חיים במבנים מסוכנים: "חוששים שהבתים יקרסו עלינו" I צפו:

התושבים נדרשים לשפץ את המבנים המסוכנים מכספם, אלא שמרביתם אינם יכולים לעמוד בעלויות, ותוהים מדוע העירייה מערימה קשיים על הקבלן שמעוניין לבצע פרויקט תמ"א

פורסם בתאריך: 18.11.20 15:15

"אנחנו לא מבינים למה העירייה לא עוזרת לנו לשפץ את המבנים ונלחמת בנו אם כל כך אם כל כך חשוב לה מחיי אדם", כך אומר תושב בת ים, לאחר שהעירייה הודיעה כי החומה שמפרידה בין רחוב בר יהודה לבין רחוב בלפור בסכנת קריסה, ומסכנת גם את מבני המגורים ברחוב.

דיירי רחוב בר יהודה בת ים טוענים כי הם חיים בחשש מתמיד. לדבריהם, כבר לפני תשע שנים הוכרזה החומה כמסוכנת. "בעקבות מצב החומה גם הבניינים ברחוב בר יהודה 34-42 הפכו למסוכנים, ומאז אנחנו במלחמות עם העירייה", אומרת תושבת הרחוב. לדבריה העירייה דורשת מהתושבים לשפץ את הבניינים מכספם. "העלינו מספר אפשרויות כדי להגיע להסדר שיהיה מקובל על כולם, אבל זה לא זז לשום מקום", היא מוסיפה.

תושב אחר מספר כי "קיבלנו הודעה מהעירייה שהמבני מגורים שלנו מסוכנים, ושאנחנו למעשה צריכים לשפץ את החומה ואת המבנים מכספנו בלי שום עזרה של העירייה שמצידה נצמדת לחוק ולא מוכנה לזוז ממנו".

התושבים מספרים כי ניסו בעבר לפנות לערכאות משפטיות, ובנוסף הציעו לעירייה להשתתף בעלות השיפוצים באמצעות תוספת לארנונה, אך דבר לא הוביל למציאת פתרון. המוצא היחיד מבחינתם היה פרויקט תמ"א, שבמסגרתו יישא הקבלן בעלות השיפוצים וחיזוק המבנים, בתמורה להוספת קומות. אלא שלטענת הדיירים הקבלן לא הגיע להסכמה עם העירייה באשר לתוספת.

אור חג'ג' הקבלן שאמור היה להוציא את פרוייקט התמ"א לדרך, אומר: "בתחילה דיברו איתנו על בנייה של שלוש וחצי קומות, אבל הוועדה המקומית ביטלה את האישור שניתן לנו. יש חומה שעומדת ליפול והיא מסכנת חיים, ועכשיו הדיירים מוחזקים כבני ערובה. מצד אחד העירייה תובעת אותם לשלם את עלות התיקון, ומאידך היא לא נותנת לנו אישור לעשות שם תמ"א, ומערימה קשיים. פתאום החליטו שהם מאשרים רק שתיים וחצי קומות מה שהופך את כל הפרויקט הזה למאוד לא משתלם כלכלית".



"בבניינים האלה מתגוררים אנשים קשי יום, קשישים ונכים, ששלא יכולים לשלם עבור שיפוץ הבתים. ככה שיוצא שאנחנו בחרדה ובפחד מפני קריסה", מוסיפה דיירת אחרת, "הייתה פה הצעה לעשות תמ"א, שזה פתרון מצוין אבל העירייה מערימה קשיים על הקבלן. אנחנו חוששים שהבתים יקרסו עלינו".

גורם בעיריית בת ים מסר כי "מדובר בשטח פרטי ובמבנים שהם בבעלות פרטית. החובה לשמור על תקינותם ובטיחות השימוש בהם חלה על הבעלים בלבד. העירייה העמידה אפשרות לסיוע בהתאגדות, סיוע משפטי והשגת הלוואות נוחות, והתושבים בחרו שלא לעשות דבר עד כה, ואף התקיימה פגישה עם הדיירים בנושא. במקום לתקן את הליקויים התושבים הגישו עתירה נגד העירייה, והעתירה נדחתה על ידי בית המשפט כיוון שהשטח הוא פרטי".

"בעקבות בקשתם נבדקו המבנים הסמוכים לקיר ובחלקם נתגלו ממצאים המחייבים ביצוע פעולות, אחרת קיים חשש ליציבות מבני המגורים. ההכרזות נתנו ב-23.9.2020 והודבקו בסמוך על כניסות המבנים כדי להתריע על הסיכון המיידי ובמטרה להורות להם על ביצוע פעולות חיזוק מיידיות במבנים. למען הסר ספק, הן קיר התמך הנמצא בגבולות הבניינים והן המבנים, הם בבעלות פרטית ולכן החובה לתקנם מוטלת על הבעלים. בהכרזה נתנה אזהרה חמורה לפיה אם תגרם פגיעה או נזק לרכוש או לנפש היא תחול עליהם מכוח הבעלות בנכסים".

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות