כך נראה המאמר לאחר התיקון שביצעו האברכים
כך נראה המאמר לאחר התיקון שביצעו האברכים

מדוע נמחקה המילה "ראשי" מהתואר של הרב האשכנזי ביותר מ-1,000 חוברות?

לכבוד החג הפיקה המועצה הדתית גיליון מהודר לבתי הכנסת בעיר. אלא שהיו מי שלא אהבו את התואר שהצמיד אורי בוסקילה לשמו של הרב רוז'ה. התוצאה: 1,000 גיליונות נאספו מבתי הכנסת ו"תוקנו". הרב הספרדי? הוא מרוצה

פורסם בתאריך: 21.4.19 17:02

קשה להאמין, אבל סמוך לערב חג הפסח אברכים מחקו מאלף חוברות את התואר "ראשי" שצורף לשמו של הרב הראשי האשכנזי בעיר יעקב רוז'ה, והשאירו רק את התואר של הרב הראשי הספרדי בעיר – הרב אליהו בר שלום. רק לאחר מחיקת התואר, הופצו החוברות בבתי הכנסת.



כ-4,000 חוברות הופקו לקראת החג לחלוקה בבתי הכנסת על ידי המועצה הדתית, בעלות של כ-40 אלף שקל. בין הטורים והמאמרים, הופיע גם טור ברכה לכבוד פסח, שכתב סגן ראש העירייה, יו"ר סיעת "הבית היהודי" בבת ים. "אני רוצה לברך את הרב הראשי הרב אליהו בר שלום שליט"א, ובהזדמנות זו לברך את הרב יעקוב רוז'ה שליט"א שנכנס לכהן כרב הראשי האשכנזי בבת ים", ציין בוסקילה בברכתו. הוא גם הזכיר בטור הברכה את שמותיהם של הרבנים דוד חי כהן, משה חי מזרחי, ישראל מלכה ואת רב השכונות הרב יעקב רוזין שליט"א.

בסביבתו הקרובה של הרב הספרדי לא אהבו את האזכור של הרב האשכנזי, וזמן קצר לאחר שהגיעו הגיליונות מבית הדפוס והפצתן החלה, נאספו יותר מ-1,000 גיליונות מתוך בתי כנסת בעיר, ובמשך שעות ארוכות במהלך הלילה, מחקו אברכים באמצעות טיפקס את התואר "ראשי", שהוצמד לשמו של הרב רוז'ה. מבדיקת "השקמה בת ים" עולה כי הרב הספרדי הראשי בר שלום, שפחות אוהב את העובדה שלעיר מונה רב ראשי נוסף, מרוצה מהיוזמה.

לפני כחודש מונה הרב רוז'ה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי של העיר. מדובר במינוי ללא שכר, אלא קבלת תואר בלבד. את מינויו של הרב קידם ראש העירייה, צביקה ברוט, שקיבל את תמיכת מועצת העיר. ברוט הדגיש כי הרב רוז'ה לא יקבל שכר.

בכירים בעירייה נדהמו לשמוע על "תרגיל הטיפקס" ואמרו כי "קשה להאמין שרב עיר בישראל אכן יעשה מהלך כזה. צריך להיות ממש חסר ביטחון, או לאהוב כבוד, כדי לעשות דבר כזה על שטות שנכתבה בתוך ברכה בעלון של בתי כנסת. הרי אין מחלוקת שהרב בר שלום הוא הרב הראשי, והרב רוז׳ה הוא הרב הראשי האשכנזי. אז למה להיות קטנוניים על מודעה שולית כל כך?".

לפני שמונה לתפקיד הרב האשכנזי הראשי של בת ים, עסק הרב רוז'ה במשך 45 שנה בזיהוי חללי צה"ל, לצד תפקידו כיו"ר ועד רבני זק"א, כרב המכון הפתולוגי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכחבר הרבנות הראשית. כחלק מפעולותיו, היה רוז'ה אחד מחברי הצוות שהכריזו על אורון שאול והדר גולדין כחללי צה"ל, והיה חבר בצוות שקבע את מותם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בגוש עציון – נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח.

עם אישור המינוי, הצטרף הרב רוז'ה לרב הראשי הספרדי של בת ים, הרב אליהו בר שלום, שגם בירך את הרב רוז'ה עם כניסתו לתפקיד. אביו של הרב אליהו בר שלום, הרב יוסף בר-שלום, שימש כרב הראשי של בת ים  במשך 40 שנה, עד שהלך לעולמו בשנת 2015. בשנת 2018 נבחר בנו לתפקיד הרב הראשי הספרדי בעיר.

בר-שלום עצמו אינו מסתיר את שביעות רצונו ממחיקת התואר משמו של הרב האשכנזי, ואומר ל"השקמה בת ים": "מי שתיקנו עשו למעשה תיקון לטעות. התואר שהוצג לא היה חוקי, שכן יש רק רב אחד בעיר. כדי להיחשב רב עיר צריך לעבור תהליך ארוך מאוד ומייגע שנמשך כמעט שנתיים. היו הרבה אנשים שזעמו וכעסו על האופן שבו נותנים תארים, ולכן הם שינו את התואר. אי אפשר להשתמש בתואר שלא ניתן לו. יש מכתב רשמי ומסודר ממשרד הדתות שמסביר כי מדובר בתואר לשם כבוד, ואין לרב רוז'ה שום סמכות. אנחנו מאוד אוהבים את הרב רו'זה וידידים טובים, אין פה שום דבר אישי. רק הצילו את אורי בוסקילה מבעיה חוקית, כי אי אפשר לציין שהרב הוא רב ראשי, כשהתואר הוא רק לשם כבוד"

על היחסים בינו לבין הרב רוז'ה הוסיף " אני והרב רוז'ה נישאר חברים טובים תמיד, אני לא אתן לפגוע בו וגם לא במרקם בעיר, אנחנו חיים פה באהבה. יש כאלה שרוצים לעצבן על ידי הוספת תארים, אבל אנחנו לא ניתן להם. על פי החוק יש רק רב ראשי אחד. הרב רוז'ה הוא רב לקהילות אשכנז בעיר ואנחנו שמחים ומברכים על כך. כבודו במקומו מונח".

מאורי בוסקילה נמסר: "מאז שמועצת העיר מינה את הרב רוז'ה כרב הראשי האשכנזי, אני נוהג לציין את תואר הכבוד לצד שמו. אני כתבתי את ברכה, ואני עומד מאחורי כל מילה בה. מדובר מינוי ראוי מאוד. המועצה הדתית קיבלה את הברכה שלי ובחרה להדפיסה כפי שהיא ולא לשנות אותה מסיבה מוצדקת. אני סבור שהעיר בת ים זכתה לדמות מופת בבחירת הרב יעקב רו'זה כרב אשכנזי ראשי. זה כבוד לעיר בת ים, ואני משוכנע שהעיר תתברך במנהיגותו הרבה".

גורמים בעירייה הוסיפו כי "אסור לתת לציבור הדתי בבת ים להיגרר למלחמות, ומי שינהל מלחמות כבוד ויפגע ברבנים אחרים הציבור יפנה נגדו. צריך להפגין מנהיגות ולהרגיע את העסק, וכולם יקבלו את העובדה שיש בעיר שני רבנים מובילים: רב העיר בר שלום והרב הראשי האשכנזי רוז׳ה. כך גם קובע החוק ובעיקר כך קובע הציבור, שמיוצג במועצת העיר. כולם מכבדים את שני הרבנים, ומי שינסה לרדוף אחר כבוד נוסף – הכבוד יברח ממנו. הרב רוז׳ה הוא מינוי אדיר שמביא הרבה כבוד לבת ים, ומהווה בשורה חשובה גם לציבור החילוני. זה רק יחזק את תדמית הרבנות בעיר ודרך זה זה יחזק גם את הרב בר שלום. הוא הראשון שצריך להיות מרוצה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אריאל

    רב בר שלום רודף אחרי הכבוד, הכבוד בורח ממנו . בכלל בר שלום לא ראוי להיות רב בבת ים, הוא היה גר ברמות בירושלים שישאר שם, מה הוא עושה פה חוץ מלחפש מריבה וכבוד, בדיחה של רב.

  2. מאיר בן אברהם עפארי

    לצערי הרב היחס שקיבלנו מהרב רוז'ה היה יחס מזלזל וחסר סבלנות. גיסי נפטר סמוך לכניסת השבת ואין עם מי לדבר. כשכבר השגנו את המספר טלפון שלו ענה לנו בחוסר סבלנות ולמעשה ניפנף אותנו. בושה וחרפה שאדם שכזה מכונה מומחה ובנוסף מרצה על כבוד המת וכו'
    בושה וחרפה!

-->
🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות