צילום: רוני זיו

מצילים את הים: עיריית בת ים עוצרת את השימוש בכלים חד פעמיים בחופים

מצטרפים למאבק במשבר האקלים הגלובלי שפוגע בבעלי החיים: "הדרך הטובה ביותר להעביר מסר לתושבים היא לשמש דוגמה"

פורסם בתאריך: 7.1.20 17:34

נושא הקיימות וזיהום חוף הים עולה מפעם לפעם לסדר היום ואיתו גם השאלה איך שומרים על איכות הסביבה. בעוד במדינת ישראל אין חקיקה מסודרת בנושא, בעיריית בת ים החלו לעצור את השימוש בכלים חד פעמיים בחברה לתרבות פנאי וספורט, ובחברת חוף בת ים, כחלק מתהליך רחב היקף שמטרתו לצמצם מאות אלפי כלים חד פעמיים בשנה.

"בתקופה האחרונה אנו חושבים על כל מיני דרכים יצירתיות כדי להעביר את המסר לתושבים ולאחרונה הבנו שהדרך הטובה ביותר היא לשמש דוגמה", אומר המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק החופים ירון לוי. "יחד עם ראש העירייה צביקה ברוט סיכמנו שהחל מעונת הרחצה הקרובה אגף החופים/המצילים יפסיקו להשתמש בכלים מפלסטיק ויעברו לרב פעמי", ציין.



לוי מסביר כי החברה לתרבות פנאי וספורט, שהינה חברת הבת של עיריית בת ים, כבר החלה לפעול בנושא וחילקה בתחילת החודש לכל העובדים סט אישי של שני ספלים וסכו"ם. במקביל גם חברת חוף בת ים עוברת בימים אלו מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים.

השינוי אמור לצמצם רכישה ושימוש של מאות אלפי כלים חד פעמיים. לצורך העניין, החברה לתרבות פנאי וספורט משתמשת כיום ב-4,000 כפיות בחודש, מה שאומר שמדובר בצמצום של 48,000 כפיות בשנה. כאשר יתווספו גם הכוסות, הצלחות והסכו״ם החד פעמיים, המספרים יגיעו לצמצום של מאות אלפי כלים חד פעמיים.

"כדי להוביל שינוי צריך להיות חלק ממנו, ו-2020 הולכת להיות שנה ירוקה יותר בבת ים", מוסיף לוי, ומבקש להודות גם לאריה ללוש, מנכ״ל החברה לתרבות פנאי וספורט, ולסמנכ״לית נילי אילוז שחיבקו את הרעיון ופעלו כדי ליישם אותו במהירות האפשרית.

התחזית השחורה: בעתיד יהיו בים יותר מוצרי פלסטיק מבעלי חיים

הרעיון להפסקת השימוש בכלים החד פעמיים הוא חלק מתנועה כלל עולמית שהולכת וגדלה נגד משבר האקלים הגלובלי, שאותה הטיבה לבטא בשנה החולפת הנערה השוודית בת ה-16 גרטה טונברג, בנאומה המרגש באו"ם, בו נזפה במנהיגי העולם שאינם עושים מספיק כדי לשמור על איכות הסביבה ולהגן על כדור הארץ מפני משבר האקלים.

בדו"ח שפרסמה קרן אלן מקארתור המקדמת מיחזור פלסטיק, נטען כי בשנת 2050 יהיו בים יותר מוצרי פלסטיק מאשר בעלי חיים. לפי הדו"ח, כיום מושלכות אל האוקיינוס שמונה מיליון טונות פלסטיק כל שנה, כמות השווה למשאית זבל אחת מדי דקה.

כחומר בלתי מתכלה, הפלסטיק מתפרק לחלקיקים, ונותר לזהם את הסביבה לנצח. גיאולוגים טוענים כי ניתן לכנות את תקופת בני האדם על פני כדור הארץ כ"עידן הפלסטיק", שכן הוא מצוי כעת בכל מקום, נידח ככל שיהיה.

המודעות לנזקים העצומים הובילה מדינות רבות בעולם לנסות להגביל שימוש בכלים חד־פעמיים מפלסטיק באמצעות חינוך והסברה, ובהמשך גם על פי חוק. הראשונים היו הצרפתים, שב־2016 אישרו חוק שאוסר על מכירת צלחות, כוסות וסכו"ם חד־פעמיים, אלא אם כן הם מיוצרים מחומרים מתכלים.

כעת גם בת ים מצטרפת למהלך המבורך על ידי צמצום השימוש בכלים חד פעמיים. ראש העירייה צביקה ברוט התייחס לשינוי המבורך בדף הפייסבוק שלו וכתב: "משהו חד"פ מתחיל. שמח לבשר שהוריתי לצמצם את השימוש בכלים חד-פעמיים בעיריית בת ים. נפגשתי היום עם המשנה לראש העירייה ירון לוי, ויחד גיבשנו תכנית במסגרתה יחולקו לעובדים בחברה לתרבות פנאי וספורט, ובחברה הכלכלית שלנו, ספלים אישיים, ובהדרגה יצטרפו אליהם עובדים מאגפים נוספים בעירייה. לחיי בת ים בריאה וירוקה יותר", סיכם ברוט.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות