חייל מדים צבא
צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

"המפקדים טרטרו אותו עד שהפך לסיעודי": תושב בת ים הוכר כנכה צה"ל

למרות נכותו, החייל נשלח לטירונות מאומצת ומפקדיו זלזלו בתלונותיו, עד שגופו קרס והוא הפך לסיעודי. רק לאחר שנים, התקבלה תביעתו להכיר בו כנכה צה"ל

פורסם בתאריך: 14.1.20 18:23

"אתם כל הרוסים מביאים מסמכים פיקטיביים. ממך יעשו בנאדם בצבא", אמרה רופאה בצה"ל לעולה חדש מבת ים שביקש להתגייס לצה"ל, כפי שנטען בתצהיר שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב.

סיפורו של החייל על התעלמות מפקדיו מתלונותיו על קשיים פיזיים, שהובילה לנכותו הקשה, נחשף בימים אלה במסגרת ערעור נגד קצין התגמולים, שאותו הגיש לבית המשפט עו"ד יואב אלמגור המתמחה בייצוג נכי צה"ל ופגיעות גוף.



על פי הערעור, חרף בקשות החייל שלא לקחת חלק בשום פעילות פיזית לפי אזהרת רופאיו, התעלמו מוסדות המיון של צה"ל ממסמכיו הרפואיים ושלחו אותו לטירונות כלל צה"לית עם פרופיל 45.

על פי עדות החייל, במהלך הטירונות המפקדים לא התייחסו לתלונותיו, הצמידו אליו מפקדת שתדרבן אותו לעמוד בכל תרגול פיזי שנדרש מהטירונים, והתעלמו במפגיע מאישורים של רופאה צבאית שפטרו אותו מכל מאמץ גופני.

כתוצאה מכך הגיע החייל פעמיים לחדרי מיון במהלך הטירונות, כשבפעם השנייה התברר כי כליותיו הפסיקו לתפקד ומערכות גופו קורסות כשהוא סובל מקרע באבי העורקים. על פי התביעה, החייל, שהובהל לניתוח, לא שב לאיתנו עד היום, ולמעשה הפך לחולה סיעודי מיד בתום הטירונות.

 

גם פנייתו לקבלת פיצויים ממשרד הביטחון נתקלה בחומה בצורה, שם סירבו להגיב לבקשתו להכיר בו כנכה לאורך שנים, בתואנה שעד אשר ימציא למשרד "אישור יחידה" ויצרף אליו את שמותיהם של החיילים ששירתו עמו בטירונות – לא ניתן יהיה לבדוק את בקשתו.

לדברי עו"ד אלמגור, בקשה זו של משרד הביטחון היא "בקשה צינית ומיותרת, שכן קשה להאמין שטירון שכמותו, שסובל מקשיים גופניים עצומים בשל מצבו הבריאותי יוכל למסור פרטים של חיילים ששרתו עמו מספר ימים בלבד".

לאחר שמשרד הביטחון התמהמה ולא השיב לבקשת החייל לאורך השנים, הגיש עו"ד אלמגור ערעור לבית משפט השלום, בטענה שמשך הזמן שבו השתהה משרד הביטחון במתן תשובה, כמוהו כדחיית הבקשה, ועל כן ניתן לערער עליה. לדבריו, מדובר בתופעה מצערת, לפיה קצין התגמולים במשרד הביטחון שולח חיילים שנפגעו במהלך שירותם לנפק 'אישור יחידה' כשאין אפשרות מעשית לחייל להשיג את האישור הזה בעצמו, ושאין היחידה חייבת למסור לחייל מידע זה. בדרך זו פוטר את עצמו משרד הביטחון מלקדם תביעות של רבים מהחיילים ולהכיר בהם כנכי צה"ל למרות זכאותם.

רק כשנה לאחר שהגיש ערעור על היעדר החלטה של קצין התגמולים, לאחר מאבק משפטי, הוציא משרד הביטחון את החלטתו בתביעתו של החייל, אבל גם זו הייתה שלילית. בהחלטה נטען כי אין קשר בין המאמצים שבטירונות לבין הקרע באבי העורקים של החייל שהתרחש בעת המאמצים.

גם על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט, ורק במסגרתו הוכרה לבסוף נכותו המלאה של החייל בקרע באבי העורקים. בית משפט השלום אישר את ההכרה בצעיר כנכה צה"ל כפסק דין, ובהמשך יזומן הצעיר לוועדה רפואית אשר תקבע את שיעור נכותו ואת הגמלה לה הוא זכאי כנכה צה"ל.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מזעזע!!!!! אין מילים. התיחסות פושעת, שלא רואה אדם מאחורי מדים. ילד מסכן, הרסו לו את החיים.

  2. מעין

    מפקדים גועל נפש . הם ילדים שלא יודעים איך להתנהל במקרים יוצאי דופן והופכים אותם למפקדים שיענשו על מעשיהם .
    מפחיד מה שקורה בתוך הצבא חוסר אנושיות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות