בית כנסת במקום מקלט בשכונת רמת יוסף. צילום: פרטי
אילוסטרציה. בית כנסת במקום מקלט בשכונת רמת יוסף. צילום: פרטי

בית כנסת בתוך המקלט: התושבים חתמו על עצומה "לפנות את הפולשים"

ארבע שנים לאחר תום החוזה המאשר את קיומו של בית כנסת במקלט לשעת חירום, מבקשים כעת תושבי שכונת רמת יוסף להשיב את המקלט לייעודו המקורי. העירייה: "המקלט ערוך ברמה הגבוהה ביותר לשעת חירום"

פורסם בתאריך: 15.5.19 11:41

תושבי שכונת רמת יוסף בבת ים זועמים: המקלט שאמור לשמש את תושבי האזור בעיתות חירום הפך לבית כנסת. 80 מתושבי השכונה חתמו על עצומה ופנו לראש העיר בת ים, צביקה ברוט, בבקשה להשיב את המקלט לייעודו המקורי.

המקלט שברחוב לוויתן 2 בשכונת רמת יוסף, הוא מקלט ציבורי, שנועד לשמש את תושבי האזור. במקום זאת, לטענת התושבים, הוסב המקלט לבית כנסת. זאת, למרות שמשני צידי המקלט ישנם בתי כנסת לרווחת התושבים, במרחק של מטרים בודדים.



לטענת תושבי השכונה לפני כארבע שנים הקצתה העירייה את המקלט לאחת המשפחות, ואישרה להסב את המקלט הציבורי לבית כנסת במסגרת "עירוב שימושים". אלא שהחוזה לאישור בית הכנסת פג לפני כשנה וחצי, ומעולם לא חודש שוב.

בעקבות הדברים פנה פנחס ונה, נציג השכונה, במכתב לפיקוד העורף וטען כי "גורמים הפכו את המקלט היחידי באזור לבית כנסת ורק להם המפתח. 16 בניינים תלויים בחסדי מפעילי בית הכנסת. לאף אחד מהבניינים אין מקלט בבניין, ממ"ד או אפילו חדר מדרגות מאובטח ומקורה. במצב חירום נאלץ כולנו לברוח למקלט שמלא ברהיטים גדולים שתופסים את כל החלל".

בפיקוד העורף השיבו כי האחריות על המקלט היא של הרשות המקומית והזמינו את הדיירים לפנות לעירייה על מנת "לברר האם המקלט הוא מקלט דו תכליתי". עוד הוסיפו בפיקוד העורף בתשובתם לונה כי "ניתן לפנות למהנדס בכדי שיבדוק האם מה שיש בתוך המקלט עומד בתקן".

במקביל פנו דיירי הבניין במכתב לראש העיר. המכתב שנשלח לפני כארבע חודשים, בבקשה לפנות את המקלט, טרם  נענה. "פנינו אליו שוב לפני כשבוע במכתב נוסף ובו צרפנו את העצומה, חתומה על ידי רוב תושבי השכונה לצד שמותיהם המלאים. אנו מצפים שיפעל בהקדם", אומר ונה.

מנגד, מי שמפעילים את בית הכנסת בתוך המקלט מסרבים להתרגש מהמהומה סביבם. עוזרו של מפעיל בית הכנסת אשר סרב להזדהות בשמו, השיב לטענות ואמר כי "אנחנו כלל לא פולשים, להפך, העירייה לצידנו. לפני כשבוע העירייה בנתה לנו דלת חדשה למקלט ומסרה לידינו את המפתח. אנחנו מבינים את הבעיה עם השכנים, וכעת העירייה מחפשת לנו מקום אחר. אנחנו עוזרים לבחורים צעירים מהרחוב להשתקם, והעירייה עוזרת לנו למצוא מקום חלופי".

על העובדה שהמקלט מלא ברהיטים שחוסמים את חלל החדר הוא הסביר "האחראי על המקלטים בעירייה יודע שיש פה רהיטים וזה עבר את בדיקתו".

בית כנסת במקום מקלט בשכונת רמת יוסף. צילום: פרטי

מעיריית בת ים נמסר בתגובה כי "הטענות נבדקו על ידי גורמי המקצוע ונמצא כי אינן נכונות. במקלט מתקיימת פעילות שאושרה על ידי הנהלת העיר הקודמת, ואף נערך חוזה בנושא. תוקפו של החוזה פג ויש צורך לחדשו, אך מעולם לא היתה פלישה למקום".

עוד מסרו בעיריית בת ים כי "נערכה במקלט ביקורת כדי לבדוק את מוכנותו בהתאם להנחיות פיקוד העורף, ונקבע כי המקלט ערוך ברמה הגבוהה ביותר לשעת חירום. יש לציין כי פיקוד העורף מעודד את השימוש במקלט לאורך כל ימות השנה לפעילויות שונות, כיוון שהדבר מסייע לשמור על כשירות המקלט. תושבי האיזור יוכלו באין מפריע להשתמש במקלט בשעת חירום".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ויק

    מה שווה מקלט אם לדיירים אין נגישות אליו, רוצה העריה לבנות בית כנסת שיקצו מגרש ותקציב לכך, אנו מתקרבים ליום שבו בבת ים יהיו יותר בתי כנסת מתושבים, ידוע כי נסגרו בתי כנסת בגלל מחסור במתפללים ואי אפשרות להעמיד מניין גם בשבתות. למה לא לצרף את המתפללים לבתי הכנסת הריקים? במקום לגזול לתושבים את המקלט. רק כשחלילה יקרה אסון כל האחראים יתנו יפילו את התיק אחד על השני.

  2. מומי בת ים

    חבורת כופרים ארורים כואב לכם הישבן כשמדובר בבית כנסת .. אם זו הייתה כנסיה או מסגד הייתם מכבדים

  3. ירמיהו

    ויק בתור אחת שאין לה מושג מכלום את שופעת רעיונות אף אחד לא ביקש את עצתך

  4. אלי קלפטומני

    במקלטים תת קרקעיים יש לחות מאוד גבוהה שתגרום לספרי התורה להתקלקל מהר מאוד. המאשר הקמת בית כנסת במרתף או מקלט חייב לדעת שהוא מאשר פעילות שתגרום לספרי התורה להתקלקל מהר. לכן חייבים לפסול כול את כול בתי הכנסת שממקמים במקלטים ומרתפים תת קרקעיים.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות