גיל ברקוביץ

"לא אתחתן ולא אביא ילדים לעולם": היוצרת גיל מרקוביץ מגלה את החופש

שמלה לבנה היא ממש לא חלק מהאג'נדה שלה אבל נסיכות של דיסני לגמרי כן: היוצרת לא מספקת בפודקסטים וחוקרת גם על הבמה

פורסם בתאריך: 24.8.19 16:22

מנחת פודקאסט "המעבדה" ב"כאן תרבות", הרקדנית והזמרת גיל מרקוביץ חולמת "לשיר, לרקוד וללמוד כל החיים".

מרקוביץ בת ה-31 הולכת בעקבות החלומות שלה, רוקדת, שרה ומשחקת באנסמבל הצעירים של תיאטרון הסימטה "זגופ" ובתיאטרון המחול של רנה שיינפלד. מרקוביץ בוגרת תואר ראשון במשפטים ומדעי המדינה  ותואר שני בפילוסופיה, בנוסף היא מגישה את הפודקאסט "המעבדה" ב"כאן תרבות" שעוסקת בכל תחומי המדע בשנתיים וחצי האחרונות.



מרקוביץ התנדבה כל חייה, בתחילה במועצת התלמידים, לאחר מכן בעמותת מכנה משותף הפועלת לחינוך מגדרי בישראל ולימדה שירה בשכונות מוחלשות, ניסיון זה הוביל אותה לחשוב כי מקומה בפוליטיקה אך במהלך התואר הראשון הבינה כי מקומה על הבמה.

"כל חיי הרגשתי חובה לפעול למען החברה לכן היה ברור לי שפוליטיקה זו הדרך שלי וזילזלתי ברצון שלי לעשות אמנות, אבל אמנות השפיעה עלי חזק והחלטתי ללכת עם זה".

גיל מרקוביץ

רבים מרימים גבה כשמרקוביץ מצהירה כי לא תתחתן ותביא ילדים לעולם. "מגיל מאוד צעיר שמעתי את המשפט 'עד החתונה זה יעבור' או 'כשתהיי אמא תביני' האינסטינקט שלי היה להגיד שאני לא אתחתן ולא יהיו לי ילדים, כל זה בגיל תשע. אנשים היו נורא צוחקים, וכשהתבגרתי התגובות לזה היו אחרות והייתי צריכה להסביר את עצמי למה אני אומרת שלא", אמרה מרקוביץ. "בהמשך הבנתי שטקסים לא מדברים אליי, שאני לא מרגישה צורך להצהיר על האהבה שלי מול העולם וזה מצחיק כי אחותי ציירה כל הזמן שמלות כלה והבנתי שאפשר לחשוב גם אחרת ואנחנו לגמרי שונות בקטע הזה", הוסיפה.

"לגבי ילדים, שם היה לי יותר קשה, כשהייתי בת 20 הייתי מקבלת ריקושטים ושאלות ולמה לא, ולא משנה כמה מכיל האדם נשמע, הוא תמיד סיים את השיח במשפט: 'את כנראה תשני את דעתך', אך ככל שאני גדלה אני מרגישה שזה לא ישתנה", אמרה מרקוביץ.

לדבריה של מרקוביץ, "אני מרגישה שלא בשבילי להיות הורה וזה לא אומר משהו רע חלילה על הבאת ילדים לעולם, לי זה פשוט מרגיש לא מתאים, ואם רואים ויודעים את זה לפני אז למה לא להתייחס? לעשות רק כדי לא להתחרט עוד עשור? זו לא הדרך שלי". ינאי, בן זוגה של מרקוביץ בשש השנים האחרונות, שותף לאורח חייה, "הוא לא מרגיש שיש חובה להוליד ילדים במדינה ברוכת ילדים כמו ישראל, מה גם שהוא לא חושב שזו תהיה חוויה מספקת עבורו".

גיל מרקוביץ

בחרת להתנדב שנים בעמותה בנושא מגדר, עשית הרצאה בנושא – מה המשיכה?

"זו לא משיכה, כמו שזה משהו שנאלצתי לפגוש בגלל הנורמות בחברה שלנו, בחברה שבה אני חיה. הבחירה לעשות הרצאה מגיעה מהסיבה שמגדר הוא נושא מרתיע ומוציא אותנו מאזור הנוחות, גורם להרגשה מטרידה וכשעושים את זה באווירה טובה עם הומור, מוזיקה ודיסני זה עושה טוב".

במקביל לחיפוש במה מתאימה מעבר לזו של רנה שיינפלד, החלה להגיש את "המעבדה" בכאן תרבות. "זוהי תכנית שמנגישה מדע לציבור וחשוב לי שהיא תעסוק בכל תחומי המדע אשר נחקר". מרקוביץ בחורה יצירתית במיוחד וכשראתה קול קורא לפרויקט מגדר, ידעה שהיא חייבת להבריק, היא יצרה את ההרצאה "הנסיכה והעדשה המגדרית" אשר עוסקת בייצוגים של גברים, נשים ואהבה בסרטי דיסני, משלגייה (1937) ועד מואנה (2016) ומתובלת בקטעי שירה והומור.

אמנות ומדע – איך זה מתקשר?

"מבחינתי, אלו שני ערוצים לחקור בעזרתם את העולם. את האמנות גיליתי בגיל צעיר, אמא שלי לקחה אותנו למוזאונים ומופעי מחול, למדתי במקום שמאוד טיפח אמנות וזה מאוד השפיע עלי. מה גם שהיו רגעים שאמנות ממש כיוונה את הדרך עבורי, לפעמים צפיתי במשהו וזה גרם לי לחשוב מחדש על דת, אבדן ועוד".

אנסמבל תיאטרון סימטה (צילום: קרדיט רננה בן ארי)

לפני כשנה נתקלה מרקוביץ במודעה שריתקה אותה, "חיפשו אנשים לאודישנים באנסמבל, אנשים שמוכנים לפרוץ גבולות והייתי בשלב שזה התאים לי".

מרקוביץ התקבלה לאנסמבל הצעיר של תיאטרון הסימטה, יחד עם המנהל האמנותי והיוצר עידן זילברשטיין הם חקרו מהו תיאטרון במאה ה-21. האנסמבל כולל רקדנית, במאי קולנוע, להטוטנית ועוד אמנים. בתום שנה של עבודה, יצאו עם יצירתם הראשונה, "פרפרים בזריחה", העוסקת בשאלה לשם מה זקוק האדם לחופש.

"אני אדם שגדל בבית שאפשר לי להכיל הרבה מאוד שונות, ויותר מזה, גדלתי ללמוד מאחרים, להינות מהמגוון בעולם. זה לא תמיד פשוט, וזה לא תמיד המצב שבו אחרים נמצאים אך בזגופ, זה המצב. מהרגע הראשון, בעבודת דינמיקה קבוצתית מופלאה ורגישה ולא מילולית, עידן השריש בנו את התחושה שכולנו שם אחד בשביל השני. אין תחרות. אין מטרה לנצח, או לתפוס מקום, אלא להשתתף. בזגופ האנושיות והעדר השיפוטיות מעצימים את האומנות. בחיים זה מעצים את האמפתיה", סיכמה מרקוביץ.

"פרפרים בזריחה" יעלה ב יום שישי ה-23 באוגוסט בשעה 21:30; יום שבת ה-24 באוגוסט בשעה 21:00; יום ראשון ה-15 בספטמבר בשעה 21:00 בתיאטרון הסימטה, יפו העתיקה.

 

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. אמא

    אף פעם לא הבנתי אנשים ובייחוד אישה/בחורה שמוותרת על פרי בטן. עד מתי תרקדיי ותופיעי?בחורה כל כך מוכשרת שפועלת למען החברה ואחרים למה לא ליצור עוד דור פרי בטנך של טוב לעולם ?חבל מאוד

  2. מרק

    זכותה המלאה לקבוע את דרכה ואת חייה.. מקווה בשבילה שיהיו לה קשרים טובים עם אחיה כך תוכל לחוש ולהנות מילדיהם

  3. יודפת

    שתעשה מה שבא לה
    גם ככה יש מלא ילדים בעולם…

    רק חבל שהחבר'ה הטובים הם אלה שבוחרים לא להביא ילדים

  4. אם בישראל

    איכשהוא אלו שלא רוצים להביא ילדים לעולם זה מרגיש לי שזה מגיע ממניעים של אנוכיות ונוחות, שכן צריך לתת, להתמסר, לוותר על חלק מהדברים שאתה עושה…
    ואכן אלו שלא מביאים ילדים, נשארים באיזשהוא מקון בלתי מפותחים מבחינה אישיותית, כי ההורות על כל מרכיביה, בונה ומלטשת את האדם- מאמנת אותו לתת, לוותר, לחלוק, לחנך, לנהוג בסבלנות, לתת דוגמא אישית, לעבוד על מידת הכעס, וכן הלאה. .

  5. אורלי בן

    כול אחד ואחת יש לו בחירה
    אבל עם רשום אז רשום לא האדם קובע
    רק בורא עולם

  6. ראובן

    טוב מאוד שלא תתחתן ולא תביא ילדים
    עוד 20 שנה כל האשכנזים הארורים
    יהיו כאן שקופים במדינה המזרחים ניהיה רוב תמשיכו ככה
    תגדלו כלבים והנשים שלכם יהיה משכילות הכי חשוב

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כדאי לך ללכת לשיחה עם השחקנית ליה קניג בדחיפות

  8. בזגלו

    רק אדם אגואיסט לא יחשוב להביא ילדים
    כול המעוט של האישה זה להעניק
    ואם אין רצון לעניק למשהו שבא מהגוף שלך מהנשמה שלך
    אז זוהי נתינה רדודה בחוץ !!!!!!
    כדי לפנות לטיפול מקצועי

  9. רות

    לגברת מרקוביץ.כשהחתול לא מצליח להגיע לבשר כי זה ממש גבוה אז הוא אומר איכס לא כדאי להתאמץ

  10. שירה

    צודקת מאה אחוז בעולמנו המתקדם המטורףףףףף אין צורך להביא ילדים ילד זה לא משהו שמביאים ואם לא בא פתאום מעיפים זה לכללללל החיים גם שהם מתחתנים זו דרך ארוכה טמייגעת של דאדה חרדה חינוך ערכים אין דקה של שקט והחיים קצרים ואנשים רטצים לחיות ולהנות אני ממש מצדיקה אותה אנשים פה יגיבו בחומרה כי הן תקועים עם אחריות לכל החיים דאגה חרדה וכו ולכן מימירמור יגיבו שהיא לא צודקת בתטך תוכם הם יודעים שהיא צודקת נקודה

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזה תגובות נוראיות על זה שהיא החליטה לא להביא ילדים , זו בחירה שלה ושכל אחד יעשה מה שטוב לו. היא לא פוגעת באף אחד
    יש הרבה אנשים שזה פשוט לא מתאים להם ועדיין מביאים ילדים כי ככה מצופה מהחברה ואז הילדים סובלים

  12. יהודית ואלון

    אני מכירה מישהו שהחליט להקדיש את כל כולו לטובת עזרה לזולת ולאנשים שקשה להם. במקום בת זוג אחת ו2-3 ילדים, הוא עוזר למי שכבר יש ילדים ולא יכולים לתת להם תזונה מספקת כל יום, ולניצולי שואה שלא עומדים בתשלומי החשמל.
    אולי בגיל 40 יעבור לו, אבל עד אז אני מאמינה כשהוא אומר לי שהוא מאושר בחיים שלו.
    מה שמשותף לנו ששנינו שומעים את גיל מרקוביץ כל בוקר בשש. ומתים עליה ^.^ המשיכי בכוחך זה.

  13. מאזינה לפודקסטים

    גיל מרקוביץ – בבקשה כשאת מראיינת אנשים בפודקסטים בהגשתך,תפסיקי לצחקק כי זה מעצבן ובלתי נסבל.
    באופן עקבי את מצחקקת וזה מרגיש כאילו נפלתי על תוכנית "קומדיה דה לה שמעטה" דיייי תפסיקי ממנהגך המגונה.

  14. שיר

    גיל, חיי את חייך כרצונך אבל בבקשה כשאת מראיינת אנשים אין צורך לצחוק אם לא אמרו משהו מצחיק. לא יודעת למה את צוחקת כל הזמן, אולי את חושבת שזה יוצר אוירה נעימה, אבל בתור מאזינה זה פשוט מעצבן ובלתי נסבל ואני לא מסוגלת להאזין לתכנית שלך.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות