"סיפורים מחלב – סוריה": אברהם שמי חוזר לעיר שעיצבה את חייו

פורסם בתאריך: 30.1.18 10:19

הצייר אברהם שמי, שהציג עד היום 30 תערוכות יחיד, מעיד על עצמו כי הוא איננו סופר, אלא אדם שזעק מדם ליבו וממראה עיניו – אל הכתב. שמי, שעלה ב-1960 מחלב שבסוריה לישראל, הוא צייר, וכיום, על אף שאינו מחשיב עצמו ככזה, גם סופר. בחודש האחרון השיק את ספרו "סיפורים מחלב – סוריה", המתאר את חייהם של היהודים מהמעמד הנמוך שגרו בחארת אל יהוד, בחלב שבסוריה, משפחות קשות יום ומרובות ילדים. את הבחירה להתמקד דווקא בשכבות האלה הוא מתאר כתיקון העוול שנעשה לאוכלוסייה הזאת, שאף אחד לא הזכיר אותה בגלל שלא היה לה כסף.

"היו סופרים שתיעדו את היהודים העשירים המיליונרים בחלב, אבל אני חשבתי לתת דווקא לאוכלוסייה הזאת במה כזאת, כדי להדגיש אותם, שאנשים ישמעו עליהם וידעו עליהם. בחלב גרנו 11 ילדים ושני הורים בחדר אחד, ואבי שהיה לו מקצוע, עבד כל כך קשה כדי לפרנס את המשפחה שלנו – וכך גם הרבה אנשים בעיר. ראיתי לנכון שהאנשים האלה, שמעולם לא דיברו עליהם ומעולם לא הזכירו אותם, יוזכרו ויסופרו. הנושא קרוב מאוד לליבי". בספר שזורות היצירות שלו מהתערוכה "זיכרונות מסוריה" שהציג לפני מספר שנים. "לסיפורים האלה יש חלק מכל תמונה שהצגתי ולהפך", הוא מסביר.צייר אברהם שמי, שהציג עד היום 30 תערוכות יחיד, מעיד על עצמו כי הוא איננו סופר, אלא אדם שזעק מדם ליבו וממראה עיניו – אל הכתב. שמי, שעלה ב-1960 מחלב שבסוריה לישראל, הוא צייר, וכיום, על אף שאינו מחשיב עצמו ככזה, גם סופר. בחודש האחרון השיק את ספרו "סיפורים מחלב – סוריה", המתאר את חייהם של היהודים מהמעמד הנמוך שגרו בחארת אל יהוד, בחלב שבסוריה, משפחות קשות יום ומרובות ילדים. את הבחירה להתמקד דווקא בשכבות האלה הוא מתאר כתיקון העוול שנעשה לאוכלוסייה הזאת, שאף אחד לא הזכיר אותה בגלל שלא היה לה כסף.

 

מטרתו של שמי שכתב את ספרו משך שלוש שנים, ובנוסף לסיפורו האישי חקר וראיין את אנשי ואירועי האזור והתקופה, הייתה ועודנה להנחיל לדור הצעיר את ההיסטוריה של הוריו, ושל המדינות שמהן באו, ואולי יותר מכך – לספק השראה. "היום יש התעניינות גדולה מאוד בהיסטוריה של המבוגרים. אני מרגיש את זה גם דרך התגובות שאני מקבל בפייסבוק וגם דרך הפידבקים שאני מקבל בתערוכות שלי. הרבה אנשים כותבים לי, למשל, שהוריהם מסוריה והם רוצים לשמוע על ההורים שלהם ועכשיו יש להם בספר שלי תשובה לכל דבר".

שמי מספר, כי הדרך להוצאת הספר לא הייתה קלה. לבסוף, החליט להוציא אותו על חשבונו, ובעזרת מספר אנשים באופן עצמאי. "חשוב לי להדגיש, שאני לא עושה זאת בכלל למטרת רווח ושיש לי בשורה שאני מביא. התחושה שלי, שהחלום שלי שכל כך הרבה שנים חלמתי עליו, עכשיו התגשם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות