צילום: watchara panyajun / shutterstock.com

גניבות, נזקים ואיומים: פרוטקשן באתרי הבנייה בבת ים

"אנחנו סובלים מגניבות והשחתת ציוד ונזקים באתר", מספר גורם באתר בנייה שסירב לשלם פרוטקשן. יזמים וקבלנים נוספים מספרים על התופעה ועל ההתמודדות עם "מאפיית החול"

פורסם בתאריך: 5.2.20 18:29

פרוטקשן באתרי בנייה בבת ים: קבלנים ויזמים נאלצים דמי חסות לגורמים עברניים הסוחטים אותם. רבים מהם חוששים לפנות למשטרה, על אף הנזקים והגניבות שהם סופגים במקרים שבהם אינם עומדים בתשלומים. את הכספים נאלצים בסופו של דבר לשלם רוכשי הדירות.



באחרונה התרחשה גניבה מתוך אתר בנייה בעיר. מבדיקה שנערכה ב"השקמה בת ים" עולה כי מדובר מקרה אחד מתוך שורה של אירועים שאינם מדווחים למשטרה, על רקע מתן דמי חסות, מחשש לפגיעה מצד גורמים עבריינים.

בצעד חריג, הסכימו מספר מנהלי עבודה לספר לכתבת "השקמה בת ים" על התופעה, בעילום שם, ותוך טשטוש הפרטים שעלולים להביא לזיהוי המקרים והקבלנים.

על פי העדויות מדובר בסכומים של עשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים מדי חודש במועברים כפרוטקשן לגורמים עבריינים. "יום אחד הגעתי לאתר ובחור עמד בכניסה והודיע לי: 'אני שומר פה'. הסברתי באופן תקיף שאני לא צריך שומר, ושיש לי חברת שמירה", סיפר גורם באתר בנייה בעיר, "אבל מאז אנחנו סובלים מגניבות והשחתת ציוד ונזקים באתר. קורעים לנו כבלים, גונבים ושורפים".

"זה לא דבר חדש, אבל זה קורה במיוחד בבת ים כי יש פה תנופת בנייה מאוד גדולה", מספר קבלן מבת ים. "אני בונה כבר 30 שנה ומכיר את כל הטינופת שקיימת בתחום. כולם סותמים את הפה ולא מדברים".

אותו הקבלן לא פנה למשטרה, ומסביר: "כולם מפחדים. אנחנו מעדיפים לקנות שקט ולחיות בלי פחדים. אנחנו רוצים לעבוד ולהתקדם בבנייה ולהרוויח".

מלבד דמי שתיקה, נאלצים הקבלנים והיזמים להתמודד גם עם "מאפיית החול". מתברר כי גורמים עבריינים דורשים מהקבלנים למכור להם את החול היוצא מהחפירות, ולאחר מכן מציעים אותו במחיר גבוה בהרבה.



"הם קונים משאית חול בסכום של 2,500 שקלים, ומוכרים אותה בששת אלפים שקלים", כך לדבריו, "מספיק להסתכל על עומק החפירות של אתר בנייה כדי להבין שמדובר בעשרות משאיות ובמאות אלפי שקלים. לא פעם יזמים נאלצים למכור את כל החול שברשותם, ונאלצים לקנות ביוקר את החול שהם עצמם חפרו".

השאלה המתבקשת היא האם מחירי הפרוטקשן והחול מגולמים במחירי הדירות. על כך משיב יזם מבת ים: "לצערי התשובה היא כן. אם עלות הבנייה שלי עולה, מכל סיבה שהיא, אני מגלם את זה בתמחור הדירות".

קבלן נוסף מחזק את דבריו, ואומר: "ככול שפרויקט משלם יותר פרוטקשן – כך הדירות בפרויקט יעלו יותר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שקמה

    מדינה מטומטמת
    איפה רשות האכיפה
    למה המשטרה לא מציעה עזרה
    אין תגובה רשות החוק

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות