ספר: עד יום הימים – הסוד שנשמר עשרות שנים יוצא עכשיו לאור

פורסם בתאריך: 25.11.22 09:56

ילדה בת 14 מאמינה שסגן המנהל והמחנך שלה מכיתה ח' מאוהב בה. הם מקיימים ביניהם קשר סודי. הדברים שהוא עושה בה קשים, אבל המכתבים שהוא כותב לה מנחמים. עד שהם מתגלים.

אשה בת 41 חיה את חייה הטובים, המלאים. היא אמא לשניים, יש לה קריירה משגשגת ובעל אוהב. אבל יום אחד היא מחליטה לחזור אל התקופה ההיא, האסורה. היא יוצאת למסע בין האנשים שהיו אז סביבה, ומנסה להבין – מה באמת קרה שם?

ספרה של העיתונאית שרית סרדס-טרוטינו חושף כרוניקה מצמיתה של טראומה שקפאה בזמן. באופן ייחודי ומעורר השתאות היא מצליחה לספר את כל הדברים שהילדה מתקשה להבין, והאשה פוחדת לראות. זהו סיפור על כמיהה לאהבה, על הצורך להסתיר, על הדחף לגלות ועל האומץ לבחור ביניהם.

שרית סרדס-טרוטינו היא עיתונאית ותחקירנית. הספר הזה, שהוא רומן הביכורים שלה, מבוסס על סיפורה האישי. סרדס-טרוטינו נולדה וגדלה בבת ים, ואף התחנכה באחד מבתי הספר בעיר. שלושה עשורים לאחר שסיימה את לימודיה שם החליטה לצאת למסע אישי מרתק, כדי להשלים את הפאזל בסיפור המרעיש של חייה. הספר מביא את סיפורה של הנערה המאוהבת מפעם, ואת סיפורה של האשה הבוגרת שצמחה מהנערה הזאת. לאורך כל הספר מובאות גם עדויותיהם של האנשים שסבבו אותה אז: המדריך בצופים, מנהלת התיכון, החברה הטובה ועוד.

על פניו, העובדות בסיפור מדברות בעד עצמן. קשר אסור בין אדם מבוגר לנערה הוא עניין שלא יעלה על הדעת בשנת 2022. אבל לאורך כל הספר אנחנו, הקוראים, מתחבטים: האם היה פה ניצול ציני – רגשי ומיני – מצד אדם בוגר, מחנך, איש שבו הנערה בוטחת? או שבעצם באמת מדובר בהתאהבות? ואולי בכלל שתי האפשרויות נכונות?

סרדס-טרוטינו מפליאה לכתוב באותנטיות מדהימה את הדבר המורכב הזה שנקרא פגיעה מינית. במארג פסיכולוגי עדין במיוחד היא מצליחה לתאר מהי פוסט טראומה. להראות כיצד הטראומה קופאת בזמן ונמשכת כל החיים. היא מדגימה את כל ההשפעות שיש לפגיעה מסוג כזה על הנפש הצעירה. את הניתוק, הפיצול, הבלבול. היא עושה את זה במילים שלא יוצאות מהראש ומהנשמה.

הדמות הראשית בספר, של הילדה-אשה, מסרבת לאורך כל הדרך לראות בעצמה קורבן, אולי כדי לשמור על שפיותה. אבל האם רק המורה ההוא, שפגע בה, הוא הפוגע היחיד? ככל שהספר מתקדם הקורא מתחיל להבין שלפגיעה יש פנים שונות, ולמעשה – גם מבקשי טובתה מקריבים אותה, על מנת לפגוע במורה ולהאשים אותו.

"עד יום הימים" הוא ספר מטלטל ומרעיש, שכתוב בכישרון רב ולא יוצא מהראש עוד ימים רבים אחרי שמסיימים את קריאתו. הוא מביא את סיפורה הלא ייאמן של הסופרת, שמלווה את חייה במשך עשרות שנים. ספר חובה להורים, מורים ומטפלים – שחושבים שהם יודעים משהו על ניצול ופגיעה, אבל עשויים למצוא עצמם פעורי פה מולו. הוא כתוב באומץ ובעדינות. הוא מעורר מחשבה ופותח אפשרות לראות את הדברים הטרוויאליים מזווית אחרת. והוא בעיקר נכנס מתחת לעור ולא יוצא משם.

"עד יום הימים", שרית סרדס-טרוטינו, 254 עמ', הוצאת "שתים".

לרכישה: www.saritsardas.com

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות