תחלואת הקורונה וראש העיר צביקה ברוט (צילומים: diy13 / shutterstock.com, מורן בן זכאי)

ראש העיר ברוט ל"השקמה בת ים": "משגע אותי שיש אנשים שעדיין מסרבים להתחסן"

ראש עיריית בת ים סבור שהפתרון ליציאה מהמצב הוא שילוב של ריחוק וחיסון: "אם נשמור על כללי הסגר ונתחסן נצא מהקורונה מהר; אם הציבור לא ישמור על ההנחיות שלנו הוא ימשיך להידבק". ריאיון

פורסם בתאריך: 4.2.21 07:41

הסגר השלישי שנכנס לתוקפו לפני כחודש, לצד מבצע החיסונים הנרחב ברחבי הארץ, לא הצליח להביא לירידה של ממש בתחלואה.  בבת ים אף נרשמה במהלך תקופה זו עלייה בכמות חולי הקורונה, שהגיעה השבוע לשיא חדש מאז תחילת הסגר- מעל 833 חולים פעילים. צבעה של העיר נראה קרוב מתמיד להתחלף מכתום לאדום. לאחר שבועות רבים של יציבות מסוימת, ביום שלישי האחרון עלה ציון הרמזור של העיר למספר 6.7. במקביל לחדשות הקודרות קיימת מציאות מעט אופטימית: לצד התחלואה הגבוהה בעיר, נכון לאמצע השבוע, 37 אחוזים מתושביה התחסנו במנה ראשונה ו- 23 אחוזים במנה השנייה.

אנו נמצאים בשבוע השלישי של הסגר, ועדיין, מפלס התחלואה בבת ים נותר גבוה, אתה מודאג?

"למרות שבבת ים המצב טוב יותר מערים אחרות, עדיין מפלס התחלואה בכל הארץ גבוה מאד, כולל בערים השכנות אלינו, וזה מדאיג מאד. זה בעיקר מדאיג אותי בגלל שיש אנשים שעדיין לא שומרים על ההנחיות, ומצפצפים על החיים של כולנו. זה אמנם לא רוב האנשים, זה המיעוט, אבל זה עדיין עולה בחיי אדם ופשוט לא אכפת להם. המשטרה עובדת מסביב לשעון, אבל היא לא יכולה להיות בכל מקום. אם אנשים לא יקחו אחריות כשהם יוצאים לטיילת, או הולכים לבית הכנסת, או נוסעים לסופרמרקט, לא נוכל להחזיר את העיר לשגרה. הוכחנו שבזכות הניהול הנכון והעבודה שלנו מסביב לשעון, בת-ים הפכה לעיר ירוקה בין הראשונים גם בגל הראשון וגם בגל השני. המודל הבת-ימי שלנו הפך לדוגמא בכל רחבי הארץ. אבל בלי שיתוף פעולה של הציבור זה לא יעבוד".

מדוע לדעתך התחלואה עדיין לא נבלמה?

"המודלים שאני רואה מדי יום בהערכות המצב שאני מקיים, זהים למה שקורה בכל הארץ. המוטציות השונות גורמות לגל הזה להיות קשה הרבה יותר. יש יותר מתים ויותר צעירים מאושפזים במצב קשה. אבל יש לזה פתרון: החיסון. משגע אותי שיש אנשים שעדיין מסרבים להתחסן. הם פוגעים בעצמם, במשפחתם, ובשאר האוכלוסייה. אני קורא לכל הציבור ללכת להתחסן. הרי כשמישהו חולה, הוא סומך על הרופאים ועושה מה שהם אומרים לו. אז גם עכשיו, כשאתם בריאים – תסמכו על הרופאים ותלכו להתחסן. אנחנו המדינה הראשונה בעולם שזכתה לקבל את החיסונים בהיקף כזה, במדינות אחרות אנשים מקנאים בנו. תנצלו את זה ושמרו על עצמכם ועל המשפחה שלכם".

גינות ופארקים ציבוריים מהווים מוקד להתקהלויות ספונטניות האם העירייה נערכת לעצור אותן, לרבות הצבת מחסומים בכניסה למגרשי כדורגל וחסימת מתקני שעשועים גדולים?

"לאורך כל הסגרים שהיו נערכנו בהתאם להנחיות, ומה שהיה מיוחד במודל הבת-ימי זה שלא חיכינו להנחיות מאף אחד – וקיבלתי פעמים רבות החלטות באופן עצמאי. כך היה כשסגרתי את בתי הכנסת לפני כל המדינה, כשצמצמתי התקהלויות עוד כשחברי הממשלה התקוטטו ביניהם איך לעשות את זה, וכשדאגנו לחסן את אנשי החינוך לפני כולם, למעט תל אביב. נכון לעכשיו אנחנו ממשיכים באכיפת הסגר ובאכיפה באמצעות המשטרה, אבל נערכים כבר ליום שאחרי. אנחנו מזהים ירידה מאד מתונה בתחלואה ואם זה יימשך, אנחנו בכיוון הנכון להתחיל ולפתוח משבוע הבא, בהדרגה, את הסגר".

האם אתה חושב שהסגר נכשל ויש למצוא פתרון אחר להורדת התחלואה? אילו חלופות היית מציע?

"מי שלומד לעומק את הנושא, רואה מה עושים בכל העולם, וקורא את המודלים ואת המספרים מבין דבר אחד: הפתרון הוא אך ורק ריחוק וחיסון. חיסון וריחוק. אם נשמור על כללי הסגר ונתחסן, נצא מהקורונה מהר. אם הציבור לא ישמור על ההנחיות שלנו, הוא ימשיך להידבק. הפתרון הוא שכל אחד מאתנו ייקח על עצמו לוודא שבני המשפחה והחברים שלו שומרים על ההנחיות, והולכים להתחסן. בנוסף אנחנו חייבים עכשיו ללחוץ על המדינה לדאוג לפתיחה מהירה של המשק כדי לתת מענה לא רק לקורונה הבריאותית – אלא גם לקורונה הכלכלית. אני מדבר מדי יום עם בעלי העסקים בעיר שלנו, ואני לא ישן בלילה במחשבה איך ניתן לעזור להם. זה יהיה האתגר שלנו בשנה הקרובה, אחרי שנסיים עם החיסונים".

אתה סבור שיש לפתוח בעוד כשבוע את מערכת החינוך, גם אם התחלואה בבת ים עדיין תישאר גבוהה?

"אני מקווה שכפי שהצלחנו בגל הראשון ובגל השני להיות בין הראשונים שהפכו לירוקים, בזכות המודל הבת-ימי שלנו וההחלטות העצמאיות שקיבלתי בנוסף למשרד הבריאות, גם הפעם נצליח להוריד את רמת התחלואה לרמה שתאפשר פתיחת בתי ספר. אני עושה הכול כדי לפתוח את הלימודים במיוחד בכיתות הנמוכות, אבל כפי שהוכחתי עד היום אני אומר חד משמעית: לא אקח שום סיכון בשמירה על חיי התלמידים והמורים. החיים – לפני הכול".

האם בכוונתך לקדם את פתיחת מוסדות התרבות בעיר בקרוב, בכפוף למתווה מוסכם עם הממשלה?

"גם בהקשר לתרבות, אני מאמין שאנחנו נצליח כבר בתוך כחודשיים לשחרר בהדרגה אירועים לאנשים שהתחסנו או החלימו מקורונה. בשבוע שעבר כבר נתתי הוראה להיערך אפילו לבמה מרכזית ביום העצמאות, למרות שעוד מוקדם לדעת אם יהיה אפשר לקיים אותה או לא. אבל אני רוצה להיות ערוך לכל אפשרות, כולל למצב שבו נוכל לאפשר לתושבים הנפלאים שלנו להנות ממופעי תרבות באמצעות הצגת תעודת מחלים או תעודת מתחסן".

איך בבת ים נערכים השנה לחגוג את פורים?

"אחד האתגרים הגדולים שלנו יהיה חג הפורים. בשנה שעברה החג היה טריגר מרכזי להדבקות ולהתפרצות הגל הראשון. אני מקווה שעד החג בחודש הבא נוכל לשחרר כבר בהדרגה את ההגבלות במסגרת אסטרטגיית היציאה, אבל עדיין נצטרך להימנע ממסיבות המוניות וממפגשים מחוץ למשפחה. אנחנו מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה בזכות החיסונים, ואסור לנו לעשות טעויות ברגע האחרון. חייבים לסבול עוד קצת את המגבלות, ולזכור שבזכות זה נוכל בקרוב לחזור ולחגוג יחד עם המשפחות והחברים את האירועים והחגים הבאים".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות