צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן

מגפת הקורונה: הלך לעולמו הרב בקשי דורון ששימש כרבה הראשי של בת ים

אבל כבד בעקבות מותו של הרב הראשי לשעבר, ששימש בין היתר כרב השכונות רמת הנשיא ורמת יוסף בבת ים. ראש הממשלה: "הרב בקשי דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד"

פורסם בתאריך: 13.4.20 00:06

הלך לעולמו הגאון הרב הרב אליהו בקשי דורון, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. בן 79 במותו.

הרב שנפטר הלילה (ראשון) במרכז הרפואי שערי צדק, שימש בשנת 1970 כרב שכונות רמת הנשיא ורמת יוסף בבת ים. שנתיים לאחר מכן מונה לרב הראשי הספרדי של העיר.

לאחר ששימש בתפקיד הרב הראשי של בת ים, הוא מונה לרב הראשי של חיפה, בה כיהן ברבנות 18 שנה. בתקופת רבנותו בעיר הקים את מוסד "מורשה", שבו מסר שיעורי תורה.



לפני 27 שנה נבחר לתפקיד "הראשון לציון" – הרב הראשי הספרדי לישראל, וקיבל את תמיכת הרב עובדיה יוסף. הוא שימש בתפקיד במשך עשור.

בנוסף הוא שימש כחבר בארגון ידידי בית החולים רמב"ם, הנהלת קרן לב"י וחבר נשיאות מכון ירושלים.

לפני כשלוש שנים הוא הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים, ונגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 250 אלף שקל.

עם לכתו ספד לו הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף: "עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לו לדור שאיבד כלי חמדתו, או לה לספינה שאבד קרבניטה, המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם, זך השכל והרעיון".

"זכינו להכירו עוד כאשר כיהן כראש הקיבוץ בישיבת פורת יוסף והרביץ תורה בתלמידים שהשתוקקו לקבל תורה מפיהו, שיעוריו בישיבה היו מלאים בפלפול חד, ובספריו הרבים חתר לשלב את השיטות, השיטה הליטאית בה למד בישיבת חברון, עם השיטה ההלכתית הספרדית כפי שלמד ממרן אאמו״ר זיע״א היה מפורסם בכוחא דהיתרא כפי מסורת גדולי ספרד ולאמיתה של תורה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים. הרב בקשי דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם".

"הרב בקשי דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה. לדאבון הלב, הרב בקשי דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

צילום: יעקב כהן

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "הרב סלל בפסיקתו דרכים חדשות בניסיון למצוא פתרונות לסוגיות מורכבות בנושאי דת ומדינה. דמותו העניינית ומעוררת ההשראה תחסר בעולם הפסיקה ההלכתית. יהי זכרו ברוך".



הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, מסר: "יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל ששימש בין היתר כרב בערים בת ים וחיפה".

"הגר"א בקשי דורון כיהן כנשיא בית הדין הגדול ועמד בראשות מוסדות תורה רבים בהם צמחו תלמידי חכמים מופלגים. עמד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה. הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי. נמשיך עם כל בית ישראל להעתיר בתפילה לבורא עולם שישלח רפואה שלמה לכל החולים ויסיר מאיתנו את המגיפה הקשה הזו".

יהודי משי זהב יו״ר זק״א, מסר: "ארגון זק"א, רבניו, מפקדיו ומתנדביו, אבלים מרה על פטירתו של מרן הראשון לציון ורבה הראשי של ישראל הגאון הרב אליהו בקשי דורון זיע"א, בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה".

"מרן זיע"א ליווה את ארגון זק"א מתחילת דרכו ולאורך שנים. הוא שימש ככתובת לשאלות ההלכתיות הקשות של 'הצלת חיים' ו'כבוד המת' בתקופה הקשה של האינתיפאדה השניה בשנים 2001-2002. בהם נרצחו מעל אלף אזרחים בישראל. בהמשך הוא עמד כארי בפרץ נגד המגמה של שריפת גופות בישראל רח"ל. משנתו ותורתו ילוו את הארגון ומתנדביו לאורך כל הדרך. יהי זכרו ברוך".

ממלא מקום ראש עיריית בת ים אלי יריב, ספד לו בפייסבוק: "ברוך דיין האמת. העיר בת ים אבלה על פטירתו של – הרב הראשי לבת ים לשעבר – הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל.  בשנת 1970 מונה הרב בקשי לרב השכונות רמת הנשיא ורמת יוסף בבת ים ואף כיהן כרב בית הכנסת עדת ישורון הסמוך לביתי. שנתיים אחר כך בשנת 1972 מונה לרב הראשי הספרדי של עירנו בת ים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות