בורקסים
בורקסים

מתכון בן 100 שנה: סוד הבורקס המשפחתי מבת ים I צפו:

כבר 30 שנה בקונדיטוריה המשפחתית הצנועה ברחוב בלפור מגישים את הבורקס שנחשב למעדן. בני המשפחה מספרים מדוע סירבו כשהציעו להם להתרחב

פורסם בתאריך: 28.2.20 09:19

"קונדיטוריה בני" היא אחד המוסדות הוותיקים בבת ים. היא קיימת כבר 30 שנה, ברחוב בלפור 98 ונאמנה למתכון משפחתי עתיק שמספק בורקס שנעשה אחרת ומספק טעם מיוחד.

המקום הצנוע הוקם על ידי בני ציפרוט ואמו יפה, בת 79, שעדיין מכינה את הבורקסים מדי יום. היא מגיעה בשעות הבוקר המוקדמות, מכינה את הבצק, לשה מרדדת וממלאת אותו ומטפלת בבורקס עד שהוא נכנס לתנור. כיום מי שעושה את העבודה לצדה של יפה היא נופר נכדתה, בתו של בני, בת ה-30 שהפכה למומחית של המתכון המשפחתי.



יפה, המייסדת, ילידת העיר איזמיר שבטורקיה, עלתה לישראל לפני 72 שנה. את המתכון הביאה מהבית שבו גדלה. "הבסיס של הבורקס הוא מהבית", מספר בני, "אמא שלי יפה, גדלה על המתכון הזה, שעבר אליה מאמא שלה, ועכשיו גם לבת שלי. זה מתכון שעבר ארבעה דורות. 100 שנים של מתכון שעבר מדור לדור". ויפה מוסיפה: "זה הבורקס שהיו מכינים בבית של אמא שלי בטורקיה. בורקס של שבת בבוקר".

מה סוד של הבורקס שמצליח כל כך הרבה שנים?

"את הבורקס מכינים בלי מרגרינה בכלל. זה בורקס טורקי מיוחד, שפותחים אותו בשמן, והכל נעשה בעבודת יד. כל בורקס נפתח ביד שכבה אחר שכבה. הבצק הוא בצק פילאס, סוג של בצק עלים".

ובמה הוא ממולא?

"אנחנו מגישים שלל מילויים, כמו חציל וגבינה, ותרד וגבינה. הכל לפי מתכונים שרצים במשפחה מדורי דורות".

נופר לא רק אחראית על הכנת הבורקס וכיום היא משמשת כמנהלת העסק המשפחתי. "היא למדה מאמא שלי את המתכון", אומר בני, "היום היא פותחת את הבצק ומכינה אותו בעצמה. היה לנו חשוב להשאיר את העסק בבעלות משפחתית. אנחנו לא מתמסחרים, משאירים את המאפייה ביתית ומשפחתית ומאוד רוצים שהשושלת תמשיך. אף פעם לא העסקנו מישהו מחוץ למשפחה".

 

בקונדיטוריה המשפחתית ישנם שולחנות בודדים שניתן לספור על כף יד אחת, אין שלטים בולטים ובני המשפחה מעולם לא השקיעו בשיווק. למרות זאת, לקוחות רבים זורמים מדי יום למקום הקטן והכמעט מחתרתי. "הלקוחות שלנו הם טורקים ובולגרים שמחפשים את הטעם של הבית, וכמובן גם הקהל הבת ימי", אומר בני, "היו הרבה בקשות עם השנים לעשות את הבורקס מסחרי יותר, להקפיא אותו ולעשות הפצה רחבה, אבל סירבתי. אנחנו עושים ייצור עצמי, רק לחנות עצמה. כל השכבות הן עבודת יד. אין כדאיות לעשות את הבורקס מסחרי לייצור המונים, זאת עבודה קשה מאוד".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין על הבורקס של בני עם הטעם הביתי ויופי תמידי שמשאיר לך טעם טוב בפה וגם בלב
    ניסים

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות