צילום: tomertu / shutterstock.com
צילום: tomertu / shutterstock.com

נשות הקהילה הרפורמית חוגגות לראשונה פסח בבת ים

סיפור יציאת מצרים דרך קולן של הנשים: כך נראה סדר הפסח של הקהילה הרפורמית

פורסם בתאריך: 15.4.19 10:30

אחרי שנים של סדר לנשים בלבד בכל רחבי הארץ, התקיים גם בבת ים סדר של נשות התנועה הרפורמית בעיר בשיתוף עם מועצת הנשים בעיר. בסדר שהתקיים ביום חמישי בהשתתפות נשים מהקהילה הרפורמית בעיר, סופר סיפור יציאת מצרים דרך קולן של הנשים, ומתמקד בבתו של פרעה, יוכבד ובמיילדות.



שרונה בוטנרו, היו"ר והמייסדת של התנועה הרפורמית בבת ים, מסבירה מה עמד מאחורי היוזמה לקיים סדר פסח לנשים: "המקום של הנשים בהגדה של פסח הוא חסר. בהגדה של פסח לא מוזכרת אישה אפילו פעם אחת. אנחנו טוענות שהנשים היו חלק מנס יציאת מצרים, וצריך להחזיר להן את כבודן האבוד".

"לאורך כל ההגדה אין אזכור של נשים, הן יותר בצד. ובערב הזה בחרנו להקריא הגדה לא רשמית, עם נוסח מעט שונה", היא מוספה, "בהגדה של פסח שהקראנו צויינו גם נשים מעוררות השראה בנות ימנו, כמו ויקי קנפו, וגולדה מאיר, יעל ארד ועוד. קריאת ההגדה היא מנהג ואילו לספר על יציאת מצרים, זו המצווה האמתית. זה מה שהוביל אותנו, הנשים, לספר על יציאת מצרים מצד הנשי".

עוד לפני הסדר, בהזמנה לאירוע שהופצה גם ברשתות החברתיות, ביקשו המארגנות מהנשים לנסות ולאתר את הנשים בהגדת פסח: "מצאת? הן לא שם, נשים נעדרות מההגדה המסורתית שלנו, כאילו לא היו. אבל אנחנו יודעות מי הן ובערב מיוחד אנחנו מבקשות להכיר ולהוקיר אותן, להשמיע את קולן ולספר את סיפורן".

את הסדר בחרו בקהילה הרפורמית לקיים כשבוע לפני חג הפסח, שיחול ביום שישי. "בליל הסדר שלנו בבית עם המשפחה, אנחנו מוסיפות כוס מים צלולים לכבוד מרים, ותפוז על קערת הסדר", אומרת בוטנרו.

מה עומד מאחורי הנחת תפוז בקערת הסדר?

"בדקנו ומצאנו כי ישנה אגדה אורבנית משנות ה-80, המספרת על חוקרת פמיניסטית בשם סוזנה השל, ממובילות הפמיניזם הדתי בארה"ב, שהייתה בתו של הוגה הדעות הרב אברהם יהושע השל. היא פנתה לרב בבקשה שיאפשר לנשים לעלות לבימת בית הכנסת ולפי האגדה, הוא השיב לה ש'אישה בבימת בית הכנסת זה כמו תפוז בקערת הסדר'. מאז נוהגות הפמיניסטיות להניח תפוז בקערת הסדר".

גם בעירייה היו מי שברכו על היוזמה. חברת המועצה ומחזיקת תיק קידום מעמד האישה, קטי פיאסצקי-מורג, אמרה: "זאת הפעם הראשונה שמתארגן בבת ים כזה סדר עבור נשים ולמען נשים. כמחזיקת תיק קידום מעמד האישה בהנהלת העיר, אני שמחה להוביל בבת ים כל פעילות של נשים למען נשים. אני מאוד גאה ושמחה בשיתופי פעולה בין ארגונים בעיר, כמו שיתוף הפעולה הזה בין מועצת הנשים לקהילה הרפורמית ומקווה שירבו עוד שיתופי פעולה כאלה בעיר שלנו למען תושבי ותושבות העיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות