גירושים מתגרשים מזונות
צילום אילוסטרציה: Shutterstock

איך לקיים משמורת משותפת בזמן בידוד וסגר: המדריך המלא להורים גרושים

מה קורה כשילד להורים גרושים נמצא בבידוד, או לחילופין גם אחד ההורים? עו"ד ענבל פלאח-יעקב, מגשרת המתמחה בדיני משפחה, עושה סדר

פורסם בתאריך: 19.3.20 15:53

משבר הקורונה הוביל לכך שהרבה הורים גרושים בעלי משמורת משותפת על הילדים או הסדרי ראייה, ניצבים בפני מצב מורכב ומסובך. איך נפגשים עם הילדים גם בזמן הסגר בבתים? מה קורה אם הילד חלילה או אחד מההורים צריכים להיכנס לבידוד? מדובר בסוגיות הדורשות מענה דחוף ומיידי וקבלת החלטות. המגשרת עו"ד ענבל פלאח-יעקב, המתמחה בדיני משפחה, עבודה ונזיקין, משיבה על השאלות ועושה סדר, ומזכירה כי העניין המרכזי שיש לשקול תמיד בכל סיטואציה הוא כמובן – טובת הילד.

מה עושים במקרה שהילד נדרש להיות בבידוד?

כאשר מדובר בבידוד, אין משמעות רבה מדי למקום שבו ישהה הילד, ועל כן – אם מדובר בהורים שחולקים משמורת משותפת, הם צריכים לבדוק באיזה מקום יהיה לילד הכי נוח. בשיח מטיב ונכון עבור הילד יקבעו הצדדים יחד איתו איפה ילון בתקופה זו.

בנוסף יש גם משמעות לגילו של הילד. פעוט או ילד עד גיל 6-7, אינם יכולים לשהות בבידוד לבדם וזקוקים למבוגר שיהיה צמוד אליהם, לעומת ילד בוגר בגיל העשרה שגם יכול לבחור איפה הוא מעדיף לשהות בבידוד, כאשר מדובר במשמרות משותפת.

לעומת זאת, המצב שונה כאשר מדובר בזוג הורים עם הסדרי ראייה בלבד ללא משמורת משותפת. לדוגמה, אם הילד נמצא בבית אביו יום אחד או יומיים בשבוע ובשאר הזמן – גדל בבית אימו, אז, יש להשאיר את הילד אצל ההורה העיקרי שמטפל בו רוב הזמן, בהתאם להסדרים הקבועים.

ומה אם אחד מההורים נדרש לבידוד או אפילו שניהם?

במצב שבו שני ההורים צריכים לשהות בבידוד, יש צורך לגייס בני משפחה אחרים או חברים, כי במצב הנוכחי אין לפנות אל הסבים והסבתות שנמצאים בקבוצת סיכון לנגיף הקורונה.

במצב שבו רק אחד מההורים נמצא בבידוד, יש למצוא סידור מתאים גם אם הוא לא לפי הסדרי הראייה שנקבעו. כזכור, הדבר החשוב ביותר הוא טובת הילד, לכן בני זוג שנמצאים ביחסים טובים, יכולים לפעול בגמישות ובהבנה ולאו דווקא על פני מה שכתוב בהסכם. אגב, זה נכון וראוי לכל סיטואציה ולא רק בתקופת הקורונה. לאחר מכן, אפשר "להתחשבן" ולהחזיר הוצאות וימים למי שנשא בנטל במסגרת הבידוד. כל זאת, שלא בהתאם להסדרי הראיה שנקבעו.



איך ניתן לגשר על חילוקי דעות באשר לביטחונם של הילדים סביב מגפת הקורונה?

זוגות שהתגרשו עשו זאת לרוב בגלל שהיו חלוקים בסוגיות גידול הילדים ובראיית העולם. חילוקי הדעות לא נעלמים כשההורים מתגרשים ויתרה מזו, עליהם להגיע להסכמות הדדיות, כי שניהם אפוטרופוסים.

במצב הנוכחי, סוגיות כאלו מקבלות משנה תוקף: האם להתיר לילד לנסוע בתחבורה ציבורית, ללכת לחוגים שיש בהם עד עשרה ילדים, או לבקר במרפאה בשל בעיה שלא קשורה לקורונה וכדומה. אם לא מצליחים להגיע להסכמה בנושאים אלה ויש התעקשות סיסטמתית להתפשרויות מאחד הצדדים, ניתן לפנות לבית המשפט למתן צווי מניעה לצורך הפחתת סיכונים. חשוב לזכור שבהליך של יישוב סכסוך, ניתן לקבל סעדים זמניים באופן מהיר. אופציה נוספת היא לפנות לתיאום הורי במחלקות הרווחה של עירכם, לבקשת סיוע בתיווך והסכמות.

האם ניתן לשנות את חלוקת המזונות במצב של אבטלה או שינוי במצב הכלכלי בעקבות פיטורין?

הורה שחל אצלו שינוי נסיבות מהותי כגון פיטורין בעקבות המגפה, יכול, על פניו, לפנות לבית המשפט כדי שזה יסייע לו מבחינת שינוי הקביעה של תשלום המזונות. מאידך, כל המשק כרגע משותק ומדובר בעניין בר חלוף. על כן בתי המשפט לא יעסקו בדברים שאינם דחופים או מצילי חיים ולכן, יידרשו לכך כנראה רק לאחר סיום המגפה. ייתכן וזהו הליך משפטי שיכול להימשך בין 12-18 חודשים, ולכן, אין טעם בגינו. המלצתי היא שתנסו להגיע להסדר עם בן/ת הזוג בהתאם לנסיבות החדשות. מצד שני, אל תשחק עם המזונות עכשיו גם אם הם לא נראים לך הוגנים. שלם ובזמן כי גם ככה כולם בלחץ כלכלי ועדיף להימנע ממתחים נוספים.

כמו כן, גם אם מדובר בעובד שפוטר מעבודתו, לא ניתן להפחית את המזונות רק על סמך זה שכן הוא עדיין יכול למצוא עבודה חדשה. שינוי נסיבות מהותי יכול להיות באמת במקרה של אובדן כושר עבודה של אותו הורה, או למשל לידת ילדים נוספים. כמובן, כל מקרה נבחן לגופו ואכן יש מקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט כאשר הורה נמצא במצב של אבטלה ממושכת. בכל מקרה, אבטלה גרידא לרוב לא תהווה שינוי נסיבות מהותי.

מה ניתן לעשות במצב שבו אחד ההורים נדרש לעבוד מהבית בזמן שכל הגנים ובתי הספר סגורים?

גם כאן יש משמעות לגילו של הילד ולזמני השהות שנקבעו בהסכם עם ההורים במצב של שגרה. אם הילד נמצא במשמורת משותפת או שישנם הסדרי ראייה שווים בין ההורים, אין סיבה שמצב זה ישתנה. עם זאת, כאשר עולים צרכים שונים בגלל סיטואציות של עבודה מהבית או של סגירת הגנים ובתי הספר, ניתן ומומלץ שההורים יתחשבו אחד בשני ויהיו גמישים במציאת פתרונות משותפים.

במקרים בהם ההורים אינם נמצאים בקשר טוב וכאשר הילד נמצא אצל אחד מהם רק חלק קטן מהזמן, ייתכן שיש צורך בשינוי המצב וכדאי לפנות למעורבות צד שלישי – מגשר או מתאם הורי, או כל גורם אחר שיכול להיטיב את הקשר בין ההורים. כל זאת כמובן כדי להגיע להחלטה לטובת הילד ובמטרה לעזור להורים להגיע להסדר מתאים לתקופה הזו. ניתן אף לפנות לבית המשפט במצבים דחופים לקבלת מענה מיידי, מבלי להמתין חודשים או ימים אך מומלץ לפנות לבית משפט רק כמפלט אחרון.

ילדים כעס

צילום אילוסטרציה: Iulian Valentin / shutterstock.com

האם הורה גרוש שנכפה עליו בידוד ולא יכול להתראות עם ילדיו לפי זמני השהות הקבועים, צריך לפצות את ההורה השני?

יש להבין כי חלוקת זמני שהות שנקבעה בפסק דין היא הוראה שיפוטית מחייבת שיש לקיימה. עם זאת, במקרים של בידוד כפוי ניתן יהיה לטעון שמדובר בהפרה שמקורה בסיכול מחמת כוח עליון – עילה שעל פי חוק החוזים מקימה הגנה לצד המפר. ואולם, אותו חוק יכול ומעניק סמכות לבית המשפט לחייב את הצד המפר לשפות את הצד שנפגע על הוצאות סבירות שהוציא, שוב, תוך התחשבות בנסיבות. גם ההיגיון ותום הלב יכולים להעמיד חובה מוסרית לשאת בנטל עם ההורה שנאלץ לשאת באחריות המלאה עם הילדים לכל תקופת הבידוד, מה שגרם לו מן הסתם להוצאות גדולות מן הצפוי.

ניתן להבין שהפתרון הטוב ביותר לכל הסוגיות החדשות שמציבה מגפת ואורח החיים שמשתנה בעקבות המצב יכול להגיע בשיחה, הבנה ושותפות וכן – בעזרת ייעוץ נכון שתואם את רצונם וצרכיהם של שני הצדדים בראייה של טובת הילד. במצב כזה, לא משנה איזו מגפה תפקוד אותנו, תמיד נדע לחשוב קדימה ולהיעזר אחד בשני כדי להתגבר על המצב ולשים את הילד במרכז. מכיוון שסכסוך הורי אינו דבר פשוט ובמקרים בהם הסכסוך בין ההורים לא מאפשר למצוא את הפתרונות הללו, מומלץ לפנות לצד ג'. מדובר בגורם שיכול לתת את הפתרונות הפרקטיים באופן מיידי, כדי לעזור למשפחה להמשיך הלאה ולהתמודד עם האתגרים החדשים בחיי היום יום.

טיפים ועצות להורים גרושים במהלך משבר הקורונה:

  • אם ההורה השני נמצא בבידוד והילדים אתכם, אפשרו להורה בבידוד קשר טלפוני חופשי ויומיומי עם הילדים – זה לא הזמן לשחק משחקים או להעמיד הגבלות. גלו גמישות.
  • הורה שסיים בידוד של 14 יום, כדאי שיבלה יותר זמן עם הילדים, גם אם זה לא לפי הסדרי הראייה ולאפשר לו לשהות אתם באופן רחב יותר.
  • הציגו חזית אחידה גם אם הגישות שלכם למגפת הקורונה שונות, כגון אחד היסטרי ואוגר מזון לשעות חירום והשני – צוחק על הלחץ הלאומי. אל תשדרו לילדים את חילוקי הדעות. לא לומר להם שאימא היסטרית ואבא אדיש, או להפך. שדרו להם שהמצב בשליטה ושניכם עושים הכל כדי לשמור על בריאותם.

*הכותבת היא מגשרת ועורכת דין המתמחה בדיני משפחה, עבודה ונזיקין.



אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אנונימית

    ומה אם האמא לא מאשרת לילדים לפגוש את האבא בגלל שהיא חוששת שהם ידבקו (למרות שלא היה בחו"ל ושומר על הוראות משרד הבריאות)

-->
🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות