כך יראה אזור המצבה. הדמיה: נת"ע
כך יראה אזור המצבה. הדמיה: נת"ע

העלות, המסלולים והתוכניות: מה אתם יודעים על הרכבת הקלה?

מלבד הפקקים ועומסי התנועה, עד כמה אתם מכירים את הקו האדום ואיך תיראה העיר בתום העבודות?

פורסם בתאריך: 19.7.19 10:01

כמעט שלוש שנים וחצי מאז החלו חפירות הרכבת הקלה בגוש דן על ידי חברת נת"ע, העבודות ב-20 אתרים שונים מפתח תקווה ועד בת ים נראות בשטח ומכונות הקידוח עובדות בקצב. אז מה זה למעשה הקו האדום? כמה עובדות שחשוב לדעת.

הקו האדום ישרת חמש ערים

בת ים נמצאת בסוף העבודות של הרכבת הקלה, הוא הקו האדום. חברת נת"ע חילקה את העבודות ברחבי הארץ לצבעים, כאשר תוואי הרכבת מתחיל בפתח תקוה, עובר דרך בבני ברק, רמת גן, תל אביב, יפו, ומגיע לבסוף לבת ים. 

ההבדלים הגדולים ייראו על פני השטח, כאשר בעוד שבפתח תקוה, בני ברק, רמת גן ותל אביב הוא יעבור מתחת לפני הקרקע, החל ברגע שהרכבת תגיע ליפו ותעבור בשדרות ירושלים – היא תמשיך על פני הקרקע עד לתחנה הסופית שלה בהקוממיות בת ים. 

המסלול של הקו האדום ינוע מהתחנה המרכזית בפתח תקוה, דרך בית החולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הקו ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם ימשיך לדרום הקריה, מנשיה, שדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרום העיר בת ים. 



קצת מספרים

על פי ההערכות הראשוניות, הרכבת הקלה אמורה לשמש כ-230 אלף אנשים ביום, 70 מיליון בשנה. הקו האדום יכלול 34 תחנות, 24 מהן תהיינה במפלס הקרקע ועשר תת קרקעיות. המרחק בין התחנות הקרקעיות הוא כ-500 מטר והמרחק בין התחנות התת קרקעיות יהיה כקילומטר אחד. 

בשעות השיא צפויה הרכבת להגיע לתחנות התת קרקעיות בכל דקה וחצי, ואילו לתחנות שבמפלס הרחוב תגיע הרכבת בכל שלוש דקות בשעות השיא. 

אורך הקו הוא 24 קילומטר, מהם 12 קילומטר במנהרה שנחפרת בימים אלה מתחת לפני הקרקע, מפורטל אליפלט שבנוה צדק בתל אביב ועד לפורטל שנקר בפתח תקוה הסמוך למחלף גהה.

מי ינהג בקרונות הרכבת בקו האדום

חברת נת"ע מתקדמת בהכנות להפעלת הקו האדום מפתח תקוה עד בת ים ומכשירה את צוות התפעול. בשבועות האחרונים נערכה בסין השתלמות מיוחדת לצוות הנהגים שיבצעו את נסיעות המבחן הראשונות בישראל ויכשירו את הנהגים שיגויסו בהמשך. ארבעה ממשתתפי הקורס הם נהגים מנוסים שגויסו על ידי חברת תבל שזכתה במכרז ההפעלה והתחזוקה של הקו האדום.

במסגרת הקורס הם ביקרו במפעל הקרונות של חברת CRRC בצ'נגצ'ון, שם למדו על מבנה הקרון והמערכות ותרגלו נהלי תפעול וחירום. בהמשך התארחו במערכת המטרו בשנזן, שם עברו השתלמות בסימולטור נהיגה והתלוו לנהגי מטרו ורכבות קלות בנסיעות לצורך תרגול הפעלת מערכות שונות. המשך הכשרתם יהיה במרכז התפעול והתחזוקה של הקו האדום בפתח תקוה, בהדרכת ספקית הקרונות בשיתוף קבלני המערכות והאיתות.

הקרונות

כל רכבת תורכב ממערך של שני קרונות באורך של 70 מטר כל אחד אשר יחוברו זה לזה ותכיל בתוכה מקום ל-450 נוסעים. הרכבת תונע באנרגיה חשמלית חסכונית אשר חלק ממנה תאגור תוך כדי הנסיעה. בזמן העצירה בתחנות יהפוך מנוע הרכבת למעין גנרטור אשר יפיק עוד אנרגיה לרכבת בשיעור של 15 אחוז. 

בתכנון הרכבות החברה שמה דגש על נוחות ונגישות תוך הטמעת שיפורים בעקבות הערות. הקרונועים מיוצרים בסין, במפעל הקרונות הגדול בעולם, והם נמצאים בישראל ועוברים בימים אלה בדיקות דקדקניות לקראת תחילת הניסויים בהם ברחבי המרכז.

איך יקראו לתחנות בבת ים

עדיין לא ידוע איך יקראו לכל התחנות שיוקמו בעיר, אך אחת מהתחנות שיוקמו באזור יוספטל תיקרא על שמו של גיבור ישראל, האיש שלנו בדמשק, תושב העיר אלי כהן ז"ל, כך הודיע שר התחבורה לשעבר וכיום שר החוץ ישראל כ"ץ בטקס שנערך בעיריית בת ים עם אלמנתו של כהן, נדיה כהן, ובהשתתפות ראש העיר ומנכ"ל חברת נת"ע היוצא בימים אלה, יהודה בר-און. הבשורה פורסמה לראשונה ב"השקמה בת ים".

 

עד מתי וכמה זה עולה לנו

על פי ההערכות מדובר על כך שהקו האדום יושלם בסוף שנת 2021, אך כאמור אף אחד לא מתחייב על זה רשמית. בנת"ע פועלים במרץ על מנת לעמוד בלוחות הזמנים ולכן יש להם אישור לעבוד גם בשעות הלילה וגם בשבתות. על פי ההערכות, עלות הפרויקט של הקו האדום היא בסביבות 16 מיליארד שקל בשנה. 

הדמיה של הקרון. צילום: דוברות נת"ע

צילום: דוברות נת"ע

כמה עובדים יש לנת"ע 

נתונים רשמיים אין, אך רק לפני שנתיים נמסר הנתון כי בנת"ע יש כ-200 עובדים. על פי ההערכות, כיום התווספו אליהם אלפי עובדים מסין אשר בונים בימים אלה את תוואי הרכבת הקלה של הקו האדום ויחלו בקרוב לבנות גם את הקו הסמוך לבת ים שצפוי להתחיל ולפעול ב-2025.  

מה עדיף – רכבת קלה או תחתית

רכבת קלה בבסיסה אינה רכבת תחתית. בעוד שרכבת תחתית פועלת במתכונת דומה לזו של רכבת כבדה, רכבות קלות נוסעות בתוך הרחוב, ולפעמים אף במשולב עם כלי תחבורה אחרים. עם זאת, הקו הירוק של רכבת הקלה יכלול תחנות מתחת לפני הקרקע. בנוסף, בימים אלה מקדם משרד התחבורה מיזם של הקמת שלושה קווי רכבת תחתית בגוש דן אשר ישרתו גם את בת ים.

איך תיראה הרכבת הקלה

הרכבת הקלה תהיה מורכבת משני קרונות מחוברים באורך כולל של 70 מטר וברוחב של 2.65 מטר ותכיל כ-450 נוסעים על פי ההערכות. חלק מהמרחב יוקדש למושבים קבועים, וחלקו יאפשר עמידה נוחה עם ידיות אחיזה רבות לצד מושבים מתקפלים. 

הקרונות נגישים לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים, ובנוסף אפשר למצוא בהם תאורת לד מתקדמת, רשת Wi-Fi ומסכי מידע. 

לרכבת יהיה חרטום מעוגל ומודרני. היא תהיה מצוידת במנגנון מורכב של בולמי זעזועים אנכיים ואופקיים המותאם גם לנסיעה במנהרות כדי לאפשר נסיעה מהירה, חלקה ושקטה. הנסיעה במנהרות מחייבת גם תקני בטיחות מחמירים: בקרונות יהיו גם מצלמות אבטחה שישדרו כל העת גם לתא הנהג וגם למרכז הבקרה של הרכבת. בנוסף, לנוסעים תהיה אפשרות לתקשר בעת חירום עם הנהג ועם מרכז הבקרה באמצעות מערכת אינטרקום דיגיטלית המותקנת בכל קרון.

הרכבת שאינה מזהמת

הרכבת הקלה היא חשמלית, ואין לה קטר נפרד. יש לה שמונה מנועים שמותקנים בקרונות, והיא ניזונה מחשמל דרך כבל עילי לאורך תוואי נסיעתה. זה אחד היתרונות הגדולים של רכבת קלה – היא פשוט לא מזהמת את הסביבה. הרכבת לא רק צורכת חשמל אלא גם מייצרת אותו. כאשר הרכבת בולמת, או נוסעת בירידה, היא מייצרת למעשה אנרגיה שמוחזרת למערכת החשמלית. באופן זה, הרכבת מייצרת בעצמה כ-15 אחוזים מהאנרגיה הנחוצה לה.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות