(אמן רפאל בן זיקרי, אור שלום, מרכז לשימור מורשת יהודי לוב, בת-ים)

מרכז המורשת ליהדות לוב בבת ים מחפש ניצולים מפרעות טריפולי ב-1945

132 יהודים נרצחו בשנת 1945 בטריפולי והסביבה. כעת מופק סרט על המאורעות בשיתוף עם המרכז למורשת יהדות לוב: "אנשים איבדו משפחות שלמות ואף אחד לא פוצה פה על הנושא"

פורסם בתאריך: 16.8.19 09:52

 132 יהודים בהם גברים, נשים וילדים נרצחו בדרכים קשות תוך שהם מעונים ומחוללים בפרעות טריפולי שהתרחשו בשנת 1945 בלוב. הפרעות התרחשו תחת השלטון הבריטי, שלא התערב במשך ארבעה ימים ברצח היהודים על ידי ערבים מלוב. היהודים עברו התעללויות קשות בדרך למוות, בתי כנסת בעיר הוצתו בטריפולי ובסביבתה, רכוש רב נשדד, נבזז ו-813 בתי עסק יהודים נהרסו.



מנהל מרכז מורשת יהודי לוב "אור שלום" בבת ים, פדהצור בנעטיה בן ה-58, יפיק סרט בנושא "הסיפור שלא סופר – הטבח של יהודי לוב" בשיתוף עם תאגיד השידור הציבורי. בנעטיה דור שני לפרעות, "74 שנים עברו מאז המאורעות, אך אצל יהודי לוב הפצע לא הגליד, המראות הקשים אצל בני הקהילה לא נשכחו וכעת הם רוצים לפתוח את הכאב ולחטט בפצעי העבר", אמר. 

פדהצור בנעטיה, מנהל אור שלום, מרכז לשימור מורשת יהודי לוב

מרכז המורשת "אור שלום" מחפש ניצולים אשר שרדו את המאורעות. "138 יהודים מלוב נרצחו בדרכים הכי קשות ואכזריות שיכולים לתאר, עוד עשרות פצועים מהמאורעות ואף אחד לא מדבר על מה שהיה שם", הוסיף בנעטיה. "לא מלמדים את הסיפור שלנו בבתי הספר, הדור הצעיר שלנו לא מודע למה שהתרחש בארבעת הימים הנוראים האלה. משפחות שלמות הלכו שם ואף אחד לא יודע את זה", טען.

יהודים ברחבת "פאם אל באב" לקראת מלחמות אבנים עם הערבים המקומיים, טריפולי שנות ה 30-40 (אמן רפאל בן זיקרי, אור שלום, מרכז לשימור מורשת יהודי לוב, בת-ים)

לדבריו, "זה לא נחרט בזיכרון האנושי, הפרעות שעשו ביהודים במדינות הזרות במהלך השנים. לכן פניתי לתאגיד השידור הציבורי ו"כאן", כדי שייצרו סרט להנצחת הנספים וידליקו אור גדול על הזוועות שהתרחשו בלוב, על רקע מלחמת העולם השנייה ושלוש שנים לפני הקמת מדינת ישראל". בנעטיה אמר כי "אנחנו מבקשים אנשים שהיו בטבח או דור שני לטבח ישתתפו בסרט. אחד לא מדבר על הטבח, ואף אחד לא מלמד את הנושא של הטבח". 

פדהצור בנעטיה, מנהל אור שלום, מרכז לשימור מורשת יהודי לוב

"במשך ארבעה ימים המדינה נתנה לערבים לעשות כל שהם רוצים. אנחנו בודקים אפשרות לתבוע את הבריטים ואנחנו מקווים שהסרט יזיז את המהלך לכך. אנחנו בודקים את הקייס נגד הבריטים כי הכל מתועד ויש דרכים להוכיח את זה", סיכם בנעטיה.

"אנחנו מקווים שבעזרת תאגיד השידור הציבורי ב'כאן' שלקח על עצמו להעלות למודעות את נושא הטבח בלוב, הבריטים לא יוכלו להסתיר את האסונות והצילומים הקשים שהיו שם", הוסיף, "132 אנשים נרצחו שם, נגרם נזק רב לקהילה היהודית בעיר. אנשים איבדו משפחות שלמות ואף אחד לא פוצה פה על הנושא הזה, הגיע הזמן שזה ישתנה".

חגיגות יום העצמאות ה-1 למדינת ישראל, טריפולי 1949 (אמן רפאל בן זיקרי, אור שלום, מרכז לשימור מורשת יהודי לוב, בת-ים)

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת.

תגובות

2 תגובות

-->
🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות