אישה אילוסטרציה אשה
צילום: Shutterstock.com / KieferPix

"זמן נשים": החל מהערב חגיגה של "פסטיבל נפגשות" בבת ים

הפסטיבל הפמיניסטי יתקיים במהלך סוף השבוע ב"מרכז הכלים" בבת ים

פורסם בתאריך: 7.11.19 10:22

החל מהערב (חמישי) ובמהלך סוף השבוע ייערך ב"מרכז הכלים" בבת ים "פסטיבל נפגשות" – פסטיבל לאמנות מופע פמיניסטי, שמתקיים השנה בפעם השלישית ברציפות. על הניהול האומנותי, איילה פרנקל שמספרת על הדרת נשים, חשיבות הפסטיבל בעידן הנוכחי והחום של הקהל הבת ימי.

פרנקל מתארת את פסטיבל נפגשות כחגיגה של מפגש נשי, עם ריבוי של קולות נשיים אמנותיים ועם יצירה שנובעת מהגוף הנשי. לצד החגיגה, הפסטיבל הוא גם מחאה אמנותית אקטיבית, שמיועדת לערער על המבנים הקיימים וקוראת להפרדות היררכיות בתרבות.



"אני חושבת שהחברה לא צריכה להיות סלחנית כלפי הדרת נשים מכל סוג שהוא", אומרת פרנקל. "אנחנו חיות במדינה מורכבת בהקשר של דת ומדינה, ואני כמובן מכבדת את זכותו של כל אדם לקיים את אמונתו במרחבים הפרטיים של חייו.

"אבל המרחב הציבורי שייך לכולנו, נשים, גברים, ואנשים בגילאים שונים וממוצאים מגוונים. צריך להילחם נגד כל סוג של אפליה במרחב הזה, ואנחנו רואות בשנים האחרונות איך גם הסכמי סטטוס קוו שהתקיימו במדינה במשך שנים היום עומדים בסכנה", מציינת פרנקל.

"נשים סובלות מהדרה ממרחבים ציבוריים בצבא, באירועים עירוניים, ואפילו בבתי הספר ממלכתיים בנות נמדדות על אורך המכנסיים שלהן. אני מאמינה שצריך לחנך להקשבה, לשוויון ולכבוד של גברים ונשים זה לזו.

"אני לא מאמינה שצריך לחנך לכך שנשים הן אובייקט מיני אותו יש לכסות – זו סכנה חמורה ועמוקה, שאנחנו כחברה נסכים שידירו את קולנו, גופנו ומחשבתנו מהמרחב הזה", מדגישה פרנקל. "זו פגיעה בנו הנשים, וזו פגיעה גם בגברים ובמרקם של החברה והתרבות כולה.

"הפסטיבל משלב את האמונה שלי בפמיניזם, יחד עם האמונה שלי באמנות. אני מאמינה ביכולת של אמנות להסתכל על המציאות מזווית שונה, חיצונית, ביקורתית ואלטרנטיבית. אני חושבת שאמנות מאפשרת לנו לדמיין מציאות אחרת, מה שהיומיום לא תמיד מאפשר.

איילת פרנקל פסטיבל נפגשות בת ים

"והמרחב הזה של דמיון, יכול גם לחלחל ולהשפיע על המציאות. בין אם זה השפעה תודעתית על המרחב הפרטי של הצופה, המרחב המשפחתי והקהילתי שלהם, ובין אם זה השראה לפעולה אמנותית שיש לה ערך משל עצמה כפורקן, כביטוי, כאמירה בעולם".

פרנקל מסבירה כי "הפסטיבל מאפשר לצופה, למשתתפת, לאמנית, לכל מי שבא אליו, לחשוב מציאות אחרת של שוויון בין גברים לנשים, של ריבוי קולות נשיים שווי ערך, של מפגש והפריה הדדית בין קהלים שונים ותפיסות מגוונות. הפסטיבל מקדם אג'נדה מגדרית, חברתית, קהילתית ופוליטית של שוויון ואינקלוסיביות דרך אמנות משובחת ומרתקת".

מהו הקו המנחה של הפסטיבל ולמה אין גברים – שזה בעצם גם סוג של הדרה?

"הקו המנחה של הפסטיבל הוא לתת במה ליצירה של נשים. כלומר, לשים במרכז יצירת מחול שנוצרה על ידי עין של כוריאוגרפית, או יצירת תיאטרון שבוימה דרך פרספקטיבה של בימאית. אני מאמינה שיצירה שנובעת מחוויה של אישה. חוויה של גוף, מחשבה וקיום נשיים, היא בהכרח מושפעת מהמגדר שלה בהקשר התרבותי -חברתי המקומי.

"הסיבה לכך שבחרתי ליזום פסטיבל שכזה, שבו אין יוצרים גברים, היא מתוך ההבנה שגם בעולם האמנות כמו בכל כך הרבה שדות אחרים קיימים אפליה כלפי נשים. נשים אמניות מקבלות פחות הזדמנויות להציג, ובמיוחד, הזדמנויות לנהל, להוביל ולהשפיע באופן משמעותי. למשל, תחום המחול שמאויש ברובו על ידי נשים ורוב מרכזי המחול, כמו גם מרבית מוקדי הכוח האחרים בעולם המחול הישראלי, מנוהלים עדיין על ידי גברים.

"חשוב לציין כי יש מבצעים-פרפורמרים גברים בפסטיבל, ושהקהל מורכב כמובן מנשים וגברים כאחד. אין ספק שבשביל לעורר שיח ולייצר דיון בעל יכולת להשפיע אנחנו צריכות לא רק לאחד כוחות אנחנו הנשים, אלא גם לשתף את הגברים במאבק הזה, כי בסופו של דבר הוא מיטיב ומאפשר שינוי חיובי עבור כולנו".

האם הקהל הבת ימי מחבק את הפסטיבל?

"משנה לשנה, גם במסגרת פסטיבל נפגשות וגם באירועים שונים של מרכז כלים, הקהל הבת ימי צמא לתרבות ואמנות, ורוצה לקחת חלק, להופיע כמו גם לצרוך.

"למשל, בשנה שעברה קיימנו שיתוף פעולה עם הפסטפקטורי (בהובלת אמיתי יעיש בן אוזיליו) ואירחנו קבוצת נשים תושבות בת ים וראשון לציון, במופע 'ספוקן וור' שיצרו בהנחיית האמנית ענת דרימר.

"השנה נארח בפסטיבל קבוצה  מעמותת 'אנוש' אשר פועלת באשכול בת-ים חולון. טל גרבינסקי שהיא מנהלת תחום חינוך וקהילה של מרכז כלים יצרה שיתוף פעולה עם יבגניה קודינוב, רכזת חברה ופנאי בעמותה, שבו תגיע קבוצה לצפות במופע בפסטיבל וגם תקיים שיחה עם האמנית.

"אני אישית יצרתי ב-2017 פרויקט מחול שעלה בפסטיבל בת ים הבינלאומי לתאטרון ואמנות רחוב שבו השתתפו ורקדו קבוצה של תושבים מבת ים בגילאים שונים", אומרת פרנקל ומוסיפה, "אבל כמובן – היינו מאוד שמחות שעוד ועוד מתושבי ותושבות בת ים יגיעו לפסטיבל".

 

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מרכז כלים, בת ים

    חשוב לומר: לכל תושבי בת ים מגיעה הנחה בגובה 50% על כל מופעי פסטיבל נפגשות- כמו גם לכל אירוע שמתקיים במרכז כלים. תושבים ותושבות יקרים ויקרות- מוזמנים מאוד לבקר אצלנו! יצחק נפחא 2 בת ים

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות