תפילה לילית, טראנס ושירה אנדלוסית: יום כיפור בבת ים

תפילה אשכנזית או ספרדית, סגנון ירושלמי או סגנון מרוקאי, היכן כל תפילה מלווה בשירים ומתי מתחיל ונפסק הצום?

פורסם בתאריך: 18.9.18 08:39

היום (שלישי) ערב יום הכיפורים, ט' בתשרי תשע"ט, ייפתח הצום בבת ים בשעה 18:22 ויסתיים מחר בשעה 19:19. במהלך יום כיפור יתקיימו עשרות תפילות ברחבי העיר בסגנונות שונים ובנוסחים מעט שונים. מה מצפה לכם ביום כיפור בעיר?

ההתקהלות הגדולה ביותר לשמיעת קול השופר

בית כנסת "אורות התורה" ברחוב מהוליבר 17 שבשכונת רמת הנשיא בבת ים, יערוך תפילה בנוסח מזרחי. הנוסח המזרחי יהיה בסגנון ירושלמי, בניצוחו של הרב דוד חי כהן, שלו שורשים עמוקים בירושלים. בית כנסת מהווה מוקד עלייה לרגל מדי שנה, כאשר דתיים וחילוניים מתפללים בו במקביל. תופעה ותיקה גם למי מכם שלא נוהג לפקוד את בית הכנסת, היא ההגעה בצאת הצום למתחם החיצוני של בית הכנסת, בכדי לשמוע את תקיעת השופר. מדי שנה מגיעים עשרות מתושבי השכונה למתחם החיצוני, מחכים לספור את הכוכבים הראשונים שיורו להם שנגמר הצום. מדובר במנהג קבוע מזה 20 שנה של תושבי השכונה, שמגיעים עם כל המשפחה, עם עגלות תינוקות וכמובן אופניים.

איפה תוכלו להשלים מניין לקשישים וניצולי שואה?

מדי שנה מגיעים תושבי ונבחרי הציבורי לבתי הכנסת הגדולים והמפוארים, ואלו שחלקם מתפללים בהם באופן קבוע, אך בשקט ומתחת לרדאר נמצאים בעיר כמה בתי כנסת קטנים בתוך בתי אבות, שממש מחכים שתושבים יגיעו אליהם. אחד מהם הוא בית כנסת שנמצא בתוך בית אבות "נוה באבוב" בקרית באבוב בעיר. מי שיגיע לתפילה בבית האבות יזכה לתפילה ספרדית בסגנון ירושלמי שכוללת בתוכה קטעי שירה.

בית כנסת בסגנון צעירי ברסלב 

בית הכנסת שנמצא באזור התעשייה, לא רחוק ממרכז הבת-ימון, הוא בין היחידים שאינו נמצא בתוך שכונת מגורים, אליהן הציבור שגר מסביב מעדיף ללכת, ולמרות זאת בית הכנסת נמצא מלא בכל סוף שבוע, כשבימי כיפור בית הכנסת לא מצליח להכיל את כמות האנשים ורבים עומדים בשערו ולוקחים חלק מהתפילה. הרב שלמה אריאל מלכה יערוך את התפילה בסגנון מזרחי ירושלמי וישלב קטעים בנוסח מרוקאי. 150 בחורים מגיעים מדי כיפור לקחת חלק בשירה, כאשר רבים מהמתפללים בכיפור אינם נכללים בציבור הדתי והם מגיעים להתפלל אחת לשנה. בבית הכנסת יש מקווה שיאפשר למתפללים לטבול בו לפני התפילה המרכזית, ויהיה פתוח כל היום לטובת אלו שמעדיפים לטבול בבוקר, או לפני הארוחה המפסקת. כתובת: רחוב ניסנבאום, צמוד למכבי האש.

"האוהל" של הרב רוזין: תפילה בסגנון האשכנזי

ב-20 השנים האחרונות ישנה דעיכה של סגנון התפילה האשכנזי המסורתי, מזרח ומערב התאחדו ובבתי כנסת מזרחיים כבר שנים שניתן למצוא את כל סוגי המתפללים. ובכל זאת, מי שמחפש את הסגנון האשכנזי יוכל למצוא אותו בבית כנסת "האוהל" ברחוב סמטת הוורדים, בניצוחו של הרב יעקוב רוזין. גבאי בית הכנסת, מיקי מוסקוביץ, דאג להסביר לנו שהתפילה לא תהיה בסגנון אשכנזי אותנטי שהיה נהוג לפני 40 שנה ומדובר בסגנון אשכנזי אך צעיר יותר, ובאותה נשימה מסביר שבית הכנסת פותח את שעריו לכל המתפללים.

תפילות לאורך כל הלילה

בית הכנסת "משמ"א" שברחוב רלוזורוב 83, של הרב מרדכי דרעי יערוך תפילה בסגנון ספרדי, גם הוא בנוסח ירושלמי קלאסי, שכולל קטעי שירה רבים ושיתוף גדול של הקהל. החזן, תומר דרעי, יעביר את התפילה המרכזית יחד עם המתפללים כאשר רבים מהם יטבלו במקווה הצמוד לפני התפילה. למי מכם שאהב את הרעיון נספר כי המקווה נוח ומאובזר וניתן למצוא בו מקלחות. מי שירצה להעביר את הלילה בשירה ותפילות, יוכל ללמוד קבלה בכולל של בית הכנסת שבכל יום

תפילה בסגנון מרוקאי ושירה אנדלוסית

בית כנסת "אהבת ישראל" יערוך כמדי שנה את התפילה המרכזית של הרב לוגסי, שתהיה בסגנון מרוקאי. בדרך כלל בתי הכנסת המזרחיים עורכים תפילות בסגנון ירושלמי, ולכן הסגנון המרוקאי מבדיל את בית הכנסת הזה משאר בתי הכנסת המזרחיים, כאשר לאורך התפילה יהיו פיוטים מרוקאים, ניגונים ושירה אנדלוסית. במקום יהיו כמה חזנים שילוו את הרב המרכזי ויסחפו את הקהל שנוהג להיות מעורב מאוד בשירה. כתובת: רחוב פנקס 2, בת ים.

 

בית כנסת היחידי ליוצאי אירן

בית כנסת "מאור אל", ברחוב הפלמ"ח 16 שבשכונת עמידר, יערוך את התפילה המסורתית בסגנון מזרחי ירושלמי, בשילוב מספר קטעים במנגינות פרסיות . את הלילה הארוך יעשו בבית הכנסת עד השעות הקטנות של הלילה בתפילת "כל נדרי" עם הרב והחזן שמעון שמואלי. בית כנסת מאחד מדי שנה ביום כיפור צעירים ומבוגרים יחד עם יוצאי אירן וחילוניים כאחד. כתובת:

על תפילה בקצב טראנס כבר שמעתם?

זוהי ככל הנראה גולת הכותרת, כאשר בתוך מלון ליאונרדו בטיילת בת ים ממוקם לו בית כנסת, שנתרם בעבר על ידי הבעלים המקורי של המלון, ובניצוחו של הרב גיא אברג'יל הוא מכניס את הקהל לטראנס של ממש. אין בעיר עוד תפילה שדומה לזו של הרב גיא, ולכן צעירים רבים מכל הזרמים מגיעים לקחת חלק. באמצע השבוע מי שיגיע לאזור ישמע מבחוץ את הדרבוקות והתופים, ומי שיגיע בתפילה המרכזית בערב כיפור יזכה לחוויה יוצאת דופן של תפילה ושל שירים סוחפים בקצב מהיר. אחד המתפללים של הרב גיא מתאר, "זה יותר כמו שירה של אוהדי מכבי, התפילה הזו סוחפת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות