צילום: מורן בן זכאי

הדרך של הלוחם להתמודד עם פוסט טראומה: תערוכת גופות

מיצג מצמרר מוצג בימים אלה במוזיאון בת ים, פרי יצירתו של מילי ברזילאי, אמן צעיר הסובל מפוסט טראומה, שהחל ליצור לאחר פגישה מקרית עם מפקדו לשעבר: "הוא היה גמור מקוקאין ואמר לי: 'מילי, מילי, אתה זוכר את הילד שהתפוצץ לנו מול העיניים?"

פורסם בתאריך: 10.3.19 18:36

בימים אלה מוצגת במוזיאון בת ים תערוכת "עידן חדש" של האוצרת הילה כהן-שניידרמן, שמנסה לתרגם לאמנות את העידן החדש בעודו כאן, ומציגה בגלריה מהפנטת את הקו הדק בין הגשמי לרוחני. במסגרת התערוכה מוצג גם המיצג המצמרר של מילי ברזילאי, אמן צעיר הסובל מפוסט טראומה בעקבות שירותו הצבאי כלוחם בשייטת 13, שנולד בעקבות אירוע טראומתי שבו חבריו נהרגו לנגד עיניו.



יצירותיו של ברזילאי הן למעשה חלקי גופות העשויות פנדה צבעונית שאותה הוא מייצר בעצמו – חלקי גופות קטועות גפיים, ראשים מנותקים וחלקי פנים כמו מוח או קיבה שנשפכים אל החלל. המיצגים של ברזילאי תחומים בגיר, כמו שנהוג לסמן גופות בצבא, אך למרות המיצגים המצמררים שמרמזים במעט על מה שעובר האמן ועל מה שחזו עיניו – האווירה הכללית היא מעט ילדותית, בצבעים צבעוניים ושמחים, לצד חומר הפנדה עצמו שניתן לשייכו לילדות. הבחירה בצבעים ובחומר אינה מקרית, ונועדה כדי לרכך את הזעקה והכאב העולים מהמיצג, שממנו ברור כי האמן עדיין רדוף אחר הטראומה.

"אני מייצר את הגופות האלה בעצמי משעוות דבורים ומשחקי טמפרטורות", מספר ברזילאי, "הסיפור של העבודה הזאת התחיל לפני שלוש שנים, כשגרתי בשיקגו והגעתי לחופשה בארץ. יצאתי לבר בדרום תל אביב, ופתאום ובא אליי המפקד שלי מהצבא כשהוא גמור מקוקאין ואומר לי: 'מילי, מילי, אתה זוכר את הילד שהתפוצץ לנו מול העיניים?'. היו הרבה אירועים קשים בשירות הצבאי שלנו, ומאז התחלתי לחקור על איזה אירוע הוא דיבר. גיליתי שבמבצע הספציפי הייתי אחראי בשייטת על האלקטרוניקה של הקרב. כחלק מתפקידי מיפיתי את סביבת הקרב עם מכשירים מיוחדים. מה שהמפקד ראה כילד מתפוצץ, אני ראיתי במכשירים שלי כנקודה אדומה שהופכת לירוקה שהופכת לכחולה".

מה שמסביר לפתע את הצבעים בהם בחר ברזילאי לגופות. "לכל ערימה במיצג שלי יש שם: איתמר, דניאל ועוד. כל אחד זה סיפור שמלווה אותי. חוויה טראומטית היא חוויה פסיבית וכאן אני מנסה לעשות משהו אקטיבי עם רגעים שהייתי פסיבי בהם".

האם הוזמנת לתערוכה את המשפחות של חבריך מהצבא או את המפקדים?

"זו נקודה רגישה. הרבה פעמים אני שואל את עצמי כמה צדק אני עושה בשימוש בדבר הזה. חברים שלי מהצבא באים, אבל אנחנו אף פעם לא עוצרים או מדברים על זה. זה כאילו יש פיל בחדר. יותר מזה, יש שבע גופות בחדר. מה שראיתי אני לא יכול למחוק. זו נקודת המוצא שלי. אפשר לשקוע לקוקאין ולהימרח על הבר או לעשות עם זה משהו. כאב זה הוא מקור כוח, ואם אתה מתעל אותו נכון הוא נהיה מקור אנרגיה. אני לא רואה בכאב דבר רע".

התערוכה "עידן חדש" – מוזיאון בת ים לאמנות ע"ש בן ארי, רחוב סטרומה 6, בת ים. נעילה: 23 במרץ 2019. הכניסה חינמית לתושבי בת ים, ובעלות סמלית של כ-10 שקלים לתושבי חוץ.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות