פרופסור טליה לוי - מנהלת המחלקה לגניקולוגיה אונקולוגית (צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)
פרופסור טליה לוי - מנהלת המחלקה לגניקולוגיה אונקולוגית (צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)

מנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית בוולפסון: "סרטן צוואר הרחם ניתן למניעה אם מאובחן בזמן"

לכבוד שבוע המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם, מנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית במרכז הרפואי וולפסון, פרופ' טליה לוי, מספרת: "זו מחלה שניתנת למניעה אם היא מאובחנת בזמן"

פורסם בתאריך: 1.2.21 08:30

שבוע המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם המצוין בימים האחרונים, כלל חשיפה של הנתונים העדכניים ביותר הנוגעים למחלה בישראל (שנת 2017) שפורסמו על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות. לפי הנתונים, באותה שנה אובחנו 232 נשים ישראליות עם מקרה של סרטן חודרני של צוואר הרחם, בהן 187 נשים יהודיות ו-22 נשים ערביות.

בנוסף מראים הנתונים שפורסמו כי בעשורים האחרונים חלה עלייה מהותית בשיעורי ההיארעות המתוקננים לגיל (ל-100,000) של נגע טרום-סרטני, שהוא שלב אשר בחלקו הפיך ובעיקר ניתן לגילוי באמצעות בדיקת סריקה כמו משטח פאפ של תאי צוואר הרחם.



בהשוואה לשיעור שנמדד לפני שני עשורים – 10.0 אחוזים בנשים יהודיות, 2.2 אחוזים בנשים ערביות ו-17.7 אחוזים בנשים 'אחרות' – השיעור הנוכחי גבוה פי שניים ועומד על 20.5 אחוזים בנשים יהודיות, 4.4 אחוזים בנשים ערביות ו-37.5 אחוזים בנשים 'אחרות'.

פרופ' טליה לוי, המנהלת את היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית, במרכז הרפואי וולפסון, מספרת כי ההידבקויות בנגיף הפפילומה, אשר גורמת להתפתחות סרטן צוואר הרחם, יכולה להתרחש גם בעת קיום יחסי מין אוראליים. "לנגיף הפפילומה מצויים כיום כ- מעל 150 זנים מוכרים. כ- 20 מהם קשורים להתפתחות שינויים טרום-ממאירים ולסרטן צוואר הרחם, וכן לממאירות באזור הפה והלוע, כאשר הדבקה היא דרך יחסי מין אוראליים. רוב הנשים והגברים נדבקים ב- HPV בשנים הראשונות לקיום יחסי מין. חשוב לדעת כי שיעורי ההדבקה הגבוהים בנשים ובגברים זהים", מציינת פרופ' לוי.

כמו כן מוסיפה פרופ' לוי ואומרת כי "לזיהום ב- HPV אין תסמינים ומערכת ההגנה הטבעית של הגוף מתגברת עליו באופן טבעי, בדרך כלל תוך שנה-שנתיים. היות והנגיף שכיח מאוד באוכלוסייה, הסיכוי המצטבר של אישה להדבק בנגיף במשך החיים הינו כ-80 אחוז. בחלק קטן מאד מהנשים שנדבקו, הנגיף אינו נעלם מהגוף ונותר באופן קבוע בתאי אפיתל צוואר הרחם. זיהום מתמיד עם HPV קורה במיוחד אם נדבקים בזני HPV שיכולים לגרום להתפתחות שינויים טרום סרטניים וסרטן צוואר רחם ולא בזנים שגורמים ליבלות. גורמי סיכון נוספים להתפתחות ממאירות בצוואר הרחם בנוכחות זיהום מתמיד בווירוס הם עישון ונטילת גלולות למניעת הריון".

בעקבות ניסיון רב שצברה במשך כמעט 30 שנה של עיסוק בגניקולוגיה והתמחות בתחום האונקולוגיה, מתוכן 20 כמנהלת המחלקה הגניקולוגית האונקולוגית בוולפסון, היא מספרת כי "רבות מהחולות היו אימהות צעירות שגילו שהן נושאות את המחלה. היו הרבה נשים צעירות עם ילדים קטנים שהתגלו עם מחלה מפושטת ועמידה לטיפול. למרות ניתוחים, הקרנות וכימותרפיה הן נפטרות ממחלה שניתנת למניעה אם הייתה מאובחנת בזמן במצב טרום סרטני".

מה הוביל אותך לעסוק בתחום הזה?

"היכולת לתת למטופלות טיפול כוללני מרגע האבחנה. המטופלות מנותחות אצלנו, מקבלות את הטיפולים הכימותרפיים על ידי אותו הצוות והן אצלנו במעקב ארוך טווח".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות