בית הכנסת מרום ישראל
בית הכנסת מרום ישראל

אחרי 86 שנה בית הכנסת הוותיק עומד סגור: "זו גזרה מהשמיים"

הרב אהרון אבוקסיס, רב בית הכנסת "מרום ישראל", מנסה להתרגל למציאות החדשה, וממתין ליום שבו יוכל לפתוח את שערי המקום שבו גדל

פורסם בתאריך: 10.4.20 10:17

סגירת בתי הכנסת בעקבות התפשטות הקורונה, סמוך לחג הפסח, קשה לאנשים רבים. הרב אהרון אבוקסיס, רב בית הכנסת "מרום ישראל", רב בית הכנסת הוותיק ביותר בבת ים שנסגר לראשונה בעקבות משבר הנגיף, אומנם מתמודד עם תחושות קשות, אבל מגלה אופטימיות, ויש לו אף מסר מעודד לתושבי העיר.



בית הכנסת "מרום ישראל", שהוקם לפני 86 שנה, 14 שנה לפני קום המדינה,מכיל עד אלף מקומות. רק באחרונה, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, נסגרו שעריו של בית הכנסת שבשדרות העצמאות 16 בבת ים. מראה קשה וכואב.

"לפני 86 שנה סבא שלי הכניס את ספר התורה הראשון לבית הכנסת, ושנתיים אחר כך הוא הכניס ספר תורה נוסף וערך פתיחה מחודשת. עם השנים המקום הורחב ושופץ, כי בתחילת דרכו בית כנסת היה פתוח ולא היה במבנה גדול כמו שהוא היום", מספר הרב אבוקסיס, שסבו מסעוד אבוקסיס היה חלק מבוני בית הכנסת. הסב נפטר לפני 40 שנה, בגיל 99. "מאז הקמת בית הכנסת הזה הוא מעולם לא נסגר. גם במלחמת שלום הגליל ומלחמת המפרץ. עברנו פה את כל המלחמות, אומנם עם מניינים מצומצמים, אבל מעולם לא סגרנו", אומר הרב אבוקסיס.

הקשר המיוחד והאישי לבית הכנסת ליווה וממשיך ללוות את הרב כל חייו. "אני נמצא בבית הכנסת הזה מיום היוולדי", הוא מספר, "ערכו לי ברית מילה בבית כנסת. אחרי זה בר מצווה וחתונה. גם שלושת בניי ערכו שבת חתן בבית הכנסת הזה".

"אבי שלמה ז"ל התפלל בבית הכנסת כל חייו וגם היה הגבאי", הוא ממשיך, "הוא תקע בשופר בראש השנה וכיפור במשך 45 שנה ברציפות, עד שנפטר לפני 30 שנה. אחרי לימודים מפרכים הגעתי להיות רב בית הכנסת הזה, שסבא שלי בנה. זאת סגירת מעגל בשבילי".

אבוקסיס נזכר בימים בהם בית הכנסת היה מלא. "ביום כיפור אנחנו מוסיפים כיסאות ו-1,000 אנשים מגיעים להתפלל, 600 גברים ו-400 נשים. זה בת כנסת שמקבל את כולם, לא רק חרדים או מזרחים אנחנו מקבלים כל אחד באהבה. גם חילונים מתפללים אצלנו בכיפור וראש השנה. אנחנו מקבלים כל יהודי בסבר פנים יפות זאת הייתה הדרך של סבי, אבי ועכשיו גם שלי", הוא אומר.

עם סגירת שערי בית הכנסת לראשונה מאז שנוסד, אבוקסיס משתף "התחושות קשות מאוד. אנחנו עוד לא ממש מעכלים את הבשורה. אני נותן שיעור למאות אנשים, אני עוד לא מעכל שאנחנו לא מתפללים בו ביום שבת", אומר הרב, "אבל אנחנו נשמעים להוראות כי זה פיקוח נפש. אין לנו ברירה. אני לא יודע איך להכיל את זה".

למרות התחושות הקשות, הרב אבוקסיס מספר כי שוחח עם מתפלליו וביקש מהם לשמור על הנחיות משרד הבריאות. "פנו אליי המתפללים שאלו אותי מה לעשות. השבתי להם שכולנו נקשיב להוראות של הממשלה ומשרד הבריאות. ונשמרם לנפשותיכם, פיקוח נפש דוחה תורה. אנחנו נמשיך להתפלל בבתים למרות הצער הגדול ותחושות הקשות. בעזרת נשים היו תחושות קשות וגם שם יש שם המון מתפללות, אבל זאת גזירה משמיים ואנחנו חייבם לקיים אותה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות