בת ים
בת ים

קונים מקומי: תומכים בבעלי העסקים, מצילים את הכלכלה

התאוששות המשק מתחילה במכולת השכונתית ובחנות האופטיקה הוותיקה. רשת שוקן ובנק הפועלים משיקים פרויקט מיוחד לעידוד קנייה בעסקים המקומיים ברחבי הארץ. "הצמיחה, התעסוקה והפריון במשק יבואו מהעסקים הקטנים והבינוניים״, אומר פרופ׳ ירון זליכה

פורסם בתאריך: 5.8.20 11:37

העסקים הקטנים והבינוניים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. לפי סקר של הלמ"ס, בשנת 2019 פעלו בישראל כ-614 אלף עסקים שהעסיקו כארבעה מיליון שכירים. עם פרוץ משבר הקורונה העריכו מומחים כי לפחות 65 אלף יקרסו. הגל השני הביא להערכות קשות עוד יותר, כאשר בתחילת יולי מספר המפוטרים עלה מ-4.5 ל-6.7 אחוזים, והיקף הפיטורים הרחב ביותר היה בענף שירותי המזון והמשקאות – שרובו מורכב מעסקים קטנים – בשיעור של 13.5 אחוז.



השלכות הקורונה משפיעות לא רק על המציאות הנוכחית של העסקים הקטנים אלא גם על העתיד. ההנחה היא שבמהלך 2020 ייפתחו רק כ-40,000 עסקים חדשים בישראל, שיעור הנמוך ב-30 אחוז מהשנים הקודמות. כנראה שזו תהיה השנה הראשונה מזה זמן רב בה ייסגרו יותר עסקים מאשר ייפתחו. מחקר של לשכת ארגוני העצמאים בישראל קובע שמספר העסקים הקטנים צפוי להצטמצם בכ-17,000. מספר העצמאים במשק הישראלי ירד בכ-20 אחוז.

על רקע זה, בשבוע הבא תשיק רשת שוקן, בשיתוף בנק הפועלים, פרויקט מיוחד לעידוד קנייה בעסקים מקומיים, במטרה לסייע לעסקים אלה ולכלכלה הישראלית כולה. מדי שבוע יתפרסו בעיתוני ואתרי הרשת סיפורים של עסקים מקומיים ייחודיים ברחבי הארץ.

"יש פה כמה מיליוני אנשים שיש להם. הם לא יצאו לחל"ת ולא נסגרו. להם אני אומר: צאו, תצרכו, אל תיכנסו לבונקר", אומר פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו ובעבר החשב הכללי במשרד האוצר. "הצמיחה, התעסוקה והפריון במשק יבואו מהעסקים הקטנים והבינוניים. מבחינתי עדיף אפילו לקנות תוצרת חוץ בזול מאשר תוצרת מקומית ביוקר. זאת מכיוון שלמי שיקנה תוצרת חוץ זולה יישאר מספיק כסף בארנק, אותו הוא יוכל להוציא בעסק קטן או בינוני. יותר חשוב להגן על כיסו של הצרכן מאשר על התזרים של המונופולים ולספק לו יותר כוח קניה אצל העסקים קטנים. שיוכל לתת עדיפות לחברות קטנות ובינוניות שנאבקות יום יום בנטל".

אופיר אוחנה. צילום: אביב גוטליב

אופיר אוחנה, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, מוסיף כי "במיוחד בימים אלו של משבר בריאותי וכלכלי גלובלי זו הזדמנות של כולנו ביחד לפעול ללכידות חברתית ולחיזוק הכלכלה המקומית. היכולת של כל אחד מאיתנו לתרום את חלקו לעידוד הצריכה שמניעה את המשק תורמת לפעילות העסקים, להעסקת העובדים, להעסקת הספקים ולנותני השירותים שמסייעים לתרום לצמיחה כלכלית אצל כולנו".

בשבועות הקרובים נציג את הסיפורים הייחודים של העסקים בעיר. יש לכם עסק קטן בבת ים? כתבו לנו ונגיע גם אליכם  [email protected]

 

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה בת ים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות