סיפרה שלומית פונדמינסקי (44), נשואה ואם לשניים, כוריאוגרפית ורקדנית 17 שנים שעוסקת באלתור בתנועה. פונדמינסקי הוסיפה כי "הוא עשה עלי רושם מאוד גדול – הנוכחות על הבמה, הכריזמטיות שלו והשליטה בטקסט. הוא יודע להעביר רעיון ומסר ברהיטות. הוא הצליח להגיע לאנשים. היכולת, השליטה הזו מול קהל, ריגשו אותי. יורם סיקרן אותי".

בהמשך הם גם הכירו באופן אישי, "רצה הגורל ולפני כשנתיים היינו שופטים באותה בתחרות מחול ושם נוצרה חברות", אמרה פונדמינסקי. לדבריה, "מצאתי בו נדיבות ופתיחות. הפער בין האיש הכריזמטי על הבמה ומצד שני האנושיות והצניעות שיש בו ריגשו אותי וחדרו אלי. רציתי להיכנס לתוך מוחו, לפענח אותו ואת ההתנהלות שלו, להבין כיצד הוא חושב, יוצר ומניע אחרים אחריו, ולכן הצעתי ליצור עבורו סולו שיעסוק בכוח ובשליטה בהקשרים של אדם, מנהיג, יוצר, כוריאוגרף ופרפורמר".

יורם כרמי (51) החל את דרכו בכיתתה של רינה שיינפלד והיה לסולן להקת המחול קול-דממה. בשנים האחרונות הוא יצר  להקות מחול מסביב לעולם, את השנה האחרונה בילה בסין בעבודה עם קבוצות מחול מובילות שלהן יצר מופעים הרצים עדיין ברחבי סין. כשהוא נשאל מה שכנע אותו לשוב לבמה הוא אמר כי "געגוע חזק, שלומית שאני בוטח בה ותחושה שזה הזמן הנכון ואולי מאוחר יותר זה לא יקרה".

מדוע לא רקדת עד כה?

"כיום אני בעיקר כוריאוגרף ויוצר. בהתחלה הייתי רקדן שגם יוצר, אך ככל שעבודת היצירה וניהול הלהקה הלכה והתעצמה, לא נותר לי זמן לקדם את עצמי כרקדן. לזה אפשר להוסיף את אלמנט הגיל והזמן שעובר שלא מקל על תחזוקת הגוף".

איך זה מרגיש להיות לבד על הבמה לאחר 15 שנה שלא הופעת?

"זו התרגשות גדולה וגם חשש לא קטן. הממד הרגשי חשוף לגמרי ועל זה בנויה העבודה. אני לא אדם לגמרי אנונימי ויש פה גם קצת אלמנט של לאפשר מציצנות למי שמכיר אותי. דאגה לגוף ולמאמץ שהוא עובר. מעל הכל אני מקווה שתהיה לי הנאה גדולה".

ספרו על הליך העבודה – בוודאי לא היה קל לעתים ליורם לקבל הוראות.

פונדמינסקי אמרה כי "יורם נכנס לתהליך עם החלטה מאוד ברורה להוריד מעצמו את השליטה על בניית היצירה וההפקה שלה, לחזור להיות רקדן. לקח לנו זמן לרכוש ביטחון – אני מולו ככוריאוגרפית והוא כרקדן שחוזר להאמין ביכולות הביצועיות שלו. עזר לי מאוד המבט שלו מבפנים על היצירה. אני הגעתי עם הרעיונות והוא עבד איתם, התחייב בקלות, נשאב לכל דבר באופן טוטלי. הוא לגמרי נותן לי להוביל ולהחליט".

כרמי הוסיף כי "התהליך היה נעים כולו. שנינו מבינים אותו בגלל ששנינו באותו המקצוע. התפקיד שלי היה להתמסר ולנסות לתת לשלומית לראות אם מה שהיא מדמיינת אפשרי. זה גם מה שאני מצפה מהרקדנים שלי. כמובן שבגלל הניסיון המשותף הרב שלנו היו הרבה שיחות על תוכן וכוונה. ההחלטות הסופיות הן שלה בלבד".

היו חילוקי דעות?

כמרי אמר כי "מעטים ועל נושאים שוליים".

פונדמינסקי הסכימה עם דבריו, "מעטים. אני נהנית בטירוף לעבוד איתו. אני זוכרת חזרה אחת שרגע עצרנו לנשום בנפרד ואז חזרנו לעבוד. אנחנו מאמינים במה שאנחנו עושים ואחד בשנייה. שנינו מבינים מאוד מקרוב את היחסים בין כוריאוגרף ומבצע, מה כל אחד צריך כדי להביא את התוצר הטוב ביותר. אני מוצאת בו נחמה שהוא מבין את מה שאני עושה ואת דרך ההתנהלות שלי. אני שמה אותו על הבמה ובעצם מסתכלת על עצמי. זה תהליך נהדר".

"המנהיגים שלנו לועגים לחלש"

זו לא הפעם הראשונה שיצירה של פונדמינסקי עוסקת בפוליטיקה. מתוך אמונה באמרה "בתוך עמי אני יושבת", רוב יצירותיה עוסקות בישראל, במצבה הפוליטי, בשטחיה ובמנהיגיה. המופע הנוכחי הוא אלגוריה לחדרי חדרים של אדם בעל כוח, שלטון, אחריות והישגים באמצעות הצצה לרגעי קבלת ההחלטות, ליכולתו לתפקד בו זמנית בכמה מערכות ולבדידותו בפסגה. "זהו טיול במוחה של דמות חזקה", אמר כרמי, "שם מגלים את המנגנון שמפעיל אותה על הקשיים, הרגישויות, נקודות התורפה שלה מול החוזקות והיכולות. מאוד מעניין לבצע את זה", הוסיף.

שלומית, כששמת את יורם בתפקיד המנהיג על מי חשבת?

פונדמינסקי אמרה כי "יורם עצמו הוא מנהיג. חשבתי עליו ועל כל אדם שיש לו אחריות עצומה כלפי אנשים אחרים –מנהיגים פוליטיים כמובן, אנשים בעמדות מפתח וכן על עצמי. היה עבורי טבעי והגיוני לעסוק בפוליטיקה משום שהעבודות שלי מדברות על הבית שלי. לעבודה הקודמת קראתי 'אופרה טריטוריאלית' והיא עסקה בקולות הבלתי פוסקים שקיימים בארץ לגבי שטח, למי הוא שייך, מי קובע, מי מחליט ולמה".

מה דעתך על המנהיגים בעולם ובישראל בפרט?

"למען האמת, אני כרגע בשאלה לגבי מי מנהיג אותי בארץ", שיתפה פונדמינסקי, "אני חושבת שחסרה כאן הנהגה שתסמל עבורי דוגמה לאופן שבו יש להתנהג, להתנהל ולהתבטא. המנהיגים שלנו לועגים לחלש ולאחר. יש בהם פחד ממחשבה אחרת ומביקורת. מוסר ותרבות מושמים ללעג. אני בעיקר קולטת מהם שנאה ופחד. על הבמה אני משחקת עם הדמות הפלקטית שלהם ועם הטקסטים הסתומים והחסרים שכבר מזמן רק הטון והצליל נשאר והתוכן נעלם".

המופע "Mental Examination Status Scan -M.E.S.S" יתקיים בתיאטרון ענבל במרכז סוזן דלל בימים רביעי, 19.12.18, וחמישי, 20.12.18, בשעה 21:00, וכן בשישי, 11.1.19, בשעה 14:00. מחיר כרטיס: 100 שקלים. הזמנת כרטיסים בטלפון: 03-5173711.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.