עבודות בניה
צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock.com

המאבק הבא: ההתחדשות העירונית בבת ים מתרסקת

50 יזמים התאגדו ויצאו למאבק בעקבות שינויים ודרישות חדשות לתוכניות שכבר אושרו, ומזהירים כי אם לא תושג הסכמה ירדו לטמיון עשרות פרויקטים לחיזוק וחידוש מבנים בעיר. העירייה: "מספר הפרויקטים שאושרו הוא גדול כדי לעודד התחדשות עירונית"

פורסם בתאריך: 7.8.20 10:17

יותר מ-50 יזמים מבת ים התאגדו לצורך מאבק, בטענה כי באחרונה פעם אחר פעם פרויקטים שכבר אושרו עקרונית וקיבלו את הסכמת הדיירים, נעצרים על ידי הנהלת העיר החדשה הדורשת מהם שינויים שאינם מתיישבים עם המציאות, גוררים הוצאות עתק ופוגעים בתושבים שמבקשים לחזק את הבניינים שבהם הם מתגוררים.

זה מסתמן כמאבק הגדול הבא בבת ים. לטענת יזמים רבים, עם כניסתה של מהנדסת העיר החדשה לתפקידה לפני כחצי שנה ובגיבוי ראש העירייה, יזמים רבים שכבר החלו בביצוע הפרויקטים נדרשים לערוך שינויים שפוגעים בהם, ולטענתם גם בדיירים. היזמים מוסיפים כי הדרישות התכופות לשינויים, לאחר שכבר אושרו התוכניות, פוגעות בכדאיות הכלכלית ואף עלולות להוביל לביטול של פרויקטים שכבר יצאו לדרך. זאת, על אף שכבר נערכו הסכמים ולעיתים גם תוכניות שכבר נמצאות במערכת הרישוי מזה מספר שנים.



כדי להבין את המצב הסבוך, יש לחזור שנים אחורה. בשנים האחרונות, עוד לפני חילופי השלטון בבת ים והחלפת צמרת הנהלת העיר, נחתמו הסכמים בין היזמים לדיירים, בחסות הנהלת העיר הקודמת, לצורך שדרוג המבנים הישנים במסגרת תמ"א 38. כולם היו מרוצים, מסבירים היזמים – התושבים קיבלו בתים משודרגים, העיר קיבלה מבנים מחודשים ועמידים מפני רעידות אדמה והיזמים הרוויחו מבניית דירות נוספות. "ויש עוד עניין, לא פחות חשוב, באמצעות הפרויקטים ישנה הזדמנות למשוך לבת ים אוכלוסייה חזקה, שיכולה לסייע כלכלית ולהיות כוח צרכני משמעותי לבעלי העסקים המקומיים", מסביר משה שרון, הבעלים של חברת סיטי פרויקטים ובין מובילי ההתאגדות.

אלא שלטענת היזמים לפני כחצי שנה, כאשר מיכל מאיר נכנסה לתפקידה כמהנדסת העיר בת ים, החלו המהמורות והכשלים שמונעים מהם להמשיך בפרויקטים גם לאחר שאושרו על ידי כל הצדדים. לטענתם, במהלך עבודה על פרויקט שנבחן ונבדק מספר פעמים וקיבל הסכמה עקרונית, מתבשרים היזמים כי עליהם לשנות את התוכניות, להטיל הגבלות על הגדלים שכבר נקבעו מראש מול הדיירים ועוד. "המשמעות היא הפסדים של עשרות מיליוני שקלים, בתקופה שממילא קשה לכולם", טוענים היזמים.

כך, למשל, בפרויקטים שכבר קיבלו אישור עקרוני והושגה הסכמה עם הדיירים, מתבקשים היזמים לבצע שינויים מהותיים כמו שינוי גודל המרפסות או ביטולן. בנוסף, יזמים רבים שיצאו לפרויקטים בידיעה שאושרה להם תוספת של שלוש קומות, גילו באחרונה כי הם מוגבלים לתוספת של שתי קומות וחצי בלבד וכי התמריצים שהעניקה בעבר העירייה – בוטלו. דבר שמעלה לבחינה מחודשת את הכדאיות הכלכלית.

ל"השקמה בת ים" נודע כי לא פעם דרישות מהנדסת העיר מעוררות מחלוקת בוועדה לתכנון ובנייה ונתקלות בהתנגדות מצד יו"ר הוועדה, אורי בוסקילה וממלא מקומו ויקטור טל.

לפני כחודשיים, בעקבות שינוי המדיניות, פנו היזמים לראש העירייה בבקשה לקיים פגישת עבודה שתסייע לפתור את המחלוקות. אולם לטענתם טרם קיבלו מענה. בשל כך החלו היזמים בנקיטת אמצעים משפטיים. העמותה מייצגת במאבקה גם כ-250 פרויקטים בכ-4,500 בתי אב אשר התקשרו בהסכמים חוזיים להתחדשות עירונית עם היזמים.

ממכתב ששלח לפני שלושה שבועות משרד עורכי הדין שמייצג את עמותה, משרד עופר טויסטר, נטען כי על אף בקשות חוזרות לא נקבעה פגישה בין היזמים לבין הנהלת העיר, למרות הצורך המיידי לשחרר עשרות פרויקטים, שהוגשו בהתאם למדיניות בבת ים וכעת תקועים בעקבות סחבת.

"יזמים שונים החברים בעמותה מדווחים, כי הם נתקלים בקשיים נוספים וחדשים הנובעים כביכול ממדיניות עירונית חדשה", כך מציין עו"ד ניצן זימרן במכתבו לראש העירייה צביקה ברוט, מהנדסת העיר מיכל מאיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אורי בוסקילה.

עורך הדין מציין בהמשך מכתבו כי בניגוד לכללים שהתווה בית המשפט העליון, "אין מחילים מדיניות באופן רטרואקטיבי, שכן פעולה שכזו לא די שאינה מביאה לוודאות, היא פוגעת באינטרס ההסתמכות והציפייה הראויה של האזרח", כך כלשון המכתב.

"כלל ראוי נוסף הוא שגיבוש המדיניות יהיה תוך שמיעת רחשי הציבור ואנשי מקצוע עליהם עתידה לחול המדיניות", ממשיך עו"ד זימרן במכתבו, "נכון לימים אלו מצויות על שולחן הוועדה המקומית עשרות בקשות, שהוגשו בהתאם למדיניות ולתוכניות התקפות. מאחורי כל בקשה כזו, עומדות בממוצע כעשר משפחות, המשוועות לעבור הליך של התחדשות עירונית. חלק מהמבנים הם מבנים בסיכון. בחלקם נושאים היזמים, כחלק מהתחייבויותיהם לדיירים, בעלויות שונות עוד לפני ביצוע הפרויקט". גם על מכתב זה היזמים טרם קיבלו מענה.

"מי שמשלמים את המחיר הם תושבי בת ים", טוענים היזמים, "העירייה הוציאה 12 אלף צווים לדירות בכאלף בניינים המוגדרים כמבנים בסיכון. לדיירים אין אפשרות להתמודד עם המצב הזה, הן מבחינת התארגנות משפטית והן מבחינת שיפוץ וחיזוק הבניינים הישנים ולמעשה מופקעת מהם הזכות והיכולת ליהנות ולהרוויח מדירות חדשות וחזקות במסגרת התמ"א. אנחנו והדיירים רק מתחילים את המלחמה ונלך עם זה עד הסוף".

נעם כהן, מבעלי צנטרום פיתוח המרכז, מוסיף: "הדיירים משתוקקים למיגון, לבתים חזקים שיעמדו ברעידת אדמה ויגנו עליהם מפני טילים. ברוב המבנים אין מיגון ראוי ואין מקלט תקין או שמיש והם נאלצים לצאת למקלטים ציבוריים ככל שישנם. אנחנו מבקשים את טובת העיר והדיירים שהתחייבנו בפניהם, אנחנו מצפים שישתפו אותנו בהליך מתווה המדיניות על מנת שנוכל לתרום מהניסיון שלנו. חשוב שההחלטות יתקבלו בשיתוף עם היזמים ודיירים".

מיו"ר ועדת תכנון ובנייה, אורי בוסקילה, המשמש סגן ראש העירייה ומחזיק תיק ההנדסה, נמסר בתגובה כי "אנחנו לא פוגעים בתוכניות שאושרו לפני שנת 2020. כל פרויקט שהוגש, נכנס לתוכנית ונמצא ברישום אישור יזמים עד שנת 2020 יאושר, בכפוף לתב"ע. יש לנו כן כוונה לבחון פרויקטים חדשים כדי להתאימם למציאות בשטח, למנוע עומסים ותכנונים לקויים ולוודא שישנה תשתית שיכולה להכיל את תוספת הדירות בעיר".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "בת ים היא העיר עם מספר הבקשות הגבוה ביותר לתמ"א והתחדשות עירונית. מספר הפרויקטים שאושרו בנושא הוא גדול, מתוך המדיניות שלנו לעודד התחדשות עירונית וכך זה יימשך. עם זאת, עיריית בת ים לא תיתן לאף יזם לגרום נזק לתושבי העיר. במקרים כאלה הנהלת העיר לא תאפשר ליזמים לפעול ולסכן את הדיירים. עיריית בת ים תמשיך את התחדשותה ותאשר פרויקטים לאחר שייבדקו כי הם מיטיבים לדיירים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. כבר לא תמים

    פינוי בינוי אסון לדורות הבאים
    גם ככה בת ים עיר אחת הצפופות בישראל
    רק תמ"א 38 נקודה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות