צילום: Robert Kneschke / shutterstock.com/
צילום: Robert Kneschke / shutterstock.com/

זיקה חברתית וביטחון עצמי גבוה: האם לילדיכם יש תחושת שייכות?

תחושת שייכות היא צורך קיומי אצל כולנו, מבוגרים וילדים כאחד. אפרת רובינשטיין יוסף, יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית, מסבירה: "היחס שהילד זוכה לו בבית הוא היחס שהילד מאמין שהוא ראוי לקבל גם בעולם"

פורסם בתאריך: 18.4.19 15:17

האדם בבסיסו הוא יצור חברתי. כולנו חיים בתוך מסגרות חברתיות כמו משפחה, גן ילדים, בית ספר, צבא, עבודה וכדומה, ואנחנו חייבים להיות ולהרגיש שייכים למקום שבו אנו נמצאים. זהו צורך קיומי, מטרת העל של כולנו: להרגיש במיטבנו בתוך החברה. לכן, כל אדם זקוק לתחושת שייכות – להרגשה שהוא נחוץ, אהוב, מועיל ויכול להביא את עצמו לידי ביטוי ומימוש.



על פי הגישה האדלראינית, הצורך לחוש שייך הוא צורך חיוני כמו אוויר לנשימה. רובנו מודעים לצרכים הפיזיולוגיים (מזון, שינה) וההתפתחותיים (כמו באיזה גיל יושבים ועומדים) של הילדים שלנו. עם זאת, יש את הצרכים הפסיכולוגיים שאל לנו לשכוח אותם. הילד רוצה להרגיש שהוא חשוב, ייחודי, מעניין, ואהוב, ובנוסף להרגיש שהוא מועיל, משמעותי, עוזר ומשפיע.

עוד מגיל הינקות, המשפחה של הילד מהווה השפעה עצומה על תחושותיו ומסוגלותו להרגיש אהוב ומועיל. ככל שבני המשפחה יביעו במילים ובמעשים את אהבתם, ייצרו עבור הילד מצבים שבהם הוא יכול להועיל ולעזור ויביעו את תודתם לעזרה הזו, כך הילד יסיק שהוא נחוץ. ככל שהמשפחה תעודד את הילד ותשקף לו את יכולותיו, כך הוא יוכל להביע את עצמו ולהבין שהוא יכול – יכול לבקש עזרה, להתחשב ולסייע לאחרים. הילד ילמד להכיר בכוחות שלו דרך הסביבה הקרובה שלו, וכך הוא ייפתח זיקה חברתית וביטחון עצמי גבוה.

כיצד ניתן ליצור תחושת שייכות:

  • התייחסו לילד כאדם ייחודי בתוך המשפחה ולא רק כחלק מקבוצה. עלינו לזהות את הצרכים הייחודים של כל ילד ולתת להם מענה.
  • הילד הוא בעל ערך ושווה ערך במשפחה ללא קשר לגילו ולמינו. ולכן, כאשר אתם מדברים עם הילדים, רצוי להתכופף ולדבר אליהם בגובה העיניים. כך הילד ירגיש שמכבדים אותו.
  • לילד יש צורך להתפתח ולנוע מתלות במשפחתו לנפרדות ולעצמאות. הוא רוצה להרגיש תורם ומוערך, רוצה לעשות דברים לבד ולהתנסות – וכך להתפתח. תפקידנו ההורים הוא לאפשר את עצמאותו של הילד ולעודד אותו לעשות עוד ולצמוח בצעדים מותאמים ובטוחים.
  • כל ילד מגבש לעצמו מסקנה לגבי תפקידו ומקומו במשפחה. מזהים בילדים שלכם יכולות חזקות? העצימו אותן. כולנו רוצים להרגיש שבלעדינו זה לא היה אותו הדבר.
  • ילדים שואפים להיות פעילים, לקחת חלק, להיות שותפים לעזור. תפקידנו הוא להגדיל ולפתח את הכוח הטמון בילד, לשקף לילד מה הוא עשה ולהודות לו על כך.

בסיכומו של דבר, היו מודעים לתחושות שאתם מעבירים לילדים ודאגו ליצור עבורם תשתית מתאימה כדי לפתח תחושת שייכות שתאפשר להם להיות ולהרגיש במיטבם בשדה החברתי. חשוב שתדעו כי היחס שהילד זוכה לו בבית הוא היחס שהילד מאמין שהוא ראוי לקבל גם בעולם. וזכרו: לא משנה מה עשיתם עד עכשיו ואיך התנהלתם מול הילדים, תמיד אפשר לשנות ותמיד אפשר אחרת.

* הכותבת היא יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית,
לשליחת מייל ליחצו כאן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות