עיריית בת ים
צילום: מורן בן זכאי

מבקר המדינה חושף: מנהל פרויקטים קיבל מיליונים מהעירייה ללא מכרז

עוד מגלה דוח המבקר החמור כי הפרויקטור שהועסק על ידי העירייה במשך שבע שנים, זייף חתימות אך איש מהנהלת העירייה הקודמת לא דיווח על כך למשטרה

פורסם בתאריך: 24.6.19 14:28

דוח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, שפורסם היום (שני) חושף ליקויים חמורים בהתנהלות בעיריית בת ים בין השנים 2010-2018 עם קבלן ביצוע שקיבל מיליוני שקלים בהתקשרות ללא מכרז.

על פי הדוח עיריית בת ים שילמה לפרויקטור תמורת שירותיו בין שנים 2010 – 2018 סכום של 3.26 מיליון שקל, מבלי שקיימה הליך מסודר של תחרות ובחינת מספר הצעות למתן השירותים, "באופן המבטיח הזדמנות שווה ומקסום התועלת לעירייה", כך כלשון הדוח. יתרה מכך, המבקר אף מתח ביקורת קשה על החלטת העירייה שלא לפנות לגורמי האכיפה לאחר שנמצא כי הפרויקטור זייף חתימות לדרישת תשלום על עבודתו.

"הממצאים העולים בדוח זה מצביעים על ליקויים חמורים בהתקשרויות של העירייה עם פרויקטור, לצורך ניהול פרויקטים שהיקפם עשרות מיליוני שקלים, ובפיקוח ובבקרה עליהם", כך מצוין בדוח, "מכלול הממצאים החמורים המתוארים בדוח זה משקף תמונה קשה, העולה עד כדי הפרת חובתם של עובדי הציבור בהיותם נאמני ציבור ויש בהם לפגוע באמון הציבור".



עוד עולה מהדוח כי במאי 2018 סיים הפרויקטור את עבודתו בעיריית בת ים, לאחר שהתברר לסמנכ"לית פיתוח ואיכות הסביבה כי השתמש בחותמות שלה לצורך אישור הזמנות עבודה, דרישות תשלום וטופסי אישור חשבון שהגיש לעירייה. זאת, ללא ידיעתה. על פי הדוח לאחר שהסמנכ"לית גילתה על זיוף החותמות, היא הודיעה על כך למי למנכ"ל העירייה, הגזבר והיועצת המשפטית בעירייה, שאף עדכנו בעניין גם את ראש העירייה לשעבר ואת החשב המלווה.

בדוח מותח מבקר המדינה ביקורת חריפה על התנהלותם של ראש העירייה לשעבר, יוסי בכר, החשב המלווה מטעם משרד הפנים, ומי ששימש בתפקיד מנכ"ל העירייה, וכיום סמנכ"ל העירייה, אפרים מזרחי. זאת, משום שאף אחד מהם לא פנה למשטרה או לכל גורם אכיפה עם המידע שהיה בידם, אלא הסתפקו בסיום העסקתו של הפרויקטור.

"הביקורת העלתה כי ראש העירייה דאז והמנכ"ל דאז לא דיווחו לגורם אכיפה כלשהו על החשדות בנוגע לפעולות הפרויקטור. שומרי הסף – היועמ"שית והגזבר – ואף החשב המלווה לא הצביעו לפני ראש העירייה דאז והמנכ"ל דאז על הצורך בדיווח כאמור", כך מצוין בדוח.

בנוסף מגלה המבקר כי לאחר גילויי זיוף החתימות בהן הודה הפרויקטור, בחר בכר למנותו כראש מטה הבחירות שלו.

עוד העלתה הביקורת, כי במהלך הקדנציה שבה כיהן שלומי לחיאני כראש עיריית בת ים, העלתה העירייה את שכר הטרחה של הפרויקטור. על אף שטרם הסתיימו חלק מההסכמים, ולמרות שלא שונה ההסכם.

"משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה בחומרה על שהתקשרה עם הפרויקטור בשישה הסכמים, במשך יותר משבע שנים, שבהן שולמו לו מהקופה הציבורית יותר משלושה מיליון שקל. זאת, מבלי שבוצע כל מכרז או הליך תחרותי סדור לבחינת הצעות של מציעים אחרים לניהול הפרויקטים, ובלי שתועדו בזמן אמת הנימוקים לבחירה במסלול של פטור ממכרז".

לסיכום, קובע מבקר המדינה כי "הממצאים העולים בדוח זה מצביעים על ליקויים חמורים בהתקשרויות של העירייה עם פרויקטור בשנים 2010 – 2018 לצורך ניהול פרויקטים שהיקפם עשרות מיליוני שקלים ובפיקוח ובבקרה עליהם".

עוד מוסיף המבקר כי "מכלול הממצאים החמורים המתוארים בדוח זה משקף תמונה קשה, העולה עד כדי הפרת חובתם של עובדי הציבור בהיותם נאמני ציבור ויש בהם לפגוע באמון הציבור".

מי שפנה למבקר המדינה בנושא הוא אלי יריב, שבאותה העת שימש כחבר אופוזיציה. בנוסף, לאחר החלפת השלטון בעיר הוגשה תלונה במשטרה נגד מנהל הפרויקטים.

בתגובה לדברים מסר יוסי בכר: "העסקת הפרויקטור החלה בשנת 2011, הרבה לפני שהייתי ראש עירייה, עם מספר הסכמים ארוכי טווח. על הגורמים המקצועיים בעירייה, בהם המנכ"ל, הגזבר, החשב המלווה, היועצת המשפטית ומבקרת העירייה לקבוע בסיום הבדיקה אם להגיש תלונה במשטרה או לא. כך גם מצוין בדוח מבקר המדינה. זו לא פעולה שנעשית על ידי ראש העירייה".

בנוגע להעסקתו של הפרויקטור במקפיין הבחירות לראשות העירייה, מסר בכר כי "לדעתי זה ראוי להערכה שלמרות שבחיי הפרטיים בחרתי להעסיק אותו במטה הבחירות שלי- במה שקשור בניהול ציבורי תקין פעלתי כשורה. העובדה היא שעבודתו בתאגיד הציבורי הופסקה מיד עם היוודע הדבר".

"מדובר בקצין בכיר בצה"ל שעשה עבודה מקצועית, שלא הורשע על ידי שום גורם ולמרות שסברנו שמדובר במומחה בתחומו, בחרנו על סיום העסקתו באופן מיידי".

מעירית בת-ים נמסר בתגובה כי "הנהלת העיר החדשה התחייבה להילחם בשחיתות, בכרישי הנדל״ן ובמשפחות הפשע בעיר, ואנו שמחים על דוח הביקורת שהוא צעד נוסף בשינוי שאנו מובילים בבת ים".

"עיריית בת ים החדשה מתחייבת להציב בראש תמיד את האינטרס של התושבים, ולא את בעלי האינטרסים. אנו מבצעים כעת תוכנית הבראה שנועדה בשלב הראשון לנקות את העירייה, ובמקביל לנקות את העיר ולשפר דרמטית את השירות לתושב".

בנוסף, מצא מבקר המדינה כי נפלו ליקויים גם בתהליך מכרזי כוח אדם ואיוש משרות בממלאי מקום. על פי הדוח העירייה פעלה באופן שיטתי למינוי ממלאי מקום למשרות פנויות שאיושן טעון מכרז באופן שהיה בו כדי לשמש מסלול עוקף להליך המכרזי.

"בשנים 2015 – 2017 התקבלו לעבודה בעירייה 136 עובדים באמצעות מכרז פומבי, 53 מהם (39 אחוז) הועסקו בתחילה על ידי העירייה כממלאי מקום עד שלוש שנים וחצי. עלה חשש לגבי הקפדה על עקרון השוויון בבחינת המועמדים ועל שמירת טוהר הליך המכרז. על העירייה  להבטיח שוועדות הבחינה שלה בוחרות את המועמד הראוי ביותר".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות