דוד פלד. צילום: מרכז אור שלום לשימור מורשת יהדות לוב, בת ים
דוד פלד. צילום: מרכז אור שלום לשימור מורשת יהדות לוב, בת ים

נפטר הסופר דוד פלד, המנהל המיתולוגי של ביה"ס ירושלים

פלד, שניהל את בית הספר בבת ים 28 שנה והותיר מורשת מפוארת, הלך לעולמו בגיל 89. בנו ספד: "אבא יקר שלי, לימדת עשרות רבות של תלמידים בבית הספר ירושלים שעד היום לא שוכחים את שהיית להם"

פורסם בתאריך: 26.5.19 12:59

הלך לעולמו דוד פלד, הסופר והמנהל המיתולוגי של בית הספר ירושלים, בן ה-89 במותו. פלד נפטר אמש (שבת) והשאיר אחריו שני בנים, שישה נכדים וארבעה נינים, וגם מורשת מפוארת שתלמידיו לשעבר והמורים שעבדו תחתיו זוכרים ומוקירים עד היום.

פלד ז"ל היה בין הצעירים שחוללו את המהפכה הציונית בלוב. הוא עלה ארצה דרך תוניס בעלייה הבלתי לגלית והפך לאיש חינוך עטור פרסים והצלחות שניהל במשך עשרות שנים את בית הספר ירושלים בבת ים. בכובעו השני כסופר, פלד פרסם ספרים רבים ובהם "הלביאה מלוב", רומן היסטורי עב כרס, "בת הקבצן מירושלים", "נערי כפרות", "הגרמניה בכחול ולבן" ונוספים. הלווייתו תתקיים היום (ראשון) בשעה 15:30 בבית העלמין בקיבוץ עינת.



בנו של דוד, רוני פלד, סיפר על אביו וספד לזכרו: "אבא יקר שלי, תמיד חזרת על המשפט שהמוות הוא חלק מהחיים. זו היתה דרכך להקהות את הכאב ולהשלים איתו ואני אנסה, אך לא בטוח שאצליח. חייך התחילו בשנת 1930 בלוב, ועל אף התנאים הכלכליים הקשים שאליהם נולדת היית הילד המפונק של המשפחה. היית נעים זמירות בבית הכנסת, ציוני נלהב והרפתקן בלתי נלאה".

בנו מספר כי עם עלייתו ארצה שירת פלד בפלמ"ח בחטיבת יפתח והשתתף בקרב על לטרון. "הוא היה תמיד המגשר האולטימטיבי על מנת לחיות בשלום", סיפר והוסיף כי "הוא היה שליח של הסוכנות היהודית במשך שש שנים ולימד את ילדי הקהילה בליבורנו אשר רבים מהם עלו בעקבותיו לארץ".

"אהבת המילה פרושה בספרים שבהם כתב במהלך השנים. הוא שמע אופרות ומוזיקה קלאסית ושירי ארץ ישראל ואהב אמנות כמו פרפר לאש", מספר הבן, "אספת תמונות והעסקת ציירים שיציירו עבורך את החלום. לימדת עשרות רבות של תלמידים בבית הספר ירושלים שעד היום לא שוכחים את שהיית להם. לא כפית את הדעה עלי ולא ניסית לשנות את דרכי בכך שבחרתי להיות חילוני. נפשך היתה ונשארה סוערת והרפתקנית וכך גם חייך".

פלד ניהל את בית הספר ירושלים ביד רמה במשך 28 שנה והיה לאחד המנהלים האהובים ביותר במערכת החינוך הבת ימית. עשרות של תלמידים עברו תחת כנפיו ותלמידיו זוכרים שלמרות קשיחותו כלפי חוץ, הוא היה אדם טוב מבפנים.

שלמה עזר, אחד מתלמידיו במהלך השנים, סיפר כי "היינו רועדים מפחד שיתפוס אותנו מסתובבים בחוץ בזמן השיעור. הוא תמיד היה מקדיש לנו תשומת לב והיה צובט את האוזניים של התלמידים בחן ובאהבה. שיטות החינוך של פעם לא היו עוברות היום, אבל בגלל הקשיחות שלו לא יצאתי עבריין. הוא החזיק אותי קצר, וגם עוד הרבה נערים צעירים ופורעים, ואני חב לו הרבה על כך".

אילנה כהן, תלמידתו לשעבר של פלד ז"ל, מספרת ש"הוא היה מקפיד מאוד על הסדר והניקיון של בית הספר. כל הזמן חינך למשמעת עצמית וכל התלמידים יראו ממנו, מתוך כבוד אליו. הוא העניק לנו כלים חשובים לחינוך הבסיסי ודרכי ההתנהלות של הילדים שהיינו פעם".

"דוד היה המנהל הכי מיוחד שפגשתי", מספרת תלמידתו לשעבר אורנה צרפתי, "איש עם חזון וראייה רחבת טווח. הוא ידע לשים גבולות ברורים ולהיות רחום באותה נשימה. הוא העריך והעביר חשיבותם של משמעת, סדר וניקיון, תרבות ונימוסים. אדם משכמו ומעלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אלי

    תהיה נשמתו בגן עדן.
    בנאדם משכמו ומעלה.
    לא היה ולא נברא מנהל בית כמוהו .

  2. לני

    יהיה זכרו ברוך דויד פלד האגדי, המנהל המדהים של ב"ס ירושלים , תמיד היה עם חיוך על הפנים. שנות ה-80 המאוחרת החליפה אותו אם אינני טועה נירה הראל תנוח על משכבך בשלום משתתף בצער המשפחה. ישר כוח

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אלי

    מתגעגע לגמרי לתקופה הזאת עם המנהל המיוחד הזה, הייתי מוכן למכור כל נה שיש לי על מנת לחזור לזמנים הטובים האלו
    לא אשכח את דויד פלד ז"ל לעולם.

    אלי בדלי
    כיתה ח2
    מחנכת קלרה ארביב

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות