ילדים רבים shutterstock.com / By Prostock-studio

הילדים רבים? אל תתערבו

לתת דוגמה אישית ולא לשפוט. אפרת רובינשטיין יוסף, יועצת משפחתית ומאמנת להעצמה אישית, ממליצה כיצד להתמודד עם מריבות בין אחים

פורסם בתאריך: 16.6.19 19:13

הורים רבים מוטרדים מהמריבות הבלתי פוסקות בין האחים ומאידך, רואים בהן תופעה נורמלית בשל היותן נפוצות. עם זאת, כאשר האחים רבים, משהו אינו כשורה ביחסיהם.



אין ילד שנהנה ממריבות. אם הילדים ממשיכים לריב, הם מקבלים סיפוק שהם מחפשים – אם לא במריבה אז בתוצאותיה.

למריבות בין האחים יש מטרה: להשיג אישור למקומם במשפחה ובמיוחד, למקומם אצל ההורים. ברוב המקרים, מריבה היא הזדמנות מבחינת הילד לברר את מעמדו בזירה המשפחתית. הילד מעוניין לבדוק במי ההורים יתמכו ואת מי יאשימו.

ככל שתחושת השייכות מבוססת יותר, הילד זקוק לפחות הוכחות שמקומו במשפחה שמור ומובטח. אז הוא פנוי לשחק, ללמוד, לעזור ולבלות. אם יש ספקות לגבי השייכות, הילד יקצה משאבים לבדוק את מעמדו בשדה המשפחתי.

הצעד הראשון להפחתת המריבות בין האחים הוא ההחלטה שלנו לגבי תפקידנו: אנחנו ההורים המנהיגים של המשפחה, המומחים והמובילים, מנהלים את המצב. אנחנו אחראים על הבטיחות, הבריאות והביטחון של ילדינו, ולעולם לא נעשה משהו שייפגע בתחושת הערך שלהם.

מה עושים כאשר הילדים רבים? תנו דוגמה אישית: לפני הכל היחסים ביניכם, ההורים. דוגמה אישית חשובה. הראו לילדים שהיחסים ביניכם מושתתים על כבוד. היחסים המכבדים ביניכם חשובים להתפתחותם התקינה של הילדים.

לעולם לא להתעלם מהילדים. התעלמות פוגעת, מכאיבה ומשפילה. כשהילדים רבים, לא נאמר להם "תסתדרו בעצמכם" או "זו בעיה שלכם – תפתרו אותה". אמרנו שאנו ההורים, המנהיגים. מנהיג אמיתי מנווט, מוביל ועובד קשה, בעיקר במצבים מאתגרים כמו מריבה בין האחים. לא ננקוט עמדה בעד או נגד אחד הילדים, אך נהיה מעורבים. נלמד אותם להסתדר זה עם זה, ליישב סכסוכים בצורה הוגנת. תמיד נהווה אוזן קשבת ונציע את עזרתנו – בהקשבה, בהכלה או בחשיבה משותפת על דרכי התמודדות.

לא להתערב: אנחנו מתערבים במריבות בין הילדים מתוך כוונה טובה, אך רצוי להימנע מהתערבות או משיפוט. כדי לשפוט בין הילדים, עלינו לא להיות מעורבים רגשית, ולא זה המצב. תמיד נרצה לרסן את החזק ולהגן על החלש. נקיטת עמדה שלנו ההורים בעד ילד אחד ונגד האחר, פוגעת בתחושת הערך של שניהם – ילד אחד "אשם" והשני – "מסכן". חשוב לנו לשמור על כל ילדינו ולתת לכל אחד מהם את המקום שלו במשפחה. אם עד כה נקטתם עמדה – שנו גישה.

תשקיעו בתקשורת: שבו לשיחה משפחתית ברוגע, ושתפו את הילדים שאתם לא מתערבים ולא נוקטים עמדה במריבה ביניהם. אתם אוהבים את כולם ותעזרו להם למצוא פתרונות.

שמרו על עקביות: המריבות לא ייפסקו ברגע. הילדים ימשיכו לבחון מה קורה כשהם רבים כדי לראות לצדו של מי יתייצבו ההורים. אמרתם שלא תשפטו – ועכשיו הילדים יבחנו אתכם. היו עקביים ונחושים.

יש יתרונות: מריבות בין אחים הן שיעור מצוין לחיים. אם נאפשר להם לריב ולהתפייס, הם ילמדו שיעור חשוב בתקשורת. נקיטת עמדה שיפוטית עלולה להרוס יחסים בין הילדים. במקום זה, נשמע מהם הצרכים של כל אחד ואיך ניתן לחיות יחד בנעימים.

היו מציאותיים: מומלץ להיפרד מפנטזיית היחסים ה"מושלמים" – אין כאלה. מאי ההסכמות ביניהם, למדו אותם ליישב חילוקי דעות. תנו להם כלים חשובים לחיים ובכך, תתרמו ליחסים טובים ביניהם בעתיד.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות