הרופא הוותיק מבת ים מזהיר: "יהיה גל שני של תחלואת קורונה"

ד"ר אמיר קליביצקי, רופא ילדים מזה כ-20 שנה ובעל מומחיות במחלות זיהומיות, מסכם את הגל הראשון של תחלואת הקורונה, ומזהיר מפני שאננות

פורסם בתאריך: 28.5.20 09:17

ד"ר אמיר קליביצקי, רופא ילדים מזה כ-20 שנה, בעל מומחיות שנייה במחלות זיהומיות, חושש מפני גל שני של תחלואת הקורונה. "גל שני של תחלואה בקורונה צפוי גם צפוי. עם זאת, איננו יכולים לצפות את מועדו ואת היקפו. ישנן השערות רבות שנזרקות לאוויר, אך אף אחת מהן אינה מבוססת או מוכחת. אין אחת טובה או אמינה יותר מאחרת. הזמן יגיד את שלו".

ד"ר קליביצקי עובד כרופא מחלות זיהומיות בילדים מזה כשש בבית חולים "דנה-דואק". מזה כחצי שנה מנהל את מרכז בריאות הילד "שקמה" בבת ים של כללית, היה גם הוא עסוק מאוד בחודשיים של גל הקורונה בישראל.

"תקופת הקורונה, עד כה, הייתה תקופה מאתגרת בהרבה מובנים", הוא אומר, "מקצועית, היינו צריכים לטפל במטופלים, המתקשים להתמודד עם החרדה מחד ועומס המידע המשתנה, וההנחיות המשתנות תדירות מאידך. הייתה אי ודאות רבה, הוכנסו נהלים חדשים, טכנולוגיות חדישות, רפואה מרחוק. אומנם עומס העבודה במרפאות ירד דרסטית, אך מספר הפניות לא התמעט. המענה ניתן על ידי רפואה באמצעים אחרים כגון טלפון וטלמדיסין".



האתגר מציין קליביצקי, היה גם במישור האישי של הצוותים הרפואיים. "חייבים לזכור, כי מלבד היותנו אנשי צוות רפואי, לכל אחד מאיתנו משפחה, ועל כולנו היה להתמודד עם המצב והקשיים גם בהיבט האישי והמשפחתי", הוא אומר, "אני חייב לציין  לטובה את הצוותים שגילו מקצועיות, אחריות וגמישות, ועל ידי כך יכולנו לתת מענה למטופלים, להרגיע ולהציע מזור לבעיותיהם. בשום שלב לא הרגשנו תחושות של שבירה".

"תקופת הקורונה לימדה את כולנו שיעור בהתמודדות עם מצב של רפואה בעת אי ודאות, התמודדות עם מגיפה שהיקפה ואופייה לא היו ידועות כלל, כאשר גם עתה רב הנסתר מהנגלה. אני חושב שכולנו הפכנו למקצועיים יותר בעקבות כך".

אתה חושב שהייתה היסטריה מוגזמת, שאולי פרופ' יורם לס צדק כשטען ש"הקורונה היא שפעם עם יחסי ציבור"?

"אינני חושב שהגזמנו. יש לזכור, שאופי המחלה, דרכי ההתמודדות עימה והצפי העתידי לא היו ידועים בעת קבלת ההחלטות. בדיעבד, מספר החולים הנמוך יחסית ושיעור התמותה הירוד מוכיחים שככל הנראה, לפחות מרבית האמצעים שננקטו היו מוצדקים".

"איני חושב כלל, כמו שהגדיר פרופ' לס, ש'הקורונה היא שפעת פשוטה עם יחסי ציבור'. די להשוות את המצב בישראל למצב במדינות אחרות שלא נקטו את אותם האמצעים כדי להבין, שאם לא היו נעשים מהלכים דרסטיים כפי שקרו, מצבנו היה גרוע בהרבה".

איך אתם מתמודדים עם החזרה לשגרה?

"החזרה לשגרה מעמידה בפנינו אתגרים חדשים. מוטל עלינו לשמור על בריאות הציבור ולצמצם את ההידבקות והתחלואה במקביל להסרת ההגבלות שהוטלו. גם כרופאים ראשוניים אנו נשאלים תדירות על ידי המטופלים כיצד לנהוג במקרה כזה או אחר, ואת מי ומתי יש להחזיר למסגרות השונות".

"במקביל יש להבהיר למטופלים, שמחלות אחרות עדיין תופסות מקום של כבוד בחייהם, ומי שזקוק לטיפול רפואי או לאבחנה, יידרש לסור למרפאה למרות החשש להיחשף לקורונה כדי לקבל מענה. נדרשת סבלנות רבה של אנשי הצוות כדי להתמודד עם מטופלים חרדים. בהדרגה, חוזרים המטופלים לפקוד את המרפאות, וכמו בכל שאר תחומי החיים, החיים חוזרים אט אט למסלולם".

לצד החזרה לשגרה, חשוב לד"ר קליביצקי להדגיש שהקורונה עדיין כאן. "מחלת הקורונה כלל לא חלפה ועזבה אותנו", הוא אומר, "עדיין ישנם נדבקים, גם אם במספר קטן מהרבה מאשר בתקופת השיא. חלק מהסיבות למספר הקטן היום הם הצעדים שננקטו בתחילת המחלה. חשוב להדגיש בפני האוכלוסיה להקפיד על הכללים הנדרשים, על מנת שלא נראה תחלואה מוגברת יותר עקב הסרת ההגבלות בשבועות ובחודשים הקרובים".



תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. רציו

    נו אז
    הרופא הבכיר אמר אז אמר שמעתי המון רופאים בחודשים האחרונים אומרים נו

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות